• Emms81

Hur gör jag?

Hejsan. Skulle vilja ha råd o tipps. Jag tog över en Leonberger p g allergi mar haft stora o små hundar förut så jag är ändå hundvan. Min Leonberger är 2 år o inte än kastrerad men det ska göras. Han är ju ung o har därför en del energi. Jag tycker själv om att vara ute o är ute mycket men min hund då verkar inte få nog så min fundering är om jag då aktiverar på "fel" sätt. Försöker få han o tänka när vi är ute för han har varit lös förut o inte koppelvan så men är duktig ute o bryr sig inte om andra hundar så det är skönt men tar gärna emot tips hur jag ska göra för att aktivera.

EMS

• Svar på tråden Hur gör jag?
  • Aniiee

Hjälp, andas, människa! Tur att texten inte var längre än så Solig

Motion är bra, (hur mycket får han egentligen?), men hjärngympan saknas. Att motionera är inte att aktivera. Spår tycker de flesta hundar om. Spår och sök, spår och sök. 

Sen kanske du borde gå en kurs, inte för att du inte "kan" hundar, utan för att det är ett bra ställe att få tips på.

Never give up...No one knows what's going to happen next. - L. Frank Baum
  • Emms81

Tackar :) ja andas e precis vad jag behöver hahaha ja men precis. Hjärngympa här ju jättebra. Körde det med min Jack Russel förut jättemycket men vet inte kan man köra samma fast en annan ras? Ja i motion ca 4-5 timmar om dagen.

• Dexter dot com

Håller med föregående inlägg helt! Det är hjärnan du ska trötta ut för motion gör hunden trött bara en kort stund. Spår är kul, enkelt, något du kan göra själv och kostar nästan ingenting. Gå en aktiveringskurs och pröva på spår, sök, lydnad, rallylydnad mm och se vad du och hunden fastnar för .

www.aktivhund.se/hund-artiklar/spara-med-din-hund.asp

• Apopan

Du motionerar säkert hunden mer än tillräckligt, gäller ju som andra sagt att trötta ut hunden rent mentalt. Sedan är de ju jobbiga rent allmänt i den där åldern, men det brukar lugna ner sig när de är runt tre år. Jag skulle därför vänta med kastration tills dess. Då har testestoronet fått göra sitt när det kommer till att bygga en bra grund för hunden rent fysiskt också, och när hunden är vuxen så kanske en märker att kastration inte behövs för det rent mentala.

Utöver de bra tips du fått så skulle jag vilja tipsa om att börja dra med hunden. Börja med pulka nu i vinter kanske, och om hunden gillar det, så är vagndrag ett hett tips. Jättekul och praktiskt. Sedan finns ju annan typ av drag, men jag tänker att eftersom du har en stor tung hund, så kanske lugnt drag är det bästa. Det är ett bra sätt att variera promenaderna på, och är hjärngympa samtidigt som det är bra fysisk träning. Börja med lätt last hur som helst, och så kan du öka på lasten allteftersom. Hunden skall väl helst börja dra tungt när den är färdigvuxen (run 3år), och aldrig tung last om den inte är friröntgad. Men lätt last/ingen last kan du börja med redan nu. Först vänja hunden, och så träna in kommandon. Kan göra banor också som hunden skall gå, det är kul :)

Bära klövjeväska, även fastän det inte är tungt, så får hunden lite annat att tänka på under promenaden och tröttar därför ut på ett annat sätt.

Svar på tråden Hur gör jag?