Flickan och kråkan skrev 2014-10-16 18:40:21 följande:
Röstade annat. Helt OK att vilja leka själv med en kompis men det beror lite på när var och hur. Om de befinner sig i allmänna områden så att säga - köket, hallen, ute på gården så är det inte OK att säga till ett syskon "du får inte vara här". Om barnet verkligen vill göra något med enbart sin kompis i t.ex trädgården så pratar vi om det. Brukar vara förhandlingsbart
. Vi har inga regler huggna i sten vad gäller detta. Är rätt situationsbundet tycker jag. Men i sitt rum har man alltid rätt att få vara själv....med eller utan ko.pris.
Låter vettigt.
Jag läste en annan tråd idag där TS delvis tog upp att hennes barn inte ville leka hos en kompis för att syskonet där alltid skulle vara med, att barnet hellre lekte hos dem. Det fick mig att tänka på en kompis som jag hade när jag var yngre vars syskon
alltid skulle vara med vilket föräldrarna ständigt också påpekade, vi kunde inte gå någonstans utan att syskonen skulle få vara med om de ville. Vi båda ogillade detta mycket och lekte därför hellre hos mig där inget sådant existerade. Jag vet att andra barn kände likadant och när jag ser tillbaka kan jag tycka att föräldrarna förstörde mycket för henne med detta då ingen kompis ville leka där.
Vi är nog väldigt mycket så att det är upp till barnet som har bjudit hem en kompis, numera är det inga problem. De har gemensamma kompisar och de har egna och de gör upp det där själva. Tidigare och innan grabben hade kommit dit var det jobbigt då storasyster uttryckte att hon kände ett ansvar för att han blev ledsen när hon önskade vara själv med en kompis eller en kompis önskade vara själv med henne, de är ganska täta i ålder och varandras bästa vänner och det visade sig väldigt mycket då. Fint är det absolut men det har sina baksidor när något av barnen är "för" fäst hur tokigt det än kanske kan låta.