• Idasofia84

Kräks varannan vecka vinterhalvåret

Hej alla föräldrar!

Jag har ett problem med min lillkille. Han är nu 1,5 år. När han var liten var han en riktig kräk-bebis, men han är stor som ett hus och har aldrig haft problem med att äta.
    I våras, mellan januari och maj blev han magsjuk inte mindre än 6 vändor. Alla rundor började likadant. Får ont i magen, Gnäller, vrider och vänder. Kräks (ibland bara en gång, ibland 3-4 gånger). Vissa gånger har han varit helt bra efter det och direkt velat äta igen. Andra gånger har han haft diarre ett par omgångar. Har aldrig varit dålig och matt mer än några timmar. Någon gång har han haft låg feber. Ingen annan i huset har blivit smittad. På förskolan går ingen magsjuka - det är bara min lillkille som blir sjuk.
    Vi tog honom tillslut till doktorn förra året. Han sa då att rota kunde bete sig så. Men jag tycker att åtminstone min treåring som pussar lillebror borde åka dit om det vore nåt sånt.
    Så under sommaren var det lugnt - och vi tänkte: ok då, det var kanske rota iaf.
    Så för två veckor sedan hände det igen. En kväll. Kräktes två gånger. Sen sov han och mådde hur bra som helst. Vi var hemma 48 timmar. Ingen blir sjuk.
    Ikväll, två veckor senare, samma sak.
    Förutom att det är jättejobbigt för min lille att vara sjuk så blir jag snart galen av allt vabb. Dessutom är jag emetofob, så varje gång detta händer blir det ett trauma för hela familjen. Jag kan inte (hur mycket jag än hade velat) sluta räkna minuterna tills att inkubakutionstiden för samtliga magåkommor gått och innan den tiden gått ligger jag mest och skakar och gör mitt bästa för att inte visa barnen hur kasst jag mår.
    Mina frågor till er:
    Har någon varit med om något liknande?
    Vad var det då?
    Tror ni att det ändå är rota?
    Allergi? (Vi har självklart försökt hitta mönster, men utan resultat..)

Tacksam för svar!
    Kramar!

• Svar på tråden Kräks varannan vecka vinterhalvåret
  • Mascaraklumpar

Små barn kräks ofta när de blir sjuka, det innebär inte att de har magsjuka. Mår du så dåligt av detta att du ligger och skakar så behöver du ju söka hjälp för din fobi. Kontakta en psykolog, oftast blir man mycket bättre efter bara några behandlingar.

• LivLantz

Hej!

Det här var ju ett tag sen men vi har samma problem med vår dotter.. Har ni fått reda på något? Allergi eller liknande?

Ingen annan i familjen blir sjuk och hon kräks med jämna mellanrum.. Går en vecka mellan gångerna ungefär.

Hälsningar

Liv

Svar på tråden Kräks varannan vecka vinterhalvåret