• Lokama

    Ni med magsår/gastrit

    Ni med magsår/gastrit: Läkaren på VC har satt mig på Omeprazol som jag ätit 10,5 dag dubbel dos (har aldrig ätit detta tidigare) och tagit alla möjliga prover (ej svar ännu) under tiden har jag haft fruktansvärt svidande värk i magen och vad jag misstänker kraftigt sura uppstötningar som gjort mig hes...samt kraftigt illamående som avtagit. Tidigare har dessa även gått ut i öronen  - något jag aldrig hört talas om att magsyra kan göra. Har haft sex skov som varat i  ca fyra till fem veckor under årets lopp sedan något bättre men döddstrött och kan inte träna och är andfådd. har försökt att promenera etc men det det slår alltid tillbaka om jag tar i. Mitt problem har varit kroniskt sen ett år tillbaka och jag är sjuksskriven pga utmattning eftersom ingen ordentlig fysisk undersökning gjorts på mig (helt otroligt - jag vet!!!) och hoppas blodproverna kan visa något. Har nu gått till VC och krävt att de undersöker mig tills de hittar något. Kan någon med magsår alternativt maginflammation (gastrit) beskriva hur ni mådde och hur länge det tog att bli bra??? Visar blodprover om man har magsår (utan heliobacter bakterie)?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-16 11:17
    Kan tillägga att jag känner mig lite bättre varje dag men är fortfarande dödstrött. illamåendet har försvunnit. När jag började bli dålig hade jag även kraftiga diareer som lagt sig. Jag har inte crohns eller ulcerös colit.

  • Svar på tråden Ni med magsår/gastrit
  • Barnlangtan

    Min mage havererade rejält för drygt 1,5 år sedan. Det hela första året efter var jag känslig för allt, konstant illamående och sug i magen. Numera känns det någorlunda bra, men får vara försiktig med vad jag äter och vill ogärna stressa mycket.

    Det handlar väl sig att förlika sig med situationen. Numera känner jag min kropp så jag vet vad min mage klarar av.

  • Lokama

    tack för ditt svar - fick du magen kollad av läkaren och hur länge fick du äta omeprazol? jag misstänker en obehandlad gastrit/magsår som rullat på i över ett år men då jag trott jag haft luftvägsinfektioner och magsjuka förknippade jag aldrig detta med magkatarrer som blev värre och värre av hög syraproduktion och som satte sig i hals och öron och utvecklads till gastrit dvs magsäcksinflammation. Trots mitt långa skov är min läkare osäker på om jag behöver gastroskopi om omeprazolen funkar men nu har jag ätit dubbel dos i två veckor och har fortfarande ont fast inte lika mycket. jag är orolig för hur mycket syran har frätit i magen under denna tid.

  • Barnlangtan
    Lokama skrev 2014-10-18 10:41:32 följande:

    tack för ditt svar - fick du magen kollad av läkaren och hur länge fick du äta omeprazol? jag misstänker en obehandlad gastrit/magsår som rullat på i över ett år men då jag trott jag haft luftvägsinfektioner och magsjuka förknippade jag aldrig detta med magkatarrer som blev värre och värre av hög syraproduktion och som satte sig i hals och öron och utvecklads till gastrit dvs magsäcksinflammation. Trots mitt långa skov är min läkare osäker på om jag behöver gastroskopi om omeprazolen funkar men nu har jag ätit dubbel dos i två veckor och har fortfarande ont fast inte lika mycket. jag är orolig för hur mycket syran har frätit i magen under denna tid.


    Jag åt en hög dos av Omeprazol i fyra veckor, om jag inte missminner mig. Därefter har jag använt det till och från när jag känner att besvären börjar återkomma.
    Behövde aldrig genomgå gastro eller dylikt, läkaren gjorde sin bedömning utifrån anamnesen. Dessutom blev jag hjälpt av Omeprazolen så det var ganska uppenbart vad jag besvärades av. Kan även inflika att jag kombinerade Omeprazolen med såväl Primperan som Ondansetron (antiemetika).

    Eftersom du kanske inte uppnått önskad effekt med Omeprazolen skulle jag nog råda dig att kontakta läkaren på nytt, finns ju andra protonpumpshämmare, exempelvis Nexium (esomeprazol) kan eventuellt hjälpa bättre. Annars skulle jag nog bett om en remiss för gastro för att se vad det är som krånglar. Då kan de även ta en biopsi på magslemhinnan i samband med det.

    Värt att inflika är också att magsår inte alltid behöver orsakas av stress och dåliga matvanor, som tidigare antagits. Vanligtvis är det en bakterie (Helicobacter pylori) som orsakar det, då är det ofta en lite annorlunda behandlingsregim än enbart PPI.

  • Lokama

    Jag tackar - får förhoppningsvis prata med honom imorgon. Jag är fruktansvärt trött och hängig och på tisdag har jag varit sjuk (igen) i tre veckor...

  • Lokama

    min sänka, crp, visade 31 och indikerar därmed inflammation. helt chockad att läkarna missat detta tidigare. jag har nu gått med denna inflammation i över ett år och varit hur sliten som helst! hoppas verkligen att medicinen ska hjälpa så denna förbannande inflammation ska försvinna en gång för alla... eller i alla fall hållas på av stånd så jag kan ta tag i mitt liv igen och tex börja träna och arbeta och bli en mamma som orkar.

  • Barnlangtan
    Lokama skrev 2014-10-21 10:19:49 följande:

    min sänka, crp, visade 31 och indikerar därmed inflammation. helt chockad att läkarna missat detta tidigare. jag har nu gått med denna inflammation i över ett år och varit hur sliten som helst! hoppas verkligen att medicinen ska hjälpa så denna förbannande inflammation ska försvinna en gång för alla... eller i alla fall hållas på av stånd så jag kan ta tag i mitt liv igen och tex börja träna och arbeta och bli en mamma som orkar.


    Hoppas du får utredas vidare. Om läkaren är motstridig, tryck på! Begär provtagning, scopiundersökning, gärna både gastro- och koloscopi. Fråga även om behandling med kortison, exempelvis Prednisolon. De som besväras av inflammatoriska tarmsjukdomar blir ofta hjälpt/lindrade av samtidig kortisonbehandling.

    Lycka till, och ge inte upp!
    Mamma till L - 17 april 2014
Svar på tråden Ni med magsår/gastrit