• naughtyn

Hund som inte vill äta och blir illamående

Våran ena hund har aldrig varit särskilt stor i maten. Lite bättre blev det efter att vi kastrerade henne och bytte foder för ett antal år sedan, men i perioder är hennes aptit sämre. Just nu är hon i en sådan period där hon knappt har velat äta något alls på flera dagar. Jag har stenhårt kört på att ta bort det orörda i matskålen efter 10 minuter med förhoppningen om att hon ska vara hungrig nästa måltid istället men hon ratar det även då. Nu har det dessutom gått så långt att hon hoppar över maten på kvällarna och sedan väcker oss mitt i natten med kurrande mage för att hon mår illa och känner att hon vill gå ut.

Inatt tröttnade jag på hennes gnällande och gav henne en näve med annat torrfoder som vi normalt sett har som godis. Efter hon väl ätit första biten och insett sin hunger så slukade hon resten och magen tystnade genast. Efteråt gick hon och la sig och förhoppningsvis får vi väl sova resten av natten (om jag nu kan somna om för femte gången gillt...).

Hur ska vi göra för att slippa denna onda cirkel? Nog för att man ska låta hunden vara hungrig om den inte vill äta sin mat men om det nu resulterar i illamående, som i sin tur ger ÄNNU mindre matlust, så blir ju effekten motsatt av att låta henne fasta. Samtidigt vill jag absolut inte klema bort henne till att tro att man kan ordna fram godare mat av att rata sin egen.

Tips tack!

• Svar på tråden Hund som inte vill äta och blir illamående
  • Gizmo

Eftersom du gav efter för hennes gnällande så vann ju hunden över dig. Förstår att du gjorde det, men ge henne inte mat mitt i natten. Det blir ju en ond cirkel, tyvärr.

Gör som du har gjort tidigare, ge henne mat på bestämda tider, vill hon inte äta då får hon vara utan. Till sist kommer hon att ge efter. De flesta hundar äter när de är hungriga. 

• Soffan

Vad gör ni för att aktivera hunden? Ta en ordentlig promenad innan maten, kasta boll och låt hunden springa mer än bara gå i koppel. Se till att ge hunden en utmaning med maten tex sitta innan eller gå fem steg i fot och stanna, vänta på varsågod innan hunden får äta.

Byt till färskfoder istället för torrfoder, brukar också göra susen. Finns de sorter som passar även kastrerade hundar som lätt lägger på sig.

• naughtyn
    Gizmo skrev 2014-10-14 06:59:27 följande:

Eftersom du gav efter för hennes gnällande så vann ju hunden över dig. Förstår att du gjorde det, men ge henne inte mat mitt i natten. Det blir ju en ond cirkel, tyvärr.

Gör som du har gjort tidigare, ge henne mat på bestämda tider, vill hon inte äta då får hon vara utan. Till sist kommer hon att ge efter. De flesta hundar äter när de är hungriga. 

Givetvis ska hon inte få mat mitt i natten men hon gnällde för att hon var illamående och det känns faktiskt inte okej att ignorera detta när hennes mage kurrade konstant och så högt att det lät smärtsamt. Någon gräns kan jag ändå tycka att disciplin får ha.

Alternativet för att få sova i det här fallet hade varit att stänga in henne i ett annat rum för att slippa höra kurrandet och gnällandet, för att sedan på morgonen försöka servera en frukost hon troligen ändå inte hade ätit eftersom hon då hade varit ännu mer illamående av sin hunger.

Nu åt hon större delen av sin frukost imorse. Jag tror det var just för att hon inte längre mådde illa.
  • Dexter dot com

En tom mage ger för mycket magsyra som ger magkatarr som gör ont så självklart ska du ge din hund mat (oavsett vad  sort) för annars har du skapat ett problem och en sjuk hund.
    Det handlar inte ett dugg om att klema bort eller "vinna" utan om att hundar är olika i sitt ätande. Vissa behöver mat 5 g/dag, vissa vill småäta under dagen och andra äter allt sitt foder på natten när det är tyst och stilla.

Prio ett nu är att hitta ett foder hon äter och få henne att äta mindre mål 3-4 g/dag ( så hon slipper få magkatarr och gå med tom mage och må illa  ) alt testa att låta maten stå framme hela dagen och hon äter när hon har behov.

• naughtyn
    Soffan skrev 2014-10-14 07:49:06 följande:

Vad gör ni för att aktivera hunden? Ta en ordentlig promenad innan maten, kasta boll och låt hunden springa mer än bara gå i koppel. Se till att ge hunden en utmaning med maten tex sitta innan eller gå fem steg i fot och stanna, vänta på varsågod innan hunden får äta.

Byt till färskfoder istället för torrfoder, brukar också göra susen. Finns de sorter som passar även kastrerade hundar som lätt lägger på sig.

Färskfoder vill vi inte byta till av flera skäl. Då häller jag hellre en äggula på varje måltid ifall det hela ska lösas med att maten blir godare :) Några större aktiviteter blir det inte i direkt anslutning till måltiderna eftersom det kan orsaka magomvridning (min förra hund avled av detta så jag är ganska rädd för den åkomman). Däremot får hon ju givetvis motion andra tider på dygnet och det blir även mycket lek.

Sitta ned och vänta på varsågod får hon ju alltid göra innan hon får ta sin mat, men att be henne göra annat skulle inte gå utan att man "tvingade" henne till det eftersom maten i sig inte motiverar henne. Hon ser det inte som en belöning att få ett varsågod.
  • naughtyn
    Dexter dot com skrev 2014-10-14 14:44:16 följande:

En tom mage ger för mycket magsyra som ger magkatarr som gör ont så självklart ska du ge din hund mat (oavsett vad  sort) för annars har du skapat ett problem och en sjuk hund.

Det handlar inte ett dugg om att klema bort eller "vinna" utan om att hundar är olika i sitt ätande. Vissa behöver mat 5 g/dag, vissa vill småäta under dagen och andra äter allt sitt foder på natten när det är tyst och stilla.

Prio ett nu är att hitta ett foder hon äter och få henne att äta mindre mål 3-4 g/dag ( så hon slipper få magkatarr och gå med tom mage och må illa  ) alt testa att låta maten stå framme hela dagen och hon äter när hon har behov.

Tack för tipset! Fler måltider kan vi absolut prova med men att låta maten stå framme går tyvärr inte eftersom vi har ytterligare en hund i hemmet (denna med mycket god aptit!). Jag har misstänkt att det kan vara något liknande magkatarr som spökar och när du säger det så låter det rimligt eftersom sådant ju just kan komma i perioder också.
  • Dexter dot com
    naughtyn skrev 2014-10-14 14:50:49 följande:
    Tack för tipset! Fler måltider kan vi absolut prova med men att låta maten stå framme går tyvärr inte eftersom vi har ytterligare en hund i hemmet (denna med mycket god aptit!). Jag har misstänkt att det kan vara något liknande magkatarr som spökar och när du säger det så låter det rimligt eftersom sådant ju just kan komma i perioder också.
    Min hund äter 3 g/dag och ett digestivekex till natten för att inte vara tom i magen på morgonen då hon mår illa och gallkräks. Står hon på ett bra foder så kan du ju testa med några skedar blötmat för att få upp smakligheten annars så byt till ett hon gillar.
  • Axo

Vad skulle hända om du i en period låter den andra hunden äta upp maten? Skapa lite konkurens mellan dem så är det ju inte helt omöjligt att hon börjar äta.

Självklart får du ju minska på fodergivan till den andra hunden så inte den blir tjock!

Svar på tråden Hund som inte vill äta och blir illamående