• Kaki

Skorv!

Hej!

Jag undrar bara varför barnen har skorv på huvudet och om det gör något att man krafsar bort det? Min dotter, 7 mån, har endast lite skorv och det blir lätt att jag är där och pillar lite.......Jag vet att man förmodligen kanske ska låta bli eftersom det finns där av någon anledning.

Vet någon varför?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Skorv!
  • Isabella

när jag badade Bella förra veckan så tog jag lite barnolja på hennes huvud o smörjde in, lät sitta i ett par minuter o sen rev jag försiktigt bort det med mina naglar.

• teresan

vet inte varför men det finns en salva på apoteket som är mot skorv sokm man smörjer in och låter istta sen kan man kamma bort skorven

• Baronessan

Det är helt okej att pilla bort det!

Är det besvärligt att bli av med skorven bara genom att klia så finns det "vaselin" på Apoteket - det heter Salsyvase 1% - som innehåller salicylsyra. Det är dunderkletigt, men otroligt effektivt! Rekommenderas varmt, trots att lillans hår blev hemskt kladdigt och svårt att få fettfritt (shamponerade ett otal gånger). Hennes hårbotten är helt skorvfritt och jättefint!

• teresan

tack baronessan det var den jag menade...

• The

Man ska väl helst inte peta bort det men en idè är att köpa en luskam på apoteket och kamma lite försiktigt efter barnet har badat, funkar jättebra!

• Baronessan

Vari ligger skillnaden? Pilla bort det, eller kamma bort det (går förövrigt precis lika bra med en vanlig kam)?

Jag pratade med BVC-sköterskan och hon sa att det går exakt lika bra med naglarna, men att det finns de mammor som tycker det är äckligt att "krafsa" bort det och att man därför kan ta en kam.

Svar på tråden Skorv!