• sinclair94

civilekonom

Jag har funderat starkt på att plugga civilekonom på högskola. Jag har kollat upp kraven för civilekonom och vad jag kan se så behövs endast matematik C, engelska B, samhälls A osv. Vad jag mest funderar kring är matten. Jag har planer att läsa upp matte C (har endast matte B just nu) för att få en chans att ta mig in på civilekonomi. Frågan är hur mycket matte det är och vilken typ av matte är det man stöter på. Jag har haft lite svårt i skolan med just matten men trots det så är jag väldigt intresserad av ekonomi. Förr trodde jag att matte gick hand i hand med ekonomi och därför trodde jag även att kunskaperna inom matematik motsvarade ens kunskaperna inom ekonomi och tog därför avstånd från ekonomi också. I alla fall så skriver jag här för att få lite information om just att plugga civilekonom på högskola och vad det är man stöter på för något. Råkar du vara civilekonom och läser detta så får du hemskt gärna berätta hur det är och vad du gör! Glad

• Svar på tråden civilekonom
  • lawkne

Jag läser till civilekonom och är inne på termin 5. Visst är det rätt mycket matte i vissa kurser men svår skulle jag inte kalla den. Än så länge tycker jag att utbildningen har motsvarat matte B. Har man klarat matte C så är det absolut inga problem :)

• lawkne

Glömde skriva att jag har inriktning redovisning. Den svåraste matten skulle jag nog säga har varit i kurserna inom statistik. Ganska mycket matte i nationalekonomi också och det kan vara lite jobbigt om man inte tycker om ekvationer och grafer. Matten i redovisningskurserna är enklast, mestadels plus och minus :)

• Roxanan
    lawkne skrev 2014-10-14 21:50:25 följande:
    Jag läser till civilekonom och är inne på termin 5. Visst är det rätt mycket matte i vissa kurser men svår skulle jag inte kalla den. Än så länge tycker jag att utbildningen har motsvarat matte B. Har man klarat matte C så är det absolut inga problem :)
    Är den såpass enkel i Sverige? Jag läste min BA i England och det var ganska tung matte. En bra bit över Matte C-nivå som krävdes för att hänga med. 
  • lawkne
    Roxanan skrev 2014-10-14 22:10:41 följande:
    Är den såpass enkel i Sverige? Jag läste min BA i England och det var ganska tung matte. En bra bit över Matte C-nivå som krävdes för att hänga med. 
    Jag tycker att matten är ganska enkel men det är ju såklart min subjektiva åsikt. Jag har inte haft några problem att hänga med. Dock tror jag att det har varit till min fördel att läsa Matte C precis innan jag hoppade på utbildningen. I svårare kurser har våra lärare varit mycket noggranna med härledningen och inte antagit allt för avancerade förkunskaper.
Svar på tråden civilekonom