• Anonym (....)

Finnålspunktion/biopsi

Hej! Nån som har gjort det, var och varför? Var det svårt för läkaren att sticka rätt? Vad blev resultatet?

• Svar på tråden Finnålspunktion/biopsi
  • Anonym (Japp)

Ja. Gjorde på en liten knöl/körtel som jag plötsligt upptäckte vid nyckelbenet. Där skall man inga knölar ha så doktorn skickade mig att få en biopsi gjord. Läkaren som utförde den hade lite svårt att sticka rätt då knölen var väldigt liten, men till slut gick det. Ilade och var naturligtvis obehagligt, men fullt överkomligt. Resultatet kom tillbaka helt normalt, det var inget farligt i den där knölen.

Varför undrar du?

• Anonym (....)

Skönt att de inte var nåt! Jag ska göra en, har flera svullna körtlar och den största sitter lite knepigt till vid halsådern. Men dem bör väl kunna sticka ändå, jag menar dem jobbar ju med det dagligen?

• Anonym (Mm)

Jag hade en körtel typ på halsen/bakom käken/under örat. På mig missade hon körteln, vilket hon märkte efteråt. Tog in nålen och rotera den lite. Det va inte super skönt. Jag hade jätte ont efteråt, kunde inte dricka eller äta, tex syrligt/salt osv gjorde att de ilade och brände. (Har ingen aning om vad hon träffade för något). Låter jätte konstigt men så var det.

Hon ville prova sticka en gång till, men nej tack sa jag och sa att de fick skicka en ny tid. Men istället fick jag en ultraljuds tid. Där dem bedömde körteln på det sättet istället. Och OM den såg onormal ut skulle de sticka i den, men då ser dem ju exakt var den sitter eftersom de kollar med ultraljud på samma gång. Alltså mindre risk att de sticker fel.

• Anonym (....)
    Anonym (Mm) skrev 2014-10-12 23:45:06 följande:

Jag hade en körtel typ på halsen/bakom käken/under örat. På mig missade hon körteln, vilket hon märkte efteråt. Tog in nålen och rotera den lite. Det va inte super skönt. Jag hade jätte ont efteråt, kunde inte dricka eller äta, tex syrligt/salt osv gjorde att de ilade och brände. (Har ingen aning om vad hon träffade för något). Låter jätte konstigt men så var det.

Hon ville prova sticka en gång till, men nej tack sa jag och sa att de fick skicka en ny tid. Men istället fick jag en ultraljuds tid. Där dem bedömde körteln på det sättet istället. Och OM den såg onormal ut skulle de sticka i den, men då ser dem ju exakt var den sitter eftersom de kollar med ultraljud på samma gång. Alltså mindre risk att de sticker fel.

Var din körtel liten eller varför missade dem den? Hoppas dem gör med ultraljud på mig så dem sticker rätt!!
  • Anonym (Mm)

Den klassas nog som liten.

Men där dem är UL är nog på annat ställe, iaf där jag bor. Men alltså, gå dit så får de själv bedöma om de kan sticka i den. Annars kan du ju ta upp detta med UL och att du är rädd att de ska sticka fel. För det kan ju faktiskt hända. Men de skulle ju inte utsätta dig för någon risk, tänkte på att du sa att den satt nära en åder.

• Anonym (....)

Nu är det gjort, de va inga problem att sticka rätt. Det var nog bara jag som var nojig innan! Gjorde inte ont men kändes obehagligt. Nu är jag svullen och öm men känns rätt ok ändå. :)

• Anonym (M)

Vad skönt TS :)

Gjorde nog ont på mig just för att dem stack fel. Men obehagligt kan jag hålla med om oavsett vart dem kör in nålen :p

• Anonym (....)
    Anonym (M) skrev 2014-10-13 23:06:19 följande:

Vad skönt TS :)

Gjorde nog ont på mig just för att dem stack fel. Men obehagligt kan jag hålla med om oavsett vart dem kör in nålen :p

Ja, man kände ju hur nålen vreds och grejade! Skum känsla! ;) nu är de bara att vänta på resultatet, som nog är bra!!
  • Anonym (Emily)

Jag har gjort det på en misstänkt knöl i bröstet och det var ingen fara alls. Jag blev lokalbedövad med emla-salva på huden, sen satt den ju en bit in i bröstet men nålen är väldigt fin så det gjorde inte särskilt ont.
    Sen visade det sig att det var en godartad förändring.

• Anonym (b)

Skönt ts, nu slipper jag skriva om hur bra det gick när dom gjorde det på mig. 
    Nu vet du själv. Glad

• Den och den

Jag har gjort det på en knöl i bröstet.

Det gjorde inte speciellt ont, men visst kändes det lite.

Tyvärr så fick dom inga celler från knölen utan lyckades bara "knuffa" på den med nålen så jag fick göra en grovnålsbiopsi senare.

• Anonym (....)
    Anonym (b) skrev 2014-10-14 08:28:36 följande:

Skönt ts, nu slipper jag skriva om hur bra det gick när dom gjorde det på mig. 

Nu vet du själv. 

Är ändå intressant att höra hur andra upplevde det. :) man tror ju det ska göra så mycket ondare!

Är lite öm idag med, framförallt på/i knölen. Men det är säkert ett gott tecken, då vet man att läkaren prickade den och så!
Svar på tråden Finnålspunktion/biopsi