• Anonym (Aller­gisk??­)
    Äldre 15 Oct 21:53
    1034 visningar
    1 svar
    1
    1034

    Undvika mjölk, ägg, fisk mm

    Min dotter är snart nio månader och är en pigg och glad tjej som äter bra. Hon är stor och har aldrig haft problem med att gå upp i vikt. 

    När hon var tre månader fick hon blod i avföringen under en vecka. Vi var hos en läkare som menade att hon var mjölkallergiker. Jag som ammar slutade äta allt mjölkprotein och hon fick även althera som komplement (innan fick hon baby semp). 

    En månad senare var vi på återbesök hos samma läkare. Min dotter hade då inte haft något mer blod i avföringen. Läkaren förhörde sig om mig och min mans eventuella allergier och jag berättade att min man var mycket allergisk som barn. Han var allergisk mot det mesta - bär, frukt, nötter, mm. Läkaren sa då att dottern ska undvika att äta mjölk, fisk, ägg och röda bär innan hon är ett år. Jag frågade om man kunde göra något allergitest men hon menade att det inte gick.

    Vid tiden var min dotter endast fyra månader och jag tänkte väl inte så mycket mer på det hela eftersom hon endast ammade/fick ersättning vid tidpunkten. Men nu när hon är nio månader känns detta plötsligt väldigt krångligt när det är så mycket som måste undvikas. Missförstå mig inte - självklart undviker vi alla de nämnda produkterna om det behövs, men det känns så onödigt att göra om hon inte är allergisk. 
    Jag pratade med min sköterska på BVC som menade att jag absolut inte skulle experimentera med att utsätta min dotter för dessa allergener på eget bevåg utan att jag istället ska kontakta läkaren igen. Jag känner dock inget förtroende för denna läkare och vet inte hur jag ska gå vidare med detta. 

    Jag kan också nämna att jag själv började äta mjölkprotein för någon vecka sedan (ammar fortfarande på kvällar, nätter och morgnar) utan att dottern reagerade alls.

    Vad säger du om detta?

  • Svar på tråden Undvika mjölk, ägg, fisk mm
  • Äldre 19 Oct 19:29
    #1

    Hej!
    Mjölk och ägg är starka proteiner som barn kan reagera på. Röda bär kan ge utslag på huden vilket inte behöver betyda allergi utan bara känslighet för det röda färgämnet. Fisk rekommenderas inte att barn ska avstå ifrån om man inte har en konstaterad allergi eller symtom på allergi.
    Mjölkproteinallergi kan ge symtom med blod i avföringen, dålig tillväxt, onöjt och skrikigt barn, eksem med mera. Allergin växer i de flesta fall bort. Behandlingen är att man tar bort mjölkproteinet som irriterar tarmen. Ofta görs en pricktest på huden men man kan ställa diagnos även utan att göra allergitest eftersom symtomen och elimination av mjölkprotein kan bekräfta diagnosen.
    Det bästa för barn är att äta normalkost, går inte det som tar man bort det barnet reagerar på. Det är inte en vanlig rekommendation att ta bort det som barnet inte har reagerat på. 
    Mitt förslag är att du tar kontakt med barnläkare för samtal eftersom du fått råd av annan läkare att utesluta både ägg, mjölk, fisk och röda bär. Du har ju börjat ge mjölk utan att ditt barn fått symtom så det troliga är att barnets mjölkallergi har växt bort.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Undvika mjölk, ägg, fisk mm