Blodpudding - hur mkt järn innehåller det egentligen?
Kan man skippa järntabletten om man äter några skivor t.ex.? För mkt järn är ju inte heller bra...
En dum grej med blodpudding är att man inte ser när den börjar bli bränd...
Kan man skippa järntabletten om man äter några skivor t.ex.? För mkt järn är ju inte heller bra...
En dum grej med blodpudding är att man inte ser när den börjar bli bränd...
Något svar på frågan har jag tyvärr inte, men jag håller med om bränd-grejen. Lite fjantigt kanske, men jag tycker verkligen det är ett problem, haha. Galet gott med blodpudding ju ... om den är perfekt LAGOM bränd. Vilket är svårt att se när den är. Vilket i-landsproblem
det är okej att äta blodpudding när man e gravid va? Tänkte precis starta en tråd om det för jag har köpt blodpudding i dag för första gången i mitt liv. Vill inte äta järntabletter...
Det är bättre än okej, det är toppen!
Den är dock svår att få lagom tycker jag plus att det slog mig att det luktar lite pepparkaka när man steker den. Viktig info detta!
Blodpudding är nyttigt och jag läste så sent som idag att tar amn lingonsylt till så tar kroppen lättare upp järnet
Tipsar om livsmedelsverkets databas:
www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx
där kan man se att blodpudding innehåller 20 mg järn / 100 g
Hmm, blev nästan lite sugen nu. Har inte ätit blodpudding på kanske 20 år!
C-vitamin (vilket jag antar att det är i lingon) är bra för järnupptaget. Däremot ska ni helst inte dricka mjölk till, eftersom kalcium hämmar förmågan att ta upp järn.
Jag tar mig ett litet glas juice till blodpuddingen och dricker vatten efter det om jag är mer törstig. Mumsigt!
Bra med lingonen, visste ej det. Sambon glömde all sin juice såg jag och nu har han gått men då gör det kanske inte så mkt. *ett av dagens i-landsproblem löst*
c-vitamin hjälper inte ett jota till blodpudding - det är bara icke hemjärn som hjälps av c-vitamin
så kör på c-vitamin till pumpafröna och de berikade flingorna istället
och drick vatten eller ngt annat gott till blodpuddingen
Darn!