• dividdjaente

19 årig tjej: är jag gravid eller är det bara en sen mens?

Hej jag är en tjej på 19 år, jag tog ut min hormonspiral för ca 1 månad sedan då jag och min sambo planerar att skaffa barn.

Jag fick mensen dagen efter jag tog ut spiralen (4 sep-8 sep) hade sen min ägglossning den 9e sep men sen fick jag mensen igen den 23 sep och har alltså haft 2 veckor mellan min mens (vet inte om man skulle kalla det oregelbunden?) i vilket fall som helst till min fråga.

Hade min ägglossning igen den 28 sep (följer en ägglossningskalender så inget är väll egentligen exakt?) men jag hade endast sex på den sista fertilitetsdagen efter ägglossningen. Nu har det gått 2 veckor och min mens var beräknad att komma den 12 oktober men nu har jag gått en dag.

Jag tog ett gravtest mitt på dagen runt 4 tiden som visade negativt, har väll inte haft några speciella symtom förutom lite illamående men det är mest på natten, kissar lite oftare, svullen om magen, ibland hård i magen och motsatsen, tunga svullna bröst och blodådrorna syns lite extra på det ena bröstet, haft mycket svårare att vakna (i vanliga fall sover jag mycket men är ganska lättväckt) nu har jag mer kommit in i den riktigt tunga sömnen.

Min fråga till er är alltså om ni tror att jag skulle kunna vara gravid eller om det mer är önsketänkande? Borde jag göra ett test till på morgonen eller vänta ut tiden och inte se om mensen kommer? någon annan som blivit gravid snabbt efter ni tagit ut hormonspiralen?

• Svar på tråden 19 årig tjej: är jag gravid eller är det bara en sen mens?
  • Dr to be

Jag skulle vänta några dagar och ta ett nytt test om mensen inte dykt upp.

• dividdjaente

Ja jag väntar några dagar till iallafall, har den inte kommit innan fredag gör jag ett nytt test, har väldigt ömma och tunga bröst nu och blodådrorna syns extremt så får se om det är mensen eller inte.

• dividdjaente

Nu är det tre dagar över tiden från beräknad mens och ingen mens i sikte och bara negativa svar på stickan!

Svar på tråden 19 årig tjej: är jag gravid eller är det bara en sen mens?