• Samanita

Behöver hjälp :(

Hej san jag skulle vilja fråga jag bor i nybro här socialen vill inte hjälpa mig :( jag väntar på barn och är helt ensam min kille just nu inte här jag få inte hjälp från han .. sökte socialen för två månader sen efter två månad ge dom till mig 1000kr jag bor hus mina föräldrar just nu men de funkar inte längre och soc vill inte hjälpa mig dom sär jag måste söka själv men jag behöver inkomst i min konto är 1000kr dom get :/ måste ju köpa kläder vagnen och andra grejer för bebisen :( va kan jag göra?

• Svar på tråden Behöver hjälp :(
  • Gloories

I regel är de väl inte förrens man är i 7e månaden man kan få hjälp med sådant. Vilken vecka är du i?. Sen finns de en regel att du måste ha ett kontrakt innan soc kan hjälpa dej. Eller åtminstone blir de lättare & högre prio. Hur gammal är du?. Dom ser väl att du fortfarande kan bo hos dina föräldrar kanske. Kastar dom ut dej så är de en annan femma. De är mkt som spelar in när de gäller soc. Man kan inte bara gå ner & säga att man e gravid & jag behöver en lgh & pengar osv.

• Tow2Mater

När bebis är fodd ska du ansoka om underhåll från pappan, vad är det nu; 1273 kr/månad?

Soker du jobb? Går du i skola?

• Lena

Du måste söka boende själv. Sen kan soc bidra med hyran. Det du behöver till barnet kostar inte så mycket, du kommer behöva köpa begagnat.

• Samanita

Dom så till mig jag måste skriva in mig till arbetsförmedlingen jag söker jobb som alla andra jag gå på praktiken från kl 10 tills 16 ..jag är 25 väcka nu . Jag vet inte vem kan klara sig med 1000 kr hur ska man handla för barnet och de kosta visst mycket kolla till och med på blocket de kostar inte 1 kr :/ jag sökte soc för 3 månad sen och dom väntade och väntade tills fik jag beslut och jag fik inte den hjälp jag behöver jag tror vi alla har lika mycket rätt och få hjälp men nej.. jag gick från början alltid ensam har bort i sverige i fyra år snar kunde inte fatta så mycket där dom skulle hjälpa mig med dom gör inte de . va de gäller lägenhet finns folk som få från dom och känner en jag parade med henne och så hon att dom ska hjälpa henne eftersom hennes mamma vill inte ha henne dena tjejen inte gravid ens.. men när jag säga att jag har inget stans och bor att min mamma och pappa vill inte ha mig säga hon till mig att kanske fins nån vän eller jag få söka lägenheter i hela Sverige om de finns inte där jag bor jag ska ju föda efter december när som :/ dom överdriva och jobba inte deras jobb trodde soc måste hjälpa människor som behöver och inte andra folk från gatan..

• Samanita

jag är 21 snart . De svårt och förklara faktiskt alltså men jag ville aldrig ha nåt med soc och göra om jag inte va gravid då en annan sak men nu jag har 0 pengar i konto och de gör ont jag bli väldigt stressigt vill ju handla för barnet och jag själ bryr mig inte om mig. . men alla jag tror fatta att de svårt när man har inget pengar

• Tow2Mater

Det beror delvis på ålder vilken hjälp man kan få, du är bara 21 och foräldrar antas hjälpa i den åldern.

Prata med arbetsformedlingen om varfor du inte får utvecklingsersättning när du gor praktik.

"Om du är under 25 år och inte fyller villkoren till aktivitetsstöd kan du, inom ramen för jobbgaranti för ungdomar, i vissa fall få utvecklingsersättning. "

www.arbetsformedlingen.se/download/18.4b7cba481279b57bec180006146/1409827224844/akts_sok.pdf

• Tow2Mater
    Samanita skrev 2014-10-15 08:17:29 följande:

men när jag säga att jag har inget stans och bor att min mamma och pappa vill inte ha mig säga hon till mig att kanske fins nån vän eller jag få söka lägenheter i hela Sverige om de finns inte där jag bor jag ska ju föda efter december när som

Ja? Varfor skulle du inte behova flytta om det inte finns bostad eller/och jobb där du bor nu? Det gäller alla.

Kanske dags du sätter dig ner med din "kille" och borjar planera er framtid och ekonomiska situation lite grann, och ta lite ansvar. Var är han??
  • Samanita

jag skriv ju att jag söker jobb som alla andra varje månad jag hade provat allt faktisk till och med gick till alla piceria här jag bor och frågade om de finns nåt jobb där de inte så jävla lätt att få jobb här till och men när man är gravid och har inget utbildning bort i sverige snart 4 år bara och jag visste inte att jag ska bli gravid men jag är de nu och verkligen kämpa ensam för att hade de bra med bebisen jag fik praktiken i skolan med barn och jag gå de varje dag men jag få inte nåt hjälp eller nånting even om jag gör som man ska :/ jag ville aldrig eller inte ens tänkte att jag komma behöver hjälp från soc ! ge mig jobb jag inte rädd att jobba kan städa till och med men tyvärr finns inget möjligt att få jobb för mig .. men jag ska kämpa som jag gör nu!

Svar på tråden Behöver hjälp :(