• Anonym (Fattig student)

Vad kan jag göra av maten jag har hemma, och vad ska jag handla in?

Jag behöver hjälp, och jag vet att många här är duktiga på att trolla med få matvaror och lite pengar. Utmaningen är att jag saknar frys. Jag kan därför inte köpa in storpack. En kompis till mig har frågat om jag vill ha hennes gamla frys, den är nog bara ett par år gammal. Är det värt det? Sparar man in mer pengar på att köpa storpack än vad frysen drar i el varje månad? Jag har hört att frysen kostar mest el, stämmer det?

De grejer jag har hemma just nu är philadelphia (2 burkar), grovt bröd, knäckebröd, 2 burkar makrill, 3 burkar tonfisk, storpack kelloggs, 1 kg havregryn, äppelmos, frukt, färdiggrillad kebab (kyckling) 500g, 4 ägg, 3 burkar krossade tomater, en ring falukorv, mjölk, 1 kg spaghetti, gul lök, 2 avocado, keso. (och rapsolja och kryddor).

Hygienartiklar har jag, eller toapapper måste jag iofs köpa. Får pengar i slutet av månaden. Har ungefär 500-700 kr att lägga på mat och hygien tills dess. Går det?
    Ska dessutom ha lunchlåda varje dag i skolan.

• Svar på tråden Vad kan jag göra av maten jag har hemma, och vad ska jag handla in?
  • Nyfiken gul

dagens moderna frysar drar inte mer el än vad en dator påslagen en hel dag eller en micro eller 1 timma med hårfönen drar....  dvs det är så marginellt att du inte ens märker det .

jag skulle absolut ta emot frysen för det sparar du massa pengar på att inte hela tiden behöva köpa färskvaror. 

När det gäller maten du räknar upp klarar du dig galant tycker jag på det du har och kontra dom pengar du har kvar. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Tacksamt

Ägg och falukorv
    Havregrynsgröt med äppelmos
    Flingor med mjölk
    Ungstekt falukorv
    Spaghetti och falukorv
    Falukorv och ägg
    Kycklingkebabröra med spaghetti
    En ring falukorv blir här 4st middagar.
    Ta frysen och börja köpa storpack,mycket billigare och börja handla på willys om du har det inärheten.
    Själv handlar jag mycket på willys,netto,ÖB,Lidl,karlsson vilka alla är billiga.
    Tipsar oxå om zalando,suverän klädbutik på nätet <3

• Mylla

Om du gillar tonfiskröra kan du ju ha pålägg resten av månaden. Du behöver en burk majonäs och lite citron. Gräslök är också gott till. Det passar bra till hårt bröd.

Ett exempel på paj-mat med havregryn. Hitta på en egen fyllning?

• Tow2Mater
    Mylla skrev 2014-10-16 09:19:25 följande:

Om du gillar tonfiskröra kan du ju ha pålägg resten av månaden. Du behöver en burk majonäs och lite citron. Gräslök är också gott till. Det passar bra till hårt bröd.

3 burkar tonfisk ger pålägg for två veckor for dig....?
  • Tacksamt
    Tow2Mater skrev 2014-10-16 14:41:28 följande:
    3 burkar tonfisk ger pålägg for två veckor for dig....?
    HaHa,tänkte exakt samma sak ;)
Svar på tråden Vad kan jag göra av maten jag har hemma, och vad ska jag handla in?