Plötslig minnesförlust! Skiträdd för Alzheimer!
Jag är 35 år, har make, barn och jobb. Har stressat en hel del på jobbet, under hela våren, och lite nu i höst, men nu är det äntligen förhållandevis lugnt. Har märkt att jag har gjort en del otäcka missar på jobbet under min värsta stressperiod, saker som jag inte har en ANING om att jag har gjort eller läst eller sagt. Småsaker egentligen, men otroligt otäckt att bara ha GLÖMT.Nu satt jag och pratade med min make i helgen, och vid flera tillfällen kom det upp saker, som jag nyligen har sagt eller gjort, som jag inte har något som helst minne av. Min man såg riktigt rädd ut, trodde att jag skojade, men jag känner inget fragment av att minnas det vi pratade om. Även det "småsaker", men som sagt, de är som bortblåsta ur minnet, kommer inte ens fram när jag funderar, eller när maken försöker hjälpa till.
Min farmor dog i Alzheimer, förvisso 85 år gammal, men ändå. Mina föräldrar är redan döda (pga hjärtproblem och annan sjukdom), så min närmsta ärftlighet kan jag inte riktigt gå på.
Jag har haft stenkoll på mitt minne de senaste dagarna, och det verkar vara lugnt, jag tror inte det är något mer jag har missat...
Men jag har en oerhört olustig känsla i kroppen. Jag vet inte om det beror på de här otäcka händelserna när vi konstaterade att jag inte mindes saker, eller om det är något som är "på väg att hända".
Alzheimer med tidig debut har ett skitsnabbt förlopp och de flesta är helt borta på 5-10 år. Jag är LIVRÄDD över att behöva lämna mina barn i förtid!!
Vad ska jag göra? Jag vill inte rusa till doktorn redan nu, det har gått 3 dagar sedan vi upptäckte detta, men hur håller jag koll, och hur länge ska jag avvakta? Om det är lugnt i 3 veckor till, kan jag koppla av då?
Vad har ni för tankar?