• Anonym (Sjuk)

Sjukskrivning vid depression

Hej. Var på psykakuten igår pga att jag orkade inte mer och bröt ihop. Där kunde de konstatera att jag var deprimerad och hade ångest. Jag har sjukskrivit mig själv veckan ut och ska på måndag till husläkaren för att få fortsatt sjukskrivning.
    Nu är jag så himla rädd att försäkringskassan ska börja krångla. Jag vet att de kan vara ganska nitiska när det gäller sjukskrivning vid depression.
    Vad har ni för erfarenheter av detta? Kan tilläggas att jag aldrig tidigare varit sjukskriven för detta.

• Svar på tråden Sjukskrivning vid depression
  • Momalicious

Jag har varit sjukskriven för det en gång under typ två månader. Var inga problem alls, dock skrev läkaren väldigt tydligt och bra i papperna och jag fick en bra handläggare.

• Anonym (Tur)

Jag har haft tur. Har varit sjukskriven och fått rätt värdelösa läkarintyg, skulle själv inte godkänt dem om jag jobbade på FK, men de har gjort det varje gång. När jag varit sjukskriven ett halvår var det nån som kontaktade mig för ett litet möte där hon ville veta mer om min situation pga de usla läkarintygen, men när hon fått informationen var det lugnt.

• Anonym (Majken)

Min erfarenhet är att i början är det inga problem så länge det finns ett välskrivet sjukintyg. Ju längre in i sjukskrivningen det går desto mer krav ställs det på att man ska tillbaka till arbetslivet, att man deltar i rehabilitering, arbetar deltid, m.m. och sjukskrivningen ifrågasätts. Det kan kännas pressande, men att gå hemma hela dagarna hjälper en inte att må bättre i längden. En period kan man dock behöva det och det brukar man få om det finns skäl för det.

• Anonym (Fjäril på liljan)

Jag var tidigare långtidssjukskriven i flera år pga depression. Jag behövde ett läkarintyg från den affektiva mottagningen som jag sedan skickade in med en blankett från försäkringskassan om sjukskrivning. Har gjort det flera gånger och fått beviljat varje gång. Var sjukskriven i 5,5 år pga det.

• Anonym (Sjuk)

Jag var så dålig och med så mycket fysiska symtom att jag fick åka in till akuten och sen läggas in på stroke avdelningen. Jag fattade inte förrän efteråt att det berodde på psyket. Jag får med dagliga självmordstankar och har tappat all ork.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Sjuk) skrev 2014-10-16 19:01:44 följande:

Hej. Var på psykakuten igår pga att jag orkade inte mer och bröt ihop. Där kunde de konstatera att jag var deprimerad och hade ångest. Jag har sjukskrivit mig själv veckan ut och ska på måndag till husläkaren för att få fortsatt sjukskrivning.
    Nu är jag så himla rädd att försäkringskassan ska börja krångla. Jag vet att de kan vara ganska nitiska när det gäller sjukskrivning vid depression.
    Vad har ni för erfarenheter av detta? Kan tilläggas att jag aldrig tidigare varit sjukskriven för detta.

Var sjukskriven för depression för 7 år sen under ett halvår och det var inga problem alls med fk. Starkt av dig att söka hjälp!
Svar på tråden Sjukskrivning vid depression