• 19Mamma87

praktik förlossning undersköterska

Jag ska ha praktik på förlossningen och jag utbildar mig till uska. Vad kommer jag att få göra?? Vill vara lite förbered vad jag kommer att få göra.

• Svar på tråden praktik förlossning undersköterska
  • Anonym (minna)
    19Mamma87 skrev 2014-10-14 07:43:40 följande:

Jag ska ha praktik på förlossningen och jag utbildar mig till uska. Vad kommer jag att få göra?? Vill vara lite förbered vad jag kommer att få göra.

Kvinnor( föderskor) kommer få negativa upplevelser efter din praktik.Det är inte bra när praktikanten på förlossningen.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (minna) skrev 2015-05-20 15:58:23 följande:

Kvinnor( föderskor) kommer få negativa upplevelser efter din praktik.Det är inte bra när praktikanten på förlossningen.

Fast det där går ju inte att säga riktigt, jag hade en praktikant med på min första förlossning och hon var jätte rar!
  • Anonym (minna)
    Anonym (hmm) skrev 2015-05-20 16:05:01 följande:
    Fast det där går ju inte att säga riktigt, jag hade en praktikant med på min första förlossning och hon var jätte rar!
    Jag också haft studerande undersköterska i slutet. Det var riktig hämskt upplevelse.  Barnmorska och personal helt ignorerad mig ,förklarad allt till studerande undersköterska som stått mellan mina ben. Jag fick  ingen stöd, ingen hjälp.Praktikanten var viktigare för dem än jag.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (minna) skrev 2015-05-20 16:20:22 följande:

Jag också haft studerande undersköterska i slutet. Det var riktig hämskt upplevelse.  Barnmorska och personal helt ignorerad mig ,förklarad allt till studerande undersköterska som stått mellan mina ben. Jag fick  ingen stöd, ingen hjälp.Praktikanten var viktigare för dem än jag.

Tyvärr finns det dåliga upplevelser, likväl som goda. Så jag ville bara påpeka att det inte behöver gälla alla praktikanter. I ditt fall vill jag mer påstå att det var personalen som agerade fel.
  • Emmeliina

Du kommer säkert lära dig vad undersköterskan hjälper barnmorskan med, till exempel dukar fram olika instrument osv inför förlossning, sitta tillsammans med föderskan och säkert hålla dig mycket i bakgrunden beroende på vad föderskan vill. Jag har själv varit studerande på förlossningen dock som ssk-stud och gick då tillsammans med barnmorskan men jag höll mig mycket i bakgrunden tills hon bad mig göra saker. Men jag fick bland annat ta emot moderkakor när de kom ut och sitta tillsammans med föderskan och peppa och andas tillsammans osv. En jätteintressant praktik!

Har dessutom själv haft en ssk-stud med på min egen förlossning och har ingen som helst negativt minne utav det.

Tänk på att vara lyhörd, ödmjuk och fråga rätt saker vid rätt tidpunkt så kommer det säkert gå hur bra som helst!

• Anonym (minna)

Det är viktigt INTE samtycka till praktikanten

• Anonym (minna)
    Anonym (hmm) skrev 2015-05-20 16:40:15 följande:
    Tyvärr finns det dåliga upplevelser, likväl som goda. Så jag ville bara påpeka att det inte behöver gälla alla praktikanter. I ditt fall vill jag mer påstå att det var personalen som agerade fel.
    Praktikant är också agerat fel. Ställde domma frågor t.ex "varför hon skakar?"jag var tvungen lyssna på idiotiska svar. Det kändes lik som inblandning i privat liv.
  • Emmeliina
    Anonym (minna) skrev 2015-05-20 19:31:08 följande:
    Praktikant är också agerat fel. Ställde domma frågor t.ex "varför hon skakar?"jag var tvungen lyssna på idiotiska svar. Det kändes lik som inblandning i privat liv.
    Men lägg ner nu lite. Tror alla har förstått din åsikt vid det här laget. Men TS fråga var vad hon kommer att få göra och uppleva eftersom hon faktiskt SKA vara på förlossningen.

Det är verkligen jättetråkigt att du haft en så dålig upplevelse, men vården blir knappast bättre av att elever och studenter inte får lov att "prova" och se, det är en jättestor del av lärandet.
  • Anonym (minna)
    Emmeliina skrev 2015-05-20 22:49:07 följande:
    Men lägg ner nu lite. Tror alla har förstått din åsikt vid det här laget. Men TS fråga var vad hon kommer att få göra och uppleva eftersom hon faktiskt SKA vara på förlossningen.

Det är verkligen jättetråkigt att du haft en så dålig upplevelse, men vården blir knappast bättre av att elever och studenter inte får lov att "prova" och se, det är en jättestor del av lärandet.
     Det är kanske "intressant" för henne som praktikant men för kvinnor som föder barn det är inte bra.Det är mer påfrestande när främmande person på rummet och tittar. Jag förstår inte varför man  tycker roligt och intressant  titta på förlossningen och titta hur kvinnor lyder från stark smarta och skriker.Det är icke normalt.
    Inga praktikanter på förlossningen. Bort!
    Dessutom hon vet inte vad hon ska göra där. Inkompetens.Man behöver inte "prova" och lära sig på levande kvinnor.  Det finns dockor.
Svar på tråden praktik förlossning undersköterska