• Nylny

Hur ligger barnet i magen? (v.34)

Jag har läst en massa nu om hur man kan veta hur ens barn ligger i magen, var det sparkas mest, hickas etc. Men jag får inte ihop det med hur min bebis ligger. Jag läser att de flesta barn nu (är i vecka 33-34) när de ligger med huvudet ner sparkar mest på övre höger sida vid revbenen och att då ryggen är mot vänster sida. Och jag läser att hickningarnas tickande känns vid bebisens rygg mest, alltså och vid höger nedre sida. Allt detta låter logiskt.
    Men min bebis, den sparkar mest på vänster övre sida vid revbenen, och hickningarna känns på vänster sida längre ner, alltså samma sida. Detta är konstigt eftersom jag läser att de som sparkar på vänster sida ska ha ryggen på höger sida, dvs hicka på höger sida.
    Jag känner ingen aktivitet på höger sida av magen alls, uppe eller nere. Får inte ihop detta, hur min bebis ligger. Som det verkar ligger ju hela hon på vänster sida och istället för att ha benen åt motsatt håll så håller hon upp dem på något sätt?
    Är det någon mer som haft det så: sparkar vänster revben, hicka ner åt vänster sida, och smårörelser av händer/huvud precis ovanför blygdbenet? 
    Kul att höra om någon annan haft det så och om ni vetat exakt hur bebisen då låg egentligen..?

30-årig förstföderska i nov-dec 2014.
  • Svar på tråden Hur ligger barnet i magen? (v.34)
  • funnyhowloveis

Hej! Min bebis ligger på exakt samma sätt. Åxå i v 34, BM säger att han ligger som han ska. Med huvudet nedåt. Men har åxå funderat på samma sak.. Men tänk, snart är dom ute och då slipper vi fundera på hur dom ligger! :) lycka till när det är dax!

• Eliotta

Min ligger likadant fast på högra sidan. vänstra känns helt mjuk och tom. Däremot rör det sig mest långt nere så jag vet inte om hon håller på med händerna där. Uppe vid revbenen sparkas det inte mycket, utan mer trycker hårt och rör sig samt att där är en stor hård knöl (knä trodde bm). HIckas gör det mest nertill.

• Mercurialis

Mitt andra barn låg på tvären med huvudet snett upp åt höger och rumpan lite snett ner mot vänster. Jag kunde känna huvud och rumpa tydligt från utsidan. Fosterrörelser kände jag däremot i stort sett inte alls.

Första barnet låg med huvudet nedåt och jag kan inte minnas hur/var fosterrörelserna kändes.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Nylny
    funnyhowloveis skrev 2014-10-13 07:19:51 följande:

Hej! Min bebis ligger på exakt samma sätt. Åxå i v 34, BM säger att han ligger som han ska. Med huvudet nedåt. Men har åxå funderat på samma sak.. Men tänk, snart är dom ute och då slipper vi fundera på hur dom ligger! :) lycka till när det är dax!

Det är så svårt att föreställa sig ibland man blir inte klok på det. :) Jag vill mest också veta om det finns en risk för barnet att presentera sig fel vid förlossning, alltså vidöppen bjudning, vilket jag läst är en svår och lång förlossning och barnet ploppar ut med ansiktet tittandes uppåt magen och inte neråt (om man ligger på rygg). Det ska vara en extra risk med det om barnet inte ligger i den "typiska" positionen, och om man har moderkaka i framvägg som jag har. Hoppas jag inte skrämmer dig nu. Flört Jag är sån som vill veta ALLT om bebisen och graviditeten och förstå varenda rörelsemönster och position, men denna lilla loppa förstår jag mig inte på! Ut kommer hon ändå, då får vi veta sanningen. :)
    Ska ändå fråga ut barnmorskan lite på onsdag om detta. Drömmer
    Lycka till själv, om 6-7 veckor smäller det! Cool

Eliotta skrev 2014-10-13 10:44:06 följande:

Min ligger likadant fast på högra sidan. vänstra känns helt mjuk och tom. Däremot rör det sig mest långt nere så jag vet inte om hon håller på med händerna där. Uppe vid revbenen sparkas det inte mycket, utan mer trycker hårt och rör sig samt att där är en stor hård knöl (knä trodde bm). HIckas gör det mest nertill.

Ja, precis, skulle inte heller säga att det är sparkar mot revbenen, utan de största rörelserna kommer därifrån, som att en stor rumpa eller knä trycks långt ut, nästan FALLER ut...wrong exit bebis..! Men känner inga sparkar någon annanstans så jag antar att benen är ihopkrullade där på samma ställe. De är ju hemskt flexibla nu och spretiga så det är inte lätt att förstå hur de väljer att ligga. :)

• Nylny

Jag har läst mer om detta nu och det finns vänstervänt läge och högervänt läge.

Vänstervänt läge = huvud ner, rygg mot höger, ansikte och ben kollar mot vänster.
    Högervänt läge = huvud ner, rygg mot vänster, ansikte och ben kollar mot höger.

Högervänt läge ska vara vanligast, att bebisen alltså ligger på vänster sida och kikar åt höger. Sparkarna känns åt höger övre del. Hickningarna borde vara vänster nedre sida då vid rygg.
    Detta är tvärtom vad jag trott. Detta läge är mest optimalt för en "normal" förlossning, och den vänstervända större risk för vidöppen bjudning, ont i rygg och förlängd förlossning. 

Sedan kan bebisarna vrida och vända på sig ändra fram till förlossningen så det är oftast när de väl kommer ut som man vet hur rotationerna har gått till i kanalen, när man ser hur huvudet presenterar sig. Barnet kan vrida sig korrekt vid båda lägena.

Min borde alltså ligga "rätt", än så länge, med ryggen åt. Har känt lite småsprattlande på höger sida så jag antar att benen är där trots allt, och att det är stora rumpan och knän åt vänster revben som hon trycker ut. 
    Viktigast i det hela är att huvudet är neråt och de är vända med ryggen lite utåt och inte inåt mot mammans ryggrad.

Så var det med det..!

Svar på tråden Hur ligger barnet i magen? (v.34)