• Serafine 84

Tappat hår efter slingning, får ingen kompensation. Behöver frisörhjälp! (bild)

Nu är jag jäkligt arg men ska försöka hålla mig hyfsat neutral, och hoppas på råd från någon kunnig person...

Jag blekte slingor på en salong i Uppsala för några månader sen. Slingning, nyansering och lättfärgning för att få till rätt nyans. Dagen efter upptäckte jag att fyra slingor i hårfästet vid tinningarna och öronen har gått av! Ca 4 cm ner på slingorna har de gått helt av. 

Två månader senare upptäckte jag att ännu mer hår fallit av. Det här håret har troligtvis fallit av vid roten i samband med behandlingarna, för nu är det massor med korta stumpar som vuxit ut längs med benan och är lika långa som utväxten i resten av håret.

Själv tror jag att håravfallet beror på att frisören slet väldigt hårt med kammen i mitt hår direkt efter slingningen. Håret var väldigt trassligt och tog minst en halvtimme att kamma ut. Samtidigt sa frisören "kolla vad det ramlar hår" och höll upp en tuss.

Jag tog upp det med min frisör men han förnekar att det är något fel i behandlingen, utan påstår att det beror på t.ex. graviditet, amning, sjukdom, dålig kost eller stress. Inget av detta stämmer in på mig. När jag påpekar att det heller inte förklarar hur hela slingor kunde gå av på samma ställe säger han att det här är NORMALT och kan hända eftersom all blekning sliter på håret (och att håret vid hårfästet är extra känsligt). Däremot påstår han att det är omöjligt för håret på hjässan längs benan att ramla av pga för hård kamning i blött, nyblekt och trassligt hår. "Det händer helt enkelt inte" sa han. Jag bad om pengarna tillbaka men där blev det tvärnej.

Så, nu behöver jag råd! Stämmer det som frisören säger, att det är omöjligt för hår att ramla av om man kammar hårt när det är nyslingat och blött? Och är det normalt att hela slingor bryts av?

• Svar på tråden Tappat hår efter slingning, får ingen kompensation. Behöver frisörhjälp! (bild)
  • Kereza

"det här är NORMALT och kan hända eftersom all blekning sliter på håret (och att håret vid hårfästet är extra känsligt" - det har han ju helt rätt i; blekning sliter på håret som sjutton och det går lättare av då. 

Sen kan det ju debatteras om han borde blekt dig alls om du har så omtåligt hår - min frisör blåvägrar bleka mig mer just nu, just för att håret är alltför slitet, men jag hittade en annan som faktiskt gjorde det istället (med resultatet att en hel del gick av - men det är ok, jag vet medveten om riskerna) 

Så jag vet inte - hade du så bräckligt hår så borde han kanske ha föreslagit att ni inte skulle göra blekningen, men när det väl är såpass slitet så gör en kamning varken till eller från; då är håret redan "slut" - notera att det är utifrån mina erfarenheter, så naturligtvis kan det finnas andra som varit med om annat. 

• Serafine 84

Tack för svar! Det var första gången jag gick till den här frisören, så han kunde ju inte veta speciellt mycket om hur pass ömtåligt mitt hår var. Jag har slingat det flera gånger förut utan problem, men nu senaste åren har jag bara färgat det. Dessutom fick jag beröm för att mitt hår var i bra skick när jag först kom till salongen, så jag tycker väl inte att mitt hår borde vara så exceptionellt ömtåligt. Det är därför det känns som att det finns någon mer orsak än att bara att "all blekning sliter".

• Serafine 84

Är det någon som vet om jag är helt galen som vill ha pengarna tillbaka, eller om det är rimligt?

• enimini

Trist, men ditt hår ser ju ut att växa tillbaks i alla fall. Och det går ju rätt snabbt, så snart kommer du inte ens tänka på fiaskofärgningen längre.

Själv tycker jag inte det går att kräva pengarna tillbaka. Att färga håret är ju en risk för alla, en del tappar tom allt hår. En del får det inte ens tillbaka. Särskilt om man får en allergisk reaktion. Kan mycket väl vara så att du är/har blivit överkänslig mot blekning. Jag tappar också en hel del hår när jag färgar. Jag anser att hårfärgning är på kundens risk. Förutom då om frisören gör nån uppenbar tabbe, inte mixar ihop kemikalierna på rätt sätt, låter kunden sitta för länge eller dylikt. Sen hade du ju kunnat säga till när han kammade för hårt. Jag är väldigt håröm själv och säger till direkt.

Svar på tråden Tappat hår efter slingning, får ingen kompensation. Behöver frisörhjälp! (bild)