• Bubblanh

Första mensen

Jag fick missfall (stöttes ut med hjälp av tabletter) för några veckor sedan och har nu haft, tror jag, den första mensen efter det. Den var dock mycket sparsam och kom som i två faser - först blödde jag i två dagar, sedan uppehåll i två dagar innan det kom igång igen och blödde ytterligare ca 4 dagar. Det var som sagt en mycket sparsam blödning jämfört med hur det brukar vara. Är det normalt? Betyder det bara att slemhinnan inte byggts upp så mycket efter missfallsblödningen att det bara blev liten mängd som skulle ut under mensen? Vad jag har läst mig till brukar det tydligen vara tvärtom - första mensen rikligare än normalt? Vad är era erfarenheter?
    Kan tänka mig att första mensen efter skrapning kan vara sparsam, men jag skrapades ju inte. Blödde mer eller mindre i tre veckor i anslutning till missfallet. 

• Svar på tråden Första mensen
  • Anonym (.)

Har tyvärr inga erfarenheter men hoppas du får svar på det du söker :)

• Anonym (MA)

Hej!

Upptäcktes MA 5/9, fick cytotec och allvarlig blödning men hämtade mig ändå snabbt och blödningen avtog. 18/9 på efterkontroll, inga rester kvar. Blödningen upphörde. 22/9 på kvällen smärta nedtill i magen, tolkade det som ägglossning. Då hade vi haft (oskyddat) sex dagen innan. ca 10 dagar senare en pytteliten blödn, trodde det var ev en inplantationsblödning för ny grav. Gjorde gravtest 2 dgr senare men neg. Fick mer blödning och tolkade det som en mens. Blödde sen i typ 8-9 dagar fast pyttelite varje dag , ingen "riktig mens". Gjorde gravtest till men neg. 
    Nu har vi haft oskyddat igen flera ggr sen dess. Köpte ägglossningsstickor och började kolla på dag 10 (fr först pytteblödn). Inga tecken på ägglossning ännu fast det var dag 14 idag... lite snopet då jag alltid trott att jag haft ägglossning tidigt i cykeln typ dag 10-11.. inte haft några ägglossningstecken.

Jobbar på då jag gärna vill försöka en gång till trots min ålder (nyss fyllt 42).

-Långt svar men svar JA, första mensen jättekonstig...

• Anonym (MA)

Alltså först en pytteliten blödning, sen inget 1 dag, sen kom det igång fast väldigt sparsamt men utdraget...

• Bubblanh

Men det låter ju ungefär som jag Glad
    Jag är också "på det" igen, trots ålder (är snart 39). Hade dock inte så tydliga tecken på ägglossning efter denna mens, som jag vanligtvis brukar ha, men skam den som ger sig!
    Hoppas det går bra för er!

• Anonym (MA)

Samma sak här. Är nyss fyllda 42 - ännu mer alltså. Har 2 barn.
    Genomgått ett X -12 (ej planerat, fattade inte först att jag var grav, var så osannolikt).

Verkar inte haft någon ägglossning heller efter den här första mensen. Varken enl stickorna eller enligt mina symtom.

Har blivit lätt gravid de gånger jag varit det tidigare så hoppas på det...

Lycka till du också, vi kan väl höras hur det går!

• Bubblanh
    Anonym (MA) skrev 2014-10-17 19:00:02 följande:

Lycka till du också, vi kan väl höras hur det går!

Absolut! :D
Svar på tråden Första mensen