• Anonym (Mögel)

Svartmögel i hus

Hej!

Vi hyr ett hus som vi för ett par veckor sedan upptäckte svartmögel på en vägg i lekrummet. Kontaktade hyresvärd som skulle kolla. Det dröjde dock nån vecka innan han fick tid och under tiden dök fläckar upp i vårt sovrumstak och fläckarna i lekrummet växte, dök upp vid taklister osv. Hursomhelst så tittade han tillsist och sa att det var svartmögel. Nu idag har han satt in ventiler i rummen samt målat väggarna och tak(?) med nån saneringsgrej. Imorgon kommer han med en luftrenare också. Har sovit borta ett par nätter och enligt värden kan vi flytta hem i morgon igen. Nu till mina funderingar.. Räcker detta? Hur ska vi göra med möbler och dyligt för att bli av med lukt? Madrasser? Är det säkert att bo kvar? Har en 3-åring och en nyfödd och är såklart orolig för deras och vår hälsa. Tackar för all info jag kan få!

• Svar på tråden Svartmögel i hus
  • Jag är bara jag

Mögel beror på fukt och det måste åtgärdas först. När syrran hade mögel under hela köksgolvet fick de ha en stor golvfläkt inne i 4 veckor för att torka upp. Mattan hade förstås tagits bort först. Sen fick de ny matta. Måla över låter jättekonstigt,möglet måste bort och källan,d.v.s fukten åtgärdas.

• Anonym (Mögel)

Jo, men han säger att det beror på dålig ventilation då det inte funnits ventiler i de rummen. Vi har eluppvärmning och eldar så blir endel temperaturskillnader inne. Han har alltså inte målat med förg utan sanerat med nån vätska som dödar möglet och förhindrar att det växer på igen. Senare ska väl väggarna/tak målas om. Ja, känns som en hel djungel. Huset besiktigades för ca 2 år sen när han köpte det och då fanns inget mögel iaf. Hur fort sprider det sig eg? Ska vi vara rädda för att det finns i väggarna eller tro på att det ligger ytligt?

• Jag är bara jag

Med värme och fukt kan det växa på sig rätt snabbt. Kan bara tala för mig själv,men jag hade inte vistats i det rum där det varit mögel utan att det vädrats rätt länge... Med fuktmätare kan man kolla om det finns mer fukt i väggarna och därmed potentiellt mögel.

• Mikki86

Tycker det låter konstigt!

Jag hade ringt till ett saneringsföretag som har hand om fuktskador typ ocab och rådfrågat om detta räcker!!

Vi misstänkte fukt pga lukt i vårt hyreshus och hyresvärden tog dit ocab som mätte med riktiga verktyg kollade sillarna i huset och gick igenom alla rum där det luktade visade sig inte vara någon fult utan dålig ventilation så det sattes in ventiler!!

Men om ni ser mögel så finns det ju fukt i huset!

Hade varit på som fan med tanke på barnen och risk för astma m.m.

• Anonym (Mögel)

Ja, vill gärna ha dit nån fackkunning. Ska nog trycka på lite om det. Att det har vart fukt vet vi då vi haft kondens på fönstren, särskilt på morgnarna.

Känns faktiskt inte alls bra att bo där längre, men är ju inte det lättaste att bara hitta nytt och flytta men får väl leta som bara den nu och hoppas på lite tur!

Men hur ska man tänka om möbler och så i dessa rum?

• Jag är bara jag

Tycker ni ska pressa på lite,alt.ringa egen saneringsfirma och rådfråga. Möbler-ja mögel syns ju och brukar lukta så syns/luktar inget är de nog okey. Tvätta det som går,vädra allting.

• jenny99

Möbler borde klara sig.Sen finns det mätare som mäter fukt/mögel du kan köpa och kolla själv,vår mätare var bättre än ett större företag vi anlitade.Fick vi höra.Vi körde en bra avfuktare som gick dygnet runt,det bästa vi gjort.Nödvändigt är källare som dessutom är gammal och som ingen bott i på lång tid.Grannarna hade kraftig mögel,det märktes när barnen blev sjuka men det fixade dom själva för flera år sen.Det var ett meck och jag vet inte alla detaljer,men det var deras hus och dom ville ha allt ordentligt gjort så han ordnade allt själv.Det hade jag ochså gjort om det hade behövts eller använt kontakter som kan detta.Men ni hyr huset,då ska hyresvärden göra detta.Men det kan fuskas endel,ibland beror det på ekonomi eller okunskap så hade jag varit du hade jag själv försökt mäta och kolla ev fuktskador och mätning,för säkerhets skull.När jag var liten hade vi mögel i mitt sovrum och det ordnade hyresvärden.Vi bodde kvar men rummet kunde vi inte bo i på nån vecka.

• Anonym (Mögel)

Okej. Tack för alla svar. Ska hem och träffa värden idag så får kolla lite både ang fuktmätare samt avfuktare. Hoppas bara att jag ska känna mig tryggare i att kunna bo kvar än vad det känns nu.

• Anonym (Mögel)

Slänger igen upp ngr frågor. Har fått bort möglet, haft luftrenare osv men nya fläckar bildades. Fick bort dom och rev lite tapeter men fläckarna var ytliga. Fick in en avfuktare som går och har fått tömmas ett flertal gånger. Dock hittade vi igen nya mögelfläckar igår. Varför bildas det nya? Någon som vet eller har en gissning?

Just det ventilationer har satts in också.

• Anonym (:-()
    Anonym (Mögel) skrev 2014-10-29 15:26:40 följande:

Slänger igen upp ngr frågor. Har fått bort möglet, haft luftrenare osv men nya fläckar bildades. Fick bort dom och rev lite tapeter men fläckarna var ytliga. Fick in en avfuktare som går och har fått tömmas ett flertal gånger. Dock hittade vi igen nya mögelfläckar igår. Varför bildas det nya? Någon som vet eller har en gissning?

Just det ventilationer har satts in också.

För att källan till orsaken inte är åtgärdat!
  • Anonym (Mögel)

Men hur går man bäst tillväga för att hitta den?

Svar på tråden Svartmögel i hus