• Anonym (åååå)

GE MIG RÅD _ÅNGESTDÄMPANDE

Vilken ångestdämpande medicin har fungerat bäst för er? Efterlyser goda råd av er med erfarenhet.

• Svar på tråden GE MIG RÅD _ÅNGESTDÄMPANDE
  • Momalicious

Sobril/oxascand funkar bra. Dock är det ju inget man ska ta varje dag. Vad har din läkare föreslagit? Är rätt svårt att få typ bensodiazepiner utskrivet.

• Anonym (Kristin)

Håller med föregående. Oxascand är det bästa. Jag tror att det är svårt att få det utskrivet på en vårdcentral utan man måste gå hos en läkare på öppenpsyk. Det är säkert olika men min erfarenhet är så.

• Momalicious

Jag får det utskrivet på VC men då har jag från början fått det utskrivet av en psykiatriker så jag antar att det är lättare när man har en sån "historia" bakom sig. Eftersom det är såpass beroendeframkallande så har det blivit mycket svårare att få det utskrivet. Jag verkar dock vara immun mot både tillvänjning och beroende men jag är kanske rätt unik vad gäller det.

• Anonym (Kristin)
    Momalicious skrev 2014-10-14 10:05:59 följande:

Jag får det utskrivet på VC men då har jag från början fått det utskrivet av en psykiatriker så jag antar att det är lättare när man har en sån "historia" bakom sig. Eftersom det är såpass beroendeframkallande så har det blivit mycket svårare att få det utskrivet. Jag verkar dock vara immun mot både tillvänjning och beroende men jag är kanske rätt unik vad gäller det.

Ok, ja det är såklart olika. Konstigt (?!), jag verkar också vara immun, kan ta i flera dagar och sedan låta bli utan att känna någon abstinens. Ganska bra att det är så
  • Anonym (åååå)
    Momalicious skrev 2014-10-14 10:01:45 följande:

Sobril/oxascand funkar bra. Dock är det ju inget man ska ta varje dag. Vad har din läkare föreslagit? Är rätt svårt att få typ bensodiazepiner utskrivet.

Har Stesolid utskrivet av psykiatriker. Vill gärna sluta med dem och undrar om det finns något som är mindre beroeendeframkallande.
  • Anonym (Kristin)
    Anonym (åååå) skrev 2014-10-14 10:32:52 följande:
    Har Stesolid utskrivet av psykiatriker. Vill gärna sluta med dem och undrar om det finns något som är mindre beroeendeframkallande.
    Jaha ok, men då har du nog provat allt som kan funka mot ångest. Atarax finns ju som är en antihistamin, hjälper dock inte ett dugg på mig.
  • Anonym (åååå)
    Anonym (Kristin) skrev 2014-10-14 10:03:16 följande:

Håller med föregående. Oxascand är det bästa. Jag tror att det är svårt att få det utskrivet på en vårdcentral utan man måste gå hos en läkare på öppenpsyk. Det är säkert olika men min erfarenhet är så.

Vet du om Oxascand har lika lång halveringstid? Stesoliden finns ju kvar mycket länge i kroppen. Har bara provat Sobril tidigare som enligt min läkare inte har lika god effekt. Jag litar inte riktigt på läkaren. Hon är närmare 70 och vet inte om hon hänger med riktigt i forskning.Verkar fortsätta skriva ut som hon alltid gjort.
  • Presens

Vet varför du har ångest?

• Anonym (Kristin)
    Anonym (åååå) skrev 2014-10-14 10:53:37 följande:
    Vet du om Oxascand har lika lång halveringstid? Stesoliden finns ju kvar mycket länge i kroppen. Har bara provat Sobril tidigare som enligt min läkare inte har lika god effekt. Jag litar inte riktigt på läkaren. Hon är närmare 70 och vet inte om hon hänger med riktigt i forskning.Verkar fortsätta skriva ut som hon alltid gjort.
    Sobril/Oxascand har en halveringstid på 10 h enligt fass.se. Vet ej hur lång halveringstid stesolid har. Jag trivs bättre med oxascand än stesolid, tycker att jag blir lugnare samtidigt som huvudet är klart och sedan är de inte alls lika beroendeframkallande som stesolid, enligt min läkare på öppenpsyk.

• Anonym (åååå)
    Anonym (Kristin) skrev 2014-10-14 11:27:14 följande:
    Sobril/Oxascand har en halveringstid på 10 h enligt fass.se. Vet ej hur lång halveringstid stesolid har. Jag trivs bättre med oxascand än stesolid, tycker att jag blir lugnare samtidigt som huvudet är klart och sedan är de inte alls lika beroendeframkallande som stesolid, enligt min läkare på öppenpsyk.
    Stort tack för dina svar!
  • Anonym (elvira)

Hej ts!

Jag tar fluoxetin sedan många år ( tvångssyndrom ) och det fungerar väldigt bra på mig och jag har inga biverkningar som jag känner av. Kram och hoppas du hittar rätt.

• Petrol

Halcion är den bästa jag stött på iallafall, åtminstone för att ta vid behov, Tveksamt om det skulle fungera att ta dem dagligen.

• Anonym (stesolid)

har själv stesolid. sobril räknas som lite "mildare" men är ju fortfarande en bensodiazepid. funkar det med grundmedicin för dig, antidepressiv medicin eller neuroleptika som kan användas mot ångest? annars finns det ju atarax, lergigan, theralen, de medicinerna att pröva. lyrica tycker en del läkare är "snällare" än benso men tro inte på det, jag har inte problem med stesolid vid behov men lyrican var hemsk.

Svar på tråden GE MIG RÅD _ÅNGESTDÄMPANDE