Hund som inte vill äta och blir illamående
Våran ena hund har aldrig varit särskilt stor i maten. Lite bättre blev det efter att vi kastrerade henne och bytte foder för ett antal år sedan, men i perioder är hennes aptit sämre. Just nu är hon i en sådan period där hon knappt har velat äta något alls på flera dagar. Jag har stenhårt kört på att ta bort det orörda i matskålen efter 10 minuter med förhoppningen om att hon ska vara hungrig nästa måltid istället men hon ratar det även då. Nu har det dessutom gått så långt att hon hoppar över maten på kvällarna och sedan väcker oss mitt i natten med kurrande mage för att hon mår illa och känner att hon vill gå ut.
Inatt tröttnade jag på hennes gnällande och gav henne en näve med annat torrfoder som vi normalt sett har som godis. Efter hon väl ätit första biten och insett sin hunger så slukade hon resten och magen tystnade genast. Efteråt gick hon och la sig och förhoppningsvis får vi väl sova resten av natten (om jag nu kan somna om för femte gången gillt...).
Hur ska vi göra för att slippa denna onda cirkel? Nog för att man ska låta hunden vara hungrig om den inte vill äta sin mat men om det nu resulterar i illamående, som i sin tur ger ÄNNU mindre matlust, så blir ju effekten motsatt av att låta henne fasta. Samtidigt vill jag absolut inte klema bort henne till att tro att man kan ordna fram godare mat av att rata sin egen.
Tips tack!