• Äldre 13 Oct 18:31
    2170 visningar
    25 svar
    25
    2170

    Vad ör dem viktigaste sakerna att ha när barnet kommer?!

    Hej!

    Är i v 8+2 och tankarna snurrar mer än förr, vi är jätte glada över nyheten men kom som en överraskning. Jag som analysera och tänker mycket ner än man borde försöker lägga band på mig själv men gillar framförhållning och planering samt listor av alla dess slag:)

    Vi vill inte handla en massa onödiga prylar men undrar vilka saker man definitivt ska införskaffa sig innan barnets ankomst?
    Om ni fick välja vilka är era topp 5-10?!

    Mvh

  • Svar på tråden Vad ör dem viktigaste sakerna att ha när barnet kommer?!
  • Äldre 13 Oct 18:36
    #1

    Måste säga att babynestet har vi fortfarande användning av 3 månader senare, men är ju lite olika för alla. Vagn, säng? Köp hem blöjor sen och tvättlappar, jättebra att ha pysventiler hemma märkte jag när lillen fick ont i magen. Babyskydd till bilen om ni har. Filtar.. Hmm finns en del :D

  • Äldre 13 Oct 18:38
    #2

    Sen är det bra att hämta ut babyboxar, brukar få en del bra prover i dom.

  • Äldre 13 Oct 18:38
    #3

    minst viktiga säng (ikeas) skötbord. knapp anänt sängen då han sov med oss från start, skötbordet använd få gånger, efter 4 månader då han rörde sig mycket bytte vi mest på handuk på golvet.

    var viktigast, tygblöjor då vi använde de, babysitter då han inte var nöjd alla gånger att ligga på golvet utan gillade att halvligga i den från kanske 2 månader, då kunde jag laga mat, duscha när jag var själv.

  • Äldre 13 Oct 18:41
    #4

    Som sagt jätteolika från person till person, för vår har legat i babynestet i spjälsängen från början och använder skötbordet jämt :)

  • Äldre 13 Oct 18:42
    #5

    Mycket går ju att köpa efter hand när man ser vad det är för personGlad Har du tänkt amma eller ge ersättning?
    Jag hinner inte skriva mycket nu men det jag kommer på rent spontant är babyskydd om ni har bil, skal/sele, vagn och självklara saker som blöjor och kläder.
    Skulle jag få ett tredje barn skulle jag strunta i spjälsängen, i alla fall till en början. Jag skulle samsova med bebisen.


    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 13 Oct 18:46
    #6
    Penida skrev 2014-10-13 18:42:52 följande:
    Mycket går ju att köpa efter hand när man ser vad det är för personGlad Har du tänkt amma eller ge ersättning?
    Jag hinner inte skriva mycket nu men det jag kommer på rent spontant är babyskydd om ni har bil, skal/sele, vagn och självklara saker som blöjor och kläder.
    Skulle jag få ett tredje barn skulle jag strunta i spjälsängen, i alla fall till en början. Jag skulle samsova med bebisen.
    Det ska givetvis stå sjal, lite stressad som sagt.
    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 13 Oct 19:08
    #7

    Tack för snabba svar:) tanken är att amma.

    Vad ska man tänka på vid vagn köp?

  • Äldre 13 Oct 19:14
    #8

    Ergonomisk bärsele var det absolut viktigaste för oss. Barnvagn hade vi kunnat vara utan (och sålde den dessutom när minsta var 4 månader). 
    Spjälsäng är nog det absolut mest meningslösa köp vi har gjort. Den har använts ca 47 min på fyra år och två barn. 

  • Äldre 13 Oct 19:19
    #9

    Oj så pass, för att barnet sover i samma säng som oss? Ingen vagga/moseskorg el annat heller? När börjar barnet sov själv i säng..

  • Äldre 13 Oct 19:33
    #10
    Nyttförmig skrev 2014-10-13 19:19:15 följande:

    Oj så pass, för att barnet sover i samma säng som oss? Ingen vagga/moseskorg el annat heller? När börjar barnet sov själv i säng..


    Ja, våra barn har sovit tillsammans med oss tills de har varit 1,5 år i alla fall. De kan fortfarande komma in och lägga sig hos oss ibland, men vanligtvis kommer de in först på morgonen. Barn börjar sällan sova själva i sängen av egen vilja. Vi har väntat in dem. Jag tycker också att det har varit guld värt att samsova när jag har ammat så slipper jag resa mig utan kan liggamma och lätt somna om igen.
Svar på tråden Vad ör dem viktigaste sakerna att ha när barnet kommer?!