• Nyttförmig

    Vad är dem viktigaste sakerna att ha när barnet kommer?!

    Hej!

    Är i v 8+2 och tankarna snurrar mer än förr, vi är jätte glada över nyheten men kom som en överraskning. Jag som analysera och tänker mycket ner än man borde försöker lägga band på mig själv men gillar framförhållning och planering samt listor av alla dess slag:)

    Vi vill inte handla en massa onödiga prylar men undrar vilka saker man definitivt ska införskaffa sig innan barnets ankomst?
    Om ni fick välja vilka är era topp 5-10?!

    Mvh

  • Svar på tråden Vad är dem viktigaste sakerna att ha när barnet kommer?!
  • Nyttförmig

    Skriv även gärna vilken typ och varför tex säng, moseskorg, vagga, spjälsäng el babybay sidosäng behövs mer än en och isf varför vilken upplever ni mest användbar?

  • Stjärnebo

    Skötbord är väldigt skönt att ha redan från dag 1 efter hemkomsten. 


    Små handdukar att ha som kräklappar ifall bebisen kräks mycket.
    5 klädombyten, resten kan man köpa sedan när man går ut på den första barnvagnspromenaden eller så. När man vet lite mer vad som är användbart.


    Någon säng kan ju vara bra att ha hemma om man inte vill ha barnet i sin egen säng. Vagga har man ju inte jätte länge men vill man ändå lägga pengar på det så är det ju gosigt för barnet med ngt mindre och som den kan vaggas till sömns i. Jag tyckte dock att våran ärvda vagga var rätt överflödig.
    Vi ärvde en spjälsäng också och hade ett slags babynest som vår dotter sov i så att det blir mer ombonat. 
    Nu när hon är 1 år så har hon en liten vanlig säng som hon sover i och kan klättra i och ur själv :) 


    Vagn är också väldigt skönt att ha hemma innan om man nu inte ska ha barnet i en bärsjal eller bärsele. 


    Små grejer, så som blöjor, babyolja och hårborste hade vi också färdigt någon vecka innan.


    Vi gick ut och handlade lite saker redan dagen efter hemkomsten från bb. Då vet man lite mer vad som saknas och vad just ditt barn är i behov av. 

  • Baktakt

    1. Babyskydd till bilen.

    2. Blöjor - räkna 10/dygn

    3. 5 uppsättningar kläder (body, byxor, strumpor)

    4. Tvättlappar för att torka mjölkspill, kräk och tvätta bebisen med (Ikeas har olika färger på tamparna så att man kan skilja sorterna åt)

    5. Overall efter årstid då barnet föds.

    6. 3 filtar att svepa om/lägga över barnet.

    7. Olja till bad/rumpa. Gärna en snäll naturlig olja, t.ex. mandelolja.

    8. Amningsvänliga kläder till dig

    9. Movicol för magen i slutet av graviditeten och efter förlossningen

    10. Skepsis mot huskurer, andras åsikter och "goda råd"

  • Nyttförmig

    Tack för svaren och gratulationerna:)

    Nr 10 gillar jag men hur ska man som första gångs mamma ha någon aning om vad som är rätt el fel? Eller vad barnet behöver, känslor som kommer ja klara detta och blir jag en bra mamma blandas med lycka och spänning ????????

  • nozpa

    Babynest har varit helt underbart! Tydligen enkelt att sy själv. Men jag är totalt värdelös, men ofta finns någon i ens närhet som kan sy efter de färger och ev justeringar man vill ha.

    Flaskor/ersättning. Detta är något jag rekommenderar även om man ska amma. Jag skulle absolut amma med första. Tji fick jag, och att ge sig ut då var sådär skoj. Skönt att ha det hemma utifall att.

    Salva/olja/hygien. Weleda har skitbra grejer tycker jag. Där kan du handla allt du behöver, och så lite till. Finns bra grejer till dig med under din graviditet. Säljs på vissa apotek och affärer osv.

    Kräklappar!

    Kläder såklart för oss har det gått åt mer överdelar än underdelar. Första barnet var en riktig kräkis. Så ja, där låg vi i underkant. Andra var det inte, så det räckte att ha 5-6 ombyten + ett gäng pyjamasar. Strumpbyxor är smidigare än strumpor som bara trillar av helatiden.

    Gallerfilt. Perfekt för att bebisen inte ska bli för varm. Då du väntar sommarbarn så rekommenderar jag absolut att du köper just en gallerfilt.

    Febertermometer. Kanske inte så vanligt att dom är sjuka direkt, men ändock bra att redan ha införskaffat. Även en "näsfrida".

    Säng, våran första sov i sin vagn första veckorna. Det var mycket mysigare och vi kunde ta henne med oss mellan alla rum, eller in o ut osv. Var perfekt.
    Lägg bebisen i babynestet och ha i sin säng, eran säng eller soffan. Blir mycket mer ombonat så. Och lätt att bära med sig. :)

    Badbalja kanske. Vi har badat våra i handfatet första tiden. Smidigare för ryggen. Men det är ju en smaksak. Bra att kunna bada dom iaf. :)

  • Malima

    1. Kläder till bebisen. Ex.5 bodys,3 byxor, några strumpor,2pyjamasar, mössa och overall anpassad för säsong.
    2. Babyskydd, gärna ett som går att sätta fast på vagnschassit. Väldigt praktiskt! 3.Barnvagn
    4. Säng
    5. Skötbord
    6. Hygienprodukter till bebis. Blöjor,tvättlappar, babyolja, " rumpsalva"
    7. Hygienprodukter till dig. Bindor, trosskydd och bröstvårtskräm.
    8. Modersmjölksersättning och kopp. Skönt att ha utifall att det gör hiskeligt ont att amma. Jag hade inte det med första, men åkte snabbt å köpte. Med andra barnet såg jag till att ha det hemma från start!
    9. Filtar till sängen och vagnen.

    Om ni får en bebis med magbesvär kan jag rekommendera minifom och pysventiler från apoteket. Inget måste att ha hemma från start tycker jag själv, men räddade oss när det var som värst!

    Ang. Din fråga om hur du ska " stå emot allas tankar och tykanden"- det kommer naturligt! Ta bara till dig de tips som " känns bra i magen" och som du själv tror på och är bekväm med. Och som känns rätt för dig och bebisen. Jag fick väääääldans mkt tips, speciellt med första, men sållade mktð???

    Grattis och lycka till!!

  • humledummle
    Baktakt skrev 2014-10-13 19:14:34 följande:

    1. Babyskydd till bilen.

    2. Blöjor - räkna 10/dygn

    3. 5 uppsättningar kläder (body, byxor, strumpor)

    4. Tvättlappar för att torka mjölkspill, kräk och tvätta bebisen med (Ikeas har olika färger på tamparna så att man kan skilja sorterna åt)

    5. Overall efter årstid då barnet föds.

    6. 3 filtar att svepa om/lägga över barnet.

    7. Olja till bad/rumpa. Gärna en snäll naturlig olja, t.ex. mandelolja.

    8. Amningsvänliga kläder till dig

    9. Movicol för magen i slutet av graviditeten och efter förlossningen

    10. Skepsis mot huskurer, andras åsikter och "goda råd"


    igentligen det enda du behöver . och snabb värmd mat åt dig själv . amningsvänliga kläder är jag skepptisk mot . jag gick i mjukbyxor o linne första tiden . o när jag kom i mina igen så löste det sig endå man lär sig lite trix efter hand
  • Flickan och kråkan

    Det finns egentligen enbart två saker som jag känner att jag inte skulle klara mig utan och det är:
    1. Sjal
    2. Blöjor

    Utöver det finns det ett par saker som jag gärna vill ha av praktiska skäl:
    3. Lite kläder (omlottbodysar, byxor utan fot, hjälmmössa, pyjamas, strumpor)
    4. Babyskydd till bilen
    5. Skötbord/bord med skötbädd
    6. Torra tvättlappar
    7. Andningslarm (för MIG har det varit viktigt och har gett mig något slags nattro; det är väldigt individuellt) 
    8. Amnings-BH
    9. Amningskudde

    Ja....det är väl vad jag behöver till nyfödd.....vi har diskho och badkar så badbalja behövs inte. Samsover. Använder inte vagn.

    Stort grattis önskar en trebarnsmamma . Du har mycket fint att se fram emot .

  • kawaii87

    Stort grattis till er!

    Saker jag har behövt sedan start:

    1. Blöjor, massvis med blöjor! Började med storlek 1, dottern vägde 3.8 så gick över till storlek 2 ganska så snabbt.

    2. Bodys, pyjamas och andra kläder som man inte behöver trä över huvudet, ganska skönt att slippa det i början =)

    3. Havssaltlösning för bebisar, vår dotter lyckades bli snorig relativt tidigt så det var skönt att ha hemma.

    4. Baby nest! Vi sydde ett själva och det var både billigare och roligare än att handla en från affären. Men visst funkar det bra att köpa också. Vi hade baby nestet överallt, i sängen, i vagnen, på soffan när vi exempelvis fick besök över, då sov hon ostört i baby nestet men ändå nära oss på soffan.

    5. Nappflaskor är alltid bra att ha, även 2 nappar ifall att. Sådant brukar man få i baby boxar dock.

    6. Amningskudde var en gudagåva den första tiden! Den var skonsam mot min kropp och det kändes även tryggare att ha henne på den när man inte riktigt var van med amningen än. Fast jag hade nytta av kudden redan under graviditeten då jag hade sådan hemsk foglossning speciellt när jag låg ner så använde den på soffan och i sängen.

    7. Amningslinnen hade jag med redan till bb. Köpte en amnings-bh men har knappt använt den. Amningslinnen däremot har jag använt varje dag, kan ha olika koftor och tröjor över bara, smidigt.

    8. Bärsele. Började använda den efter några veckor då dottern inte ville ligga i vagnen och den har varit en räddare många gånger.

    9. Bepanthen-salva. Fungerar för lilla blöj-rumpan, allmän torr hud och för såriga bröstvårtor.

    Vagn är ju självklart skönt att ha och vi har använt vår också, dock mest med babyskydd och nu sittdel. Liggdel köpte vi separat men den använde vi knappt för dottern gillade inte att ligga i den, lite surt så här i efterhand men det var omöjligt att veta.

    Lycka till! =)

  • kawaii87

    Jo, kom på en till sak som vi var glada över att vi hade när lillan var nyfödd! Vantar, så att hon inte skulle riva sig i ansiktet. Det brukar finnas sådana vantar för nyfödda, de ser ut som tossor fast för händerna. Det är lite otäckt när bebisen viftar sina händer i ansiktet och kan råka komma åt ögonen exempelvis =/ Så vantar var kanon i början, sedan vägrade hon när hon började använda sina händer.. =)

  • hhhhhhhhiusjijsoijsi

    Vad jag tyckte var viktigast första tiden efter förlossningen:


    1. Babynest - använde vi hela tiden, i sängen, i soffan, i barnvagnen, på resa. Bebisen sov gott och det var lätt att bära med sig honom sovande mellan rummen. Användes så mycket första halvåret att det verkligen var värt sitt pris.

    2. Barnvagn - vi hade även bärsjal och sele men det kändes läskigt att använda på en sån liten bebis. Var jätteskönt att kunna lägga honom i vagnen när man skulle ut någonstans (är nog olika vad man föredrar).

    3. Megastora bindor, mysiga hemmakläder till sig själv som funkar att amma i (om man vill det) och mycket färdig/fryst mat och frysta bullar att bjuda alla som kommer och vill titta på bebisen på :) sånt man kanske inte tänker på för man är bara inriktad på vad bebisen behöver, vilket egentligen inte är så mycket i början.

    4. Sovpåse/pyamas istället för täcke pga kvävningsrisken, och en mjuk kudde för att undvika platt huvud. De sover väldigt mycket första månaderna. 

    5. Amnings/ersättningsgrejer - flaskor, pump, ersättning, bröstvårtskräm, inlägg för läckande bröst, amningsbehå....vad man nu behöver. Nyföddas stora intresse efter sömn är mat, så allt som underlättar matandet är bra. 


    Sånt vi skaffade men aldrig använde: Andningslarm. Jag är väldigt nojig och trodde vi skulle använda det flitigt första månaderna men kände faktiskt inget behov. 


    Vad jag saknade men aldrig skaffade: Babywatch. Kändes för dyrt och onödigt, men i efterhand hade det varit värt att ha när bebis sov ute i vagnen, i annat rum, när man var hemma hos andra osv för att kunna slappna av och inte spetsa öronen för att höra om bebisen vaknat. Har hört att det finns bra appar till mobilen för det dock så man inte behöver köpa någon apparat.

Svar på tråden Vad är dem viktigaste sakerna att ha när barnet kommer?!