• tjoller

Bipolär typ 2-hur är era maniska tillstånd?

Hej alla! Jag vet att det finns en miljon trådar om bipolär sjukdom, men inläggen är så gamla och därför kände jag för att starta en ny tråd för att få "samtida" svar :)

Jag är 21 år och har precis blivit diagnoserad med bipolär sjukdom typ 2, ingenting som är suprising, har pendlat mellan depression och mani sedan jag var barn. Kan må jättebra för att sedan inte kunna gå till jobbet. Aja, bla bla bla många vet hur sjukdomen fungerar och det var inte det jag ville fråga om.
    Jag tycker att det är intressant att höra hur andra fungerar under deras maniska perioder, finns det någon som vill dela med sig? Känslan av eufori, kreativitet, förvirring... HUR känner ni er och vad gör ni ofta under dessa tillstånd?

Bipolär manisk
  • Svar på tråden Bipolär typ 2-hur är era maniska tillstånd?
  • Anonym (Jag)

Hej! Intressant tråd. Jag är 35 och nyligen fått diagnosen bipolär, dock är jag fortfarande under utredning så de har inte specificerat vilken typ ännu. Men jag har inga riktiga manier så det lär nog landa i typ 2.

När jag är hypoman så:

Drar jag igång stora flyttprojekt.

Har jag varit otrogen och gått helt upp i det.

Rinner pengar mellan fingrarna på mig.

Har jag en känsla av att vilja fly, bort, ut i "friheten".

Påbörjar jag nya kurser på universitetet (som jag aldrig fullföljer pga bristande koncentration).

Drabbas jag av intensiv lycka av småsaker, typ vackra höstlöv, simtur i havet. Det finns en känsla av gränslöshet.. Svårt att förklara.

Hur är det för dig?

• tjoller
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-18 23:48:08 följande:

Hej! Intressant tråd. Jag är 35 och nyligen fått diagnosen bipolär, dock är jag fortfarande under utredning så de har inte specificerat vilken typ ännu. Men jag har inga riktiga manier så det lär nog landa i typ 2.

När jag är hypoman så:

Drar jag igång stora flyttprojekt.

Har jag varit otrogen och gått helt upp i det.

Rinner pengar mellan fingrarna på mig.

Har jag en känsla av att vilja fly, bort, ut i "friheten".

Påbörjar jag nya kurser på universitetet (som jag aldrig fullföljer pga bristande koncentration).

Drabbas jag av intensiv lycka av småsaker, typ vackra höstlöv, simtur i havet. Det finns en känsla av gränslöshet.. Svårt att förklara.

Hur är det för dig?

Hej! Kul att läsa om dina upplevelser. Jag känner igen mig i varenda beskrivning på handlingar när du är hypoman. Framför allt känslan av intensivt engagemang i smågrejer, typ vad som helst kan få mig att känna "wooow, det här är det mest fantastiska/geniala saken någonsin." Mina känslor tar över och jag är väldigt känslostyrd under hypomanin, upplever ibland att mina känslor lurar mig. Tex otrohet, jag förstår känslan av att "råka" vara otrogen just för att jag kan fastna för någonting och tro att det är helt rimligt och "ödet" sen visar det sig vara idiotiskt. Hatar att känna sig så intensivt beslutad om något för att sedan bli besviken på mig själv över hur korkad jag är. Jag har vid ett tillfälle tex sagt upp mig från jobbet och bokat en resa till andra sidan jorden, för att sen inse att jag inte ens skulle ha några pengar att leva på. Story of My life. Brände 20 000 kr på ingenting under samma period...

Under hypomani blir jag även upplyft och kär i mig själv, känner mig som världens sexigaste kvinna och tror att jag kan erövra världen. Älskar den känslan, men den brukar som sagt gå över, hehe.
  • Anonym (Lollo)

Fler historier?! This is fun!

Svar på tråden Bipolär typ 2-hur är era maniska tillstånd?