• LittleSunshine84

Inkomstkrav på hyresrätt?

Är det ngn som vet om det finns en norm hyresvärdar räknar efter för att se om hyresgästen utefter sin inkomst har råd med hyran?

Ska byta min hyreslägenhet med en annan och jag är rädd för att min värd säger nej pga hennes inkomst. Hon tjänar 15.000kr innan skatt och hyran är på 4970kr. Kommer värden godkänna henne tror ni?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Inkomstkrav på hyresrätt?
  • Submariner

Hyran x3 i nettoinkomst brukar vara standard. 

• Tacksamt

Sålänge man kan betala hyran och är villig att använda autogiro,så tycker inte jag de ska bry sig särskilt mycket om inkomsten.
    Var och ens ansvar att göra rätt för sig.
    Jag har själv missat många fina lägenheter pga kravet om hyran x3 i nettoinkomst..hur kom de fram till det lixom? Alla har ju olika utgifter...
    Tur det inte är så överallt..
    Alla måste ju bo.

• Chrysabelle
    Tacksamt skrev 2014-10-16 09:08:40 följande:

Sålänge man kan betala hyran och är villig att använda autogiro,så tycker inte jag de ska bry sig särskilt mycket om inkomsten.
    Var och ens ansvar att göra rätt för sig.
    Jag har själv missat många fina lägenheter pga kravet om hyran x3 i nettoinkomst..hur kom de fram till det lixom? Alla har ju olika utgifter...
    Tur det inte är så överallt..
    Alla måste ju bo.

Ens inkomst är dock en hint om man kan betala hyran eller inte. Naturligtvis måste man ha en säkerhet att personen verkligen kan betala hyran.
    Man får anpassa boendet efter inkomsten. Men du anser väl inte att sådant gäller dig.
  • Tacksamt
    Chrysabelle skrev 2014-10-16 11:01:27 följande:
    Ens inkomst är dock en hint om man kan betala hyran eller inte. Naturligtvis måste man ha en säkerhet att personen verkligen kan betala hyran.
    Man får anpassa boendet efter inkomsten. Men du anser väl inte att sådant gäller dig.
    Ja men såklart det är ju min filosofi,man måste rätta munnen efter matsäcken.
    Själv har jag bostadstillägg för att ha råd att bo ;)
    Så låg pension har vissa.
    Alla ska såklart ha råd att bo nånstans,därför det finns bostadsbidrag och bostadstillägg.
    Jag undrar ju varför,eller hur de tänker när de säger 3* månadshyran i inkomst?
    Sålänge man har råd med hyran,så...

• redhead71

När vissa missköter sig drabbas även de som sköter sig så det är väl därför de har 3xhyran= inkomst. Vissa bolag har till och med högre krav.

• Chrysabelle
    Tacksamt skrev 2014-10-16 11:14:09 följande:
    Alla ska såklart ha råd att bo nånstans,därför det finns bostadsbidrag och bostadstillägg.
    Alla har inte tillgång till bostadstillägg eller bostadsbidrag. Då måste man ha inkomst för att kunna betala hyran.
  • Fidelisen
    Tacksamt skrev 2014-10-16 11:14:09 följande:

Pension? Sedan när har du pension?
  • Tacksamt
    redhead71 skrev 2014-10-16 11:17:28 följande:

När vissa missköter sig drabbas även de som sköter sig så det är väl därför de har 3xhyran= inkomst. Vissa bolag har till och med högre krav.

Är man inte villig till autogiro säger det en hel del med ;)

• Tacksamt
    Fidelisen skrev 2014-10-16 11:25:05 följande:
    Pension? Sedan när har du pension?
    Jag har sjukpension,det vet du väl??
    Sjukersättning heter det.
Svar på tråden Inkomstkrav på hyresrätt?