• mollie86

Paroxetin och sexlust

Hej!

Jag har sedan ett år tillbaka mått sämre och sämre pga stress och är nu väldigt nära den omtalade väggen. Jag har sökt hjälp och går hos psykolog men efter att min panikångest bara blir värre och min kropp är sönderstressad och jag inte ser någon ände på det så ska jag nu börja ta Paroxetin. Min största rädsla är det här med sexlusten. Jag är lyckligt kär i min sambo och visst har sexlivet fått sig en törn under denna perioden men den finns ändå där och jag är väldigt attraherad av min sambo.
    När jag läser om Paroxetin så är nästan det enda jag ser folk som HELT har tappat all sexlust och förmåga att få orgasm.
    Jag är livrädd att detta ska hända mig.

Finns det någon med annan erfarenhet? Kanske positiv?:)

• Svar på tråden Paroxetin och sexlust
  • Anonym (Jenny)

Jag åt Sertralin i 4 år och under hela den tiden kunde jag inte få orgasm. Sexlusten fanns där men orgasmen var som bortblåst, kände ingenting när sambon smekte klitoris. Supertrist att ha det så, så jag slutade. Det är ju inte säkert att du får sexuella problem även om de är mycket vanliga.

Mirtazapin är en antidepressiv medicin som inte ger några sexuella biverkningar, har ätit den och sexet har fungerat som vanligt.

Lite förvånad bara att du får paroxetin utskrivet, det är väl en gammal SSRI medicin. Citalopram och Sertralin är betydligt nyare och har mindre biverkningar.

• mollie86

Tack så mycket för ditt svar.

Det är just det jag också är rädd för, att jag kanske ska ha lite lust men att jag kanske ändå inte har förmågan att få orgasm.

Det var min psykolog som pratade med min läkare åt mig för att jag skulle slippa åka dit så hon ringde mig och sa att han nu skrivit ut det till mig. Så han vet ju allt om mig och min situation sen tidigare så jag hoppas att jag kan lita på att han skrev ut en "passande" medicin för mig. Min psykolog sa också att jag måste hålla ut några veckor efter jag börjat med den då man kan få biverkningar.

Men om man märker efter några månader att det inte fungerar så måste man väl kunna byta? Eller är det svårare än så?

• Anonym (Jenny)
    mollie86 skrev 2014-10-16 13:02:21 följande:

Tack så mycket för ditt svar.

Det är just det jag också är rädd för, att jag kanske ska ha lite lust men att jag kanske ändå inte har förmågan att få orgasm.

Det var min psykolog som pratade med min läkare åt mig för att jag skulle slippa åka dit så hon ringde mig och sa att han nu skrivit ut det till mig. Så han vet ju allt om mig och min situation sen tidigare så jag hoppas att jag kan lita på att han skrev ut en "passande" medicin för mig. Min psykolog sa också att jag måste hålla ut några veckor efter jag börjat med den då man kan få biverkningar.

Men om man märker efter några månader att det inte fungerar så måste man väl kunna byta? Eller är det svårare än så?

Jadå, du kan byta medicin, men då måste du först trappa ner den medicinen du äter innan du kan börja med den nya.
    Sexuella biverkningar är verkligen trist, speciellt om man lever i en relation, det påverkar ju relationen negativt och så ska det inte behöva vara leva. Blir ju supertrist i längden.

Du lär nog märka ganska snabbt om du får sexuella biverkningar, får du det tycker jag du ska testa en annan medicin.
  • mollie86

Jag hämtade ut medicinen nu och det var 20 mg. Skulle börja med en halv tablett i en vecka och sedan en hel efter det. Hur många mg åt du? Kan dosen ha att göra med starkare biverkningar eller har det ingen betydelse?

Jag har pratat med min sambo så att han är med på hur det kan bli och det känns skönt att han vet. Men jag är likväl livrädd för hur det kan bli men ska försöks fokusera på att lugna ner kroppen istället och kunna fungera normalt i övrigt. Men hade varit skönt att höra om någon som inte fått dessa problem, om det finns hopp eller det helt enkelt är kört för sexlivet när man börjar äta dessa tabletter:/

Svar på tråden Paroxetin och sexlust