• Anonym (???)

MA-snabbt svar

Hej!

Skulle göra ett kub test igår,kom dit o dom upptäckte att fostrets hjärta slutat slå :(

Idag ska jag åka dit och få en tablett som ska göra nåt så att den mjukar upp livmodertappen (tror ja) o på lördag ska jag dit igen för att få en annan tablett som startar upp allt så att fostret kommer ut...
    Nu till min fråga: Är såå osäker o lite rädd för va ´som kommer att hända! Allt har gått så fort o nu undrar jag om nån vet hur detta funkar?! Kommer jag börja blöda idag? Kan man jobba som vanligt idag och imorron? Gör det ont?

Berätta gärna allt ni vet!!

Tacksam för snabbt svar!!!!

• Svar på tråden MA-snabbt svar
  • TessanTess

När jag hade mitt MA så tog jag första tabletten på en torsdag också. Fysiskt kunde jag jobba både torsdag och fredag, men jag hade valt att sjukanmäla mig båda dagarna för det är rätt jobbigt psykiskt. På lördagen fick jag själv stoppa upp 4 cytotec hemma, fick också med värktabletter som jag skulle ta vissa klockslag, uppdelade i småpåsar med klockslag. Efter någon timme började "mensvärken", tillsammans med blödning och klumpar. Det var mest klumpar på lördagen, men några (lite mindre) på söndagen. Jag var hemma måndag och tisdag från jobbet också, för fick en sån mensvärk att jag hade svårt att sova på natten. Men till det stora hela var det inte så mycket värre än en vanlig mens för mig, om man bortser från lite mer smärta (men ändå uthärdligt) och mer (stora!) klumpar i blödningen.

• Anonym (???)

Tack för ditt svar!

Jag ska stanna kvar på sjukhuset på lördag för att se så allt kommer ut...
    Blödde du något efter den första tab.?

• Anonym (illa)

Jag fick Cytotec att ta hemma. Jag höll på att förblöda och måste åka ambulans till sjukhuset. Det är tydligen väldigt ovanligt att det går så illa. För säkerhets skull ska du ändå se till att du inte är ensam hemma när du tar dina tabletter.

• Sandrap90

Hej!

Fick konstaterat ma i söndes skulle gå in i vecka 12 på tisdagen.

Jag låg inne i Måndes för att få ut fostret. Fick ta cytotec tabletter direkt när jag kom fyra st. Hände inte så mycket förrän efter 3 timmar då jag började blöda lite. Fick ytterligare 2 st cytotec. Och efter ytterligare 2 timmar kom det ut. Jag hade rejäl molvärk i magen. Det känns att livmodern jobbar. Fick smärtstillande och fick be om mer om det behövdes. Tyckte det hjälpte mycket med värmekudde mot smärtan. Nu blöder jag fortfarande lite och det kan blöda i 2-3 veckor efter. Har även haft lite ont i magen nu efteråt. Jag valde att vara hemma från jobbet denna veckan då jag känner att kroppen behöver det,

Lycka till!

• Anonym (???)

Jag ska dit idag o få någon tablett som jag inte riktigt förstod vad den ska göra sen får jag åka hem o så ska jag komma tillbaka på lördag o få några andra tabletter för att sätta igång det ( om jag förstått det rätt) o då ska jag vara kvar på sjukhuset tills det är klart,...
    Lite luddigt att fatta vad jag menar eftersom jag själv inte riktigt vet... :(

• TessanTess
    Anonym (???) skrev 2014-10-16 08:03:47 följande:

Tack för ditt svar!

Jag ska stanna kvar på sjukhuset på lördag för att se så allt kommer ut...
    Blödde du något efter den första tab.?

Det kanske beror på att du är längre gången än mig, MAt upptäcktes i vecka 9, men fostret hade dött i vecka 6-7.

Jag blödde lite efter den första tabletten, men det var mer som en kraftig blodblandad flytning, räckte med en binda nästan hela dagen.

Så för mig var det psykiska värre än det fysiska. Självklart är det aldrig roligt att ha magsmärtor och stora blödningar, men det var ändå uthärdligt. Och jag rekommenderar också vetekudden, den och de schemalagda värktabletterna tog bort den värsta smärtan.
  • Anonym (Tres)

Jag hade konstaterat ma där fostren slutat leva i v 13. Åkte in och fick en Mifegyne-tablett (som du säkert fått nu). Den blödde jag inte alls av, men vissa kan göra det. Två dagar efter fick jag också åka in på sjukhuset för att få fyra st cytotec vaginalt. Efter två timmar ca kom mensvärk, sedan en känsla av att jag blev nödig, det tryckte liksom bak i svanken. Sedan kom fostren och jag blödde ganska mycket. Satt och blödde i kanske en timme, sedan sövdes jag och skrapades (man suger ur resterna ur livmodern). Fick åka hem någon timme efter jag vaknat och ätit. Blödde som mens i ca 2-3 veckor efteråt.

Det var en otäck upplevelse psykiskt eftersom de var så efterlängtade , men fysiskt gick det bra!

Du fixar det också. Lycka till!

Svar på tråden MA-snabbt svar