• Anonym (?)

Vilket namn?

Har två barn och ett tredje påväg, en pojke. Syskonens namn börjar båda på Vi och nu har jag hittat ett tredje namn på Vi, nämligen namnet Vile.

Tycker det är mjukt och fint men funderar på om det blir lite mycket med tre barn på Vi?

Så vi har ett andra namn också men som inte alls "passar" med syskonens och det är Alve. 
    Så frågan är om alla tre ska ha samklingande namn eller om lillebror ska få något helt annat?

Vad tycker ni? Alve eller Vile? Fula eller fina? Något helt annat förslag kanske?

• Svar på tråden Vilket namn?
  • Kina79

Tycker det blir aptöntigt med ytterligare ett namn med Vi i början. Tycker absolut Alve eller något helt annat. Välj det finaste namn ni kan komma på till lillebror! Alla barn förtjänar att få fina namn som inte är framtvingad bara för att de ska börja på samma bokstav som syskonens eller matcha syskonens namn. De är egna individer

• Kina79

Grattis till lillebror förresten

Mina flickor heter Tyra, Ellen och Agnes

• Utropstecknet

För mig är Ville ett smeknamn och passar i mina ögon inte på en vuxen person (mer än som smeknamn dvs.). Varför inte Vilhelm/Wilhelm om ni vill att namnet ska börja på Vi?

• BCH52

Grattis till 3:an, men undvik att välja namn som börjar lika. Det blir lite valpkullsvarning över det hela.

• Dixie

Tycker det är bättre att välja namn som man tycker är fint än att det matchar syskonens namn. 

Vile - låter konstigt - hellre då Ville eller Vide - men jag hade hellre valt ett namn som inte börjar på Vi..

• Utropstecknet

Läste fel, ber om ursäkt. Vile har jag aldrigt hört. Tänker indirekt på engelskans "vile" när jag hör det.

• Dixie
    Utropstecknet skrev 2014-10-13 14:49:34 följande:

Tänker indirekt på engelskans "vile" när jag hör det.

vad betyder Vile på engelska? 
  • Dixie
    Utropstecknet skrev 2014-10-13 14:56:59 följande:

Översatt betyder "vile" låg, nedrig, usel.

där ser man - har inte hört det tidigare! 
  • Anonym (?)

Tack för input! Syskonen utanför magen hade vi ingen tanke på att båda började på Vi när vi valde namnen, minsta skulle egentligen hetat något helt annat men när h*n föddes så ändrade sig pappan till det namnet jag helst ville ha och som började på Vi. 

Känner också att tre med Vi blir mycket kanske, lite valpkull som någon skrev. Men jag gillar ju verkligen Vile.. Eller det var Vide först innan en bekant namngav sin son till det, då såg jag namnet Vile någonstans och blev förtjust. Redan innan jag var gravid. 
    Kan man byta på någon av dom andra? ;) Skämt å sido.. Alve är också fint tycker jag och har samma mjuka ton som syskonen, men är ändå inte lika frälst som i Vile.. Svårt detta.. 

• Anonym (?)
    Utropstecknet skrev 2014-10-13 14:56:59 följande:
    Översatt betyder "vile" låg, nedrig, usel.
    Usch vad hemskt :O 

Översatt betyder det vilja på svenska.. Känns bättre att tänka så ;) haha!
  • BCH52

Vänta till dess pojken är född, ni kanske upptäcker att det varken är en Vile eller Alve som kom. Det kanske är en Joel ;)

• Anonym (?)
    BCH52 skrev 2014-10-13 17:26:57 följande:
    Vänta till dess pojken är född, ni kanske upptäcker att det varken är en Vile eller Alve som kom. Det kanske är en Joel ;)
    Haha ja det är klart att det kan vara så, äldsta var utan namn i 3 veckor efter födelsen ;) 
    Men det är kul ändå att spåna på :)
  • Anonym (!)

Jag tycker att Ale är fint och mjukt, ett litet tips om du inte redan funderat på det :)

Svar på tråden Vilket namn?