Du motionerar säkert hunden mer än tillräckligt, gäller ju som andra sagt att trötta ut hunden rent mentalt. Sedan är de ju jobbiga rent allmänt i den där åldern, men det brukar lugna ner sig när de är runt tre år. Jag skulle därför vänta med kastration tills dess. Då har testestoronet fått göra sitt när det kommer till att bygga en bra grund för hunden rent fysiskt också, och när hunden är vuxen så kanske en märker att kastration inte behövs för det rent mentala.
Utöver de bra tips du fått så skulle jag vilja tipsa om att börja dra med hunden. Börja med pulka nu i vinter kanske, och om hunden gillar det, så är vagndrag ett hett tips. Jättekul och praktiskt. Sedan finns ju annan typ av drag, men jag tänker att eftersom du har en stor tung hund, så kanske lugnt drag är det bästa. Det är ett bra sätt att variera promenaderna på, och är hjärngympa samtidigt som det är bra fysisk träning. Börja med lätt last hur som helst, och så kan du öka på lasten allteftersom. Hunden skall väl helst börja dra tungt när den är färdigvuxen (run 3år), och aldrig tung last om den inte är friröntgad. Men lätt last/ingen last kan du börja med redan nu. Först vänja hunden, och så träna in kommandon. Kan göra banor också som hunden skall gå, det är kul :)
Bära klövjeväska, även fastän det inte är tungt, så får hunden lite annat att tänka på under promenaden och tröttar därför ut på ett annat sätt.