• Anonym (?)

När räknas man som höginkomsttagare?

Som rubriken lyder. Vad ska man ha för månadslön/årslön innan skatt för att klassas som höginkomsttagare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-13 12:28
    För att förtydliga. Jag är ute efter vad FL-läsarna anser är hög inkomst.

• Svar på tråden När räknas man som höginkomsttagare?
  • Anonym (Kia)

Det beror väl på hur man definierar höginkomsttagare.

Om man utgår från vid vilken inkomst man måste betala värnskatt så ligger den i år på en årsinkomst över 602.600 dvs en månadslön på 50.216 kr.

• maja99
    "Enligt Magdalena Andersson har Socialdemokraterna utformat förslaget så att marginalskatten för den som bor i genomsnittskommunen blir högst 60 procent. Inkomstskatten består i dag av kommunalskatt (på i genomsnitt 32 procent), en statlig skatt på 20 procent för inkomster över 35 000 kronor i månaden och värnskatten på ytterligare 5 procent för den som tjänar lite mer än 50 000 kronor i månaden." fr SvD

så beroende på hur man ser det, 35 000 eller 50 000 skulle jag säga. 
  • Anonym (?)

Ja, sådana siffror kan man ju googla fram och det finns mängder av definitioner. Men när anser DU att man är höginkomsttagare?

• dfuoih
    Anonym (?) skrev 2014-10-13 12:27:30 följande:

Ja, sådana siffror kan man ju googla fram och det finns mängder av definitioner. Men när anser DU att man är höginkomsttagare?

De som tjänar över 50 000kr skulle jag kalla höginkomsttagare och de som tjänar under 20 000kr skulle jag kalla låginkomsttagare.

Enbart beräknat på inkomst av tjänst och beräknat på en heltidslön. Räknas kapitalinkomster mm med så skulle jag säga att det krävs minst hundra tusen i månaden för att kalla sig höginkomsttagare.

• Anonym (?)

Spelar det någon roll om det är en kvinna eller en man? Ålder? 98 % av alla kvinnor tjänar mindre än 50 kkr/månad, samma siffra för män är 94%. Och är man 30 och tjänar mer än 50 kkr är det definitivt mer anmärkningsvärt och ovanligt än om en 60-åring gör det.

• dfuoih
    Anonym (?) skrev 2014-10-13 19:21:08 följande:

Spelar det någon roll om det är en kvinna eller en man? Ålder? 98 % av alla kvinnor tjänar mindre än 50 kkr/månad, samma siffra för män är 94%. Och är man 30 och tjänar mer än 50 kkr är det definitivt mer anmärkningsvärt och ovanligt än om en 60-åring gör det.

Nej jag gör ingen skillnad på kön, yrke, erfarenhet, etnicitet, ålder mm. Tjänar man under 20 har man dåligt betalt och över 50 så har man bra betalt.

Skall man dela upp efter olika åldrar, yrken mm så kommer denna tråd bli evighetslång.
  • SnelHezt

När man knarkar och har lön!

Då är man hög inkomsttagare!

• Anonym (2 milj)

hög lön är 2 milj plus i årslön

• MAN78

Gränsdragningen för värnskatt tycker jag är en bra definition. Dvs drygt 50 Tkr/månad som tidigare nämnts i tråden.

Svar på tråden När räknas man som höginkomsttagare?