• zoomie

Yasmin ppiller mot akne

Hej alla!
    Har läst på lite om att ppillerna Yasmin skulle vara bra mot akne. Läste även om Diane, men om jag uppfattade det rätt så är Yasmin "mildare"? 
    Om jag då skulle vilja få Yasmin utskrivet, vart vänder jag mig? 
    Kan en vanlig barnmorska liksom se på min hy och tycka till om jag behöver det eller ej, och då skriva ut det. Eller bör jag gå till en läkare?
    Finns det någon som har några erfarenheter kring Yasmin och bättre hy så berätta gärna! Och också ifall ni mådde illa när ni började äta dom, har lite fobi för det...
    Tackar!
  • Svar på tråden Yasmin ppiller mot akne
  • yanni

Hej.

Jag åt Diana när jag var 14 år, jag gick till en hudläkare och fick då utskrivet antibiotika i tablattform och i krämform samt Diane.

Har inget minne av att jag mådde annnorlunda än med vanliga p-piller.

Jag tyckte att det hjälpte och de försvann en hel del.

Men sen skrämde min pappa upp mig han såg att de var någon som dött utav dem så jag slutade innan de var helt borta och idag år senare är nästan allt borta bara lite ärr här och där sen så får jag någon enstaka ibland ( slutade med Diane när jag var runt 16-17)

• Baktakt

Först och främst: är du utredd av en hudläkare, eller är det din barnmorska som vill hjälpa? Såvida det inte är en hudläkare skulle jag råda dig att söka upp en, istället för att ta emot råd från någon som inte är gediget utbildad på området. Och nej, hudterapeuter är inte gediget utbildade.

Själv skulle jag inte ta endera annat än som preventivmedel i en fast relation. Jag har ätit båda i vuxen ålder (26-31). Yasmin som p-piller och Diane mot acne, då man på den tiden inte fick skriva ut det som p-piller.

Med Yasmin var effekten marginell, med Diane fick jag så torr hud att den fnasade sig och sprack, trots att jag smorde mig kontinuerligt om dagarna. Diane tog bort en del av acnen, men bara under tiden jag åt det. Det löste inte det bakomliggande problemet, men gav däremot nya bekymmer.

• dagg03

Jag har ätit yasmine dels som preventivmedel men även mot min dåliga hy. För mig hjälpte det tyvärr inte alls min hy att bli bättre. Men om du ändå äter p-piller så kan det ju vara värt ett försök.

Om du har stora problem skulle jag rekommendera dig att kontakta vårdcentralen. Antibiotika och finacea är det enda som hjälpt mig iaf :)

Svar på tråden Yasmin ppiller mot akne