Hus eller lägenhet?
Barnföräldrar, bor de flesta av er i hus? Om inte, vill ni flytta till hus eller tycker ni att det funkar bra att bo med barn i lägenhet?
Barnföräldrar, bor de flesta av er i hus? Om inte, vill ni flytta till hus eller tycker ni att det funkar bra att bo med barn i lägenhet?
Bor i lägenhet och trivs bra med det. Bodde också större delen av min barndom i lägenhet. Det som gjort att jag trivdes med att växa upp i lägenhet och det som gör att jag trivs så bra i lägenhet med barn är att jag som liten bodde i en lägenhet som var som ett radhus -dvs med trädgård- och låg i grönområde. Lägenheten vi bor i nu ligger i ett litet lägenhetshus med stor trädgård. Huset ligger mitt i ett grönt och lugnt villaområde.
Det är den bästa av världar måste jag säga.
Jag hade inte velat bo i ett hus som måste fixas med, där jag måste stå för kostnaderna om något går sönder osv.
Kan kanske tänka mig att bo i hus i framtiden när barnet är större, men nu känner jag ingen som helst längtan efter hus. Möjligen kan jag längta ut på landet lite, men jag vet inte om jag som stadsbarn hade fixat det i längden.
Ser förövrigt inte vad det är som skulle vara negativt med barn i lägenhet eller vad som skulle vara så positivt med barn i hus.
Jag kryssade i hus men bor i ett radhus men det passar oss väldigt bra iallafall. Har pratat om att flytta till ett större hus men det får bli efter att jag har utbildat mig klart i så fall. Men som sagt nu trivs jag som vi har det och skulle verkligen inte vilja flytta till lägenhet igen.
Vi bor i lägenhet i Stockholm och trivs med det. Det är smidigt att ha nära till allt när man har små barn, tycker jag. Vi är inte bilberoende. Behöver inte lägga så mycket tid på vårt boende eftersom yttre underhåll sköts av föreningen och vi har förstås heller ingen trädgård som kräver underhåll. Nära till parker och sjöar om vi vill ägna oss åt friluftsliv, och lekparker finns i massor. Det enda som möjligen är negativt är att vi inte kan släppa ut ungarna för att leka själva hur som helst - positivt med det är istället att vi spenderar mer tid tillsammans som familj
Har dock även ett fritidshus vi kan åka till året runt när vi känner att vi behöver komma från stan ett tag, hade vi inte haft det hade vi kanske resonerat annorlunda.
Har bott i lägenhet med barn. Trivdes bra. Bor i hus nu med barn. Trivs bra. Båda sakerna har för- och nackdelar.
Ser förövrigt inte vad det är som skulle vara negativt med barn i lägenhet eller vad som skulle vara så positivt med barn i hus.
Det beror ju på vad det är för hus. Jag har bott i hus med renoveringsbehov och hus som är i bättre skick än de flesta hyreslägenheter. Vid det senare föredrar jag hus, för att jag gillar tanken på att jag kan bo där hela mitt liv om jag vill och för att jag gillar att kunna odla.
Jag tycker att det fungerar ypperligt med barn i lägenhet dock.
Vi bodde i lägenhet när vår son föddes, och både jag och sambon hade då bott i lägenhet i över 20 år och trivts bra med det.
Men när vi fick barn så ville vi bara flytta från lägenheten! Det kändes så instängt, trångt och bökigt och var ett sånt projekt varje gång man skulle ut.
Vi flyttade till hus, och nu känner jag att jag skulle ha väldigt svårt att flytta tillbaka till lägenhet igen. Jag upplever en sån enorm frihet i hus. Så enkelt att gå ut i trädgården, man slipper höra sina grannar i tid och otid, man kan göra vad man vill med sitt hus vad gäller inredning och ombyggnationer, och så upplever jag en så mycket bättre kontakt med grannarna än i lägenhetshuset där bara ett fåtal grymtade "hej" när man möttes i trappan.
Jag har bott i ca 5 år i hus. Upplever att underhållet och renoveringar tar för mycket tid. Även fast vi försöker minska ner underhållet så är det varje helg nåt som måste göras. Jag är uppväxt i hus men med handen på hjärtat så skulle jag vilja flytta tillbaka till lägenhet. Jag har ständigt dåligt samvete nuförtiden. Men min man vill bo i hus så vi blir nog kvar.