• isolande

18 månader- orolig och mammig

Behöver lite stöd känner jag innan jag blir knäpp Glad. Min 18-månaders har senaste veckan blivit helt galet mammig. Det räcker att jag reser mig från middagsbordet så börjar han skrika mamamamamamama, gnälla eller bryta ihop tills dess att jag antingen satt mig igen eller kommer tillbaka dit han är. Han förföljer mig vart jag än går, hela tiden. Pappa eller storasyster duger inte alls som substitut, det är bara jag jag jag. Läggningarna som tidigare bara var att lägga i sängen så somnade han består nu i att han ropar efter mig, slänger ut sin napp och snuttefilt och bara strular.....

Till saken hör att han aldrig varit minsta mammig innan. Dessutom är det som att den här perioden sammanfaller med att det helt plötsligt funkar jättebra att lämna på dagis (?!). Jag lämnar och hämtar varje dag, och innan har han blivit ledsen, men nu funkar det hur bra som helst. Jättekonstigt.

Nån som känner igen sig? Råd och tips?

• Svar på tråden 18 månader- orolig och mammig
  • Flickan och kråkan

Helt normalt. Närmandefasen . Precis som med separationsfasen så kan det visa sig på olika sätt och olika mycket med olika barn. 

Äldsta blev mest arg och frustrerad, mellansonen sov på mig som ett frimärke under ett par månader och satt i knä på mig när jag gick på toaletten så att jag inte skulle spolas ner och försvinna från honom . Hur det blir med yngsta får vi se om sådär 2-3 månader .

• isolande
    Flickan och kråkan skrev 2014-10-13 11:06:14 följande:

Helt normalt. Närmandefasen . Precis som med separationsfasen så kan det visa sig på olika sätt och olika mycket med olika barn. 

Äldsta blev mest arg och frustrerad, mellansonen sov på mig som ett frimärke under ett par månader och satt i knä på mig när jag gick på toaletten så att jag inte skulle spolas ner och försvinna från honom . Hur det blir med yngsta får vi se om sådär 2-3 månader .

Hade min i knät på toa idag oxå.... att vara på golvet bredvid innebar ju 2-3 cm fri luft emellan oss Drömmer
  • Natulcien

Vår son var likadan. Han uppvisade inte den minsta mammighet under hela bebistiden. Pappan fungerade lika bra som jag under 1,5 års tid. Men när han blev 18-19 månader så blev han plötsligt ûber-mammig. Och det höll i sig flera månader. Och sen dess har han varit lite mammig från och till, i perioder, även om det inte har varit lika extremt som i 18-19-månadersåldern, tack och lov. Han är snart 4 år.
    Jag försökte ta det med ro och låta honom vara nära mig så mycket jag kunde, och jag tog över nattningarna helt under en period, eftersom han verkade behöva det.

• Kravmärkt

Min tjej är likadan! Hon kan vara hur lugn och tillfreds som helst när jag inte är i närheten men så fort jag kommer hem/syns till så börjar hon gnälla och ska upp i famnen. Hon blir 18 månader på tisdag

• Penida

Närmandefasen som sagt. Nu visste jag redan vad som kunde vara på gång så det var kanske lättare för oss men vi anpassade oss. Följde barnet igen. Jag tror starkt på att faser likt dessa (separtionsfasen, annat exempel) kan bli kortare om man inte går emot barnet.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden 18 månader- orolig och mammig