• Nyfiken gul

Hur förvarar jag ost på bästa sätt?

Ja som frågan lyder... efter jag öppnat förpackningen med hårdost, hur ska den då sen förvaras på bästa sätt?

Efter två dagar i kylen förvarad i plastpåse eller plastfolie stinker det ju rostig yllesocka .  I ostkupa tycker jag osten blir hård och seg. 

Så hur ska ost förvaras? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Hur förvarar jag ost på bästa sätt?
  • LaLola

Jag kör med ostkupa och min ost blir inte hård...
    Är din ostkupa otät kanske?

• dejan9209
    LaLola skrev 2014-10-14 09:20:18 följande:

Ja håller med kör med, en ostkupa jag med, funkar jätte bra.
  • Nyfiken gul
    LaLola skrev 2014-10-14 09:20:18 följande:

följdfrågan blir ju var man hittar en bra ostkupa någonstans?

och alla ostar får ju heller inte plats i dom.  Köper jag en stor bred bit herrgårdsost på drygt 1 kg eller en stor hög hushållsost på 2 kg så är det ju tji ostkupa... 
  • LaLola
    Nyfiken gul skrev 2014-10-14 09:29:55 följande:
    följdfrågan blir ju var man hittar en bra ostkupa någonstans?

och alla ostar får ju heller inte plats i dom.  Köper jag en stor bred bit herrgårdsost på drygt 1 kg eller en stor hög hushållsost på 2 kg så är det ju tji ostkupa... 
    Min är från Tupperware. Jag tror att de har nån större modell i sortimentet (har haft iaf) men min är av det lite mindre slaget.
  • hundhår

Köper alltid ost på extrapris i stora bitar, skär av en mindre bit och lägger i ostkupa, jag har en billig från Ullared. Den stora biten som blir kvar förvarar jag i orginal plasten som den kom i sen en till plastpåse över och en påsklämma. Då har jag fräsch ost hela tiden som hinner gå åt innan den torkar ut.

• dejan9209
    hundhår skrev 2014-10-14 09:44:14 följande:

Köper alltid ost på extrapris i stora bitar, skär av en mindre bit och lägger i ostkupa, jag har en billig från Ullared. Den stora biten som blir kvar förvarar jag i orginal plasten som den kom i sen en till plastpåse över och en påsklämma. Då har jag fräsch ost hela tiden som hinner gå åt innan den torkar ut.

smart!!!
  • annzah

En sak att tänka på med ost är att försöka att inte ta i den direkt med händerna, då håller den bättre :) 

• Nyfiken gul
    hundhår skrev 2014-10-14 09:44:14 följande:

fast det är ju så jag tycker att den börjar stinka gammal raggsocka när den förvaras i plastpåse.  Det blir för tätt tycker jag och osten luktar ofräsch.
  • temporär

Jag förvarar den på en plastbricka och så stoppar jag hela brickan i en plastpåse (fryspåse). Viker in påsen under brickan bara, så helt tätt blir det inte, och dessutom ligger inte plasten tätt runt osten utan det blir lite luft runt. Smidigt och bra att slippa ta i osten när man plockar fram den också, man tar bara brickan och ställer direkt på bordet.

• Virriga Vera

Lägger osten på en skärbräda av trä och sedan en skålhätta av plast över, då blir det inte så tätt att det bildas kondens men tillräckligt tätt för att osten skall hålla sig fräsch länge.

• nozpa
    temporär skrev 2014-10-15 10:40:36 följande:

Jag förvarar den på en plastbricka och så stoppar jag hela brickan i en plastpåse (fryspåse). Viker in påsen under brickan bara, så helt tätt blir det inte, och dessutom ligger inte plasten tätt runt osten utan det blir lite luft runt. Smidigt och bra att slippa ta i osten när man plockar fram den också, man tar bara brickan och ställer direkt på bordet.

Så gör jag med.
Svar på tråden Hur förvarar jag ost på bästa sätt?