• Anonym (Johanna)

Nyfödd - vagga eller spjälsäng?

Undrar vad ni anser vara bäst för en nyfödd? Vagga eller spjälsäng?
    Vi har köpt en spjälsäng men har nu läst många som tycker en vanlig spjälsäng är på tok för stor för en nyfödd och tycker det enda rätta är att ha en mindre vagga! 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Nyfödd - vagga eller spjälsäng?
  • Eniis

Spelar ingen roll tycker jag. Vi hade vagga i början men det var för att min morfar byggt den och alla vi kusiner plus min sons kusiner har legat i den så det kändes kul att fortsätta med det. Den var också stor så vi hade babynestet i den de första 2 månaderna. Ha kvar och använd er spjälsäng ni men kan rekommendera ett babynest eller nåt att som gör att det blir lite mer ombonat och trångt.

• MissPin

Vi hade spjälsäng, men idag hade jag valt vagga! Vi behövde vagga väldigt mycket, och jag tyckte spjälsängen var klumpig och jobbig att vagga, tror det hade varit lättare med en vagga. Till nästa barn blir det en vagga för oss!

• Baktakt

Det finns inget "enda rätta". Jag kunde inte förmå mig att lägga dottern i spjälisen bredvid sängen, så hon sov mellan pappans och min kudde första tiden. Man behöver inte heller utnyttja hela spjälisen, utan kan lägga barnet på tvären i en ände och bulla upp med kuddar omkring, så att det blir ombonat. Eller ha ett babynest. Vet många som lagt barnet i liggdelen och haft den bredvid sängen, eller ställt den i spjälisen. Med mjuklift har man också ett sorts babynest.

Vi satte efterhand gungtassar på spjälisen och tyckte vagga var fullständigt onödigt.

Som sagt: det finns inget "enda rätta" och att påstå det är rätt förmätet.

• Tuvstarr

Samsovning är det enda rätta.... lättast om man ska nattamma och mysigast.

• Anonym (Men hallå!)
    Tuvstarr skrev 2014-10-17 13:43:02 följande:
    Samsovning är det enda rätta.... lättast om man ska nattamma och mysigast.

Du tycker det just för dig och ditt barn,men du kan ju inte påstå att det är det enda rätta för alla! Jag planerar barn nu och kommer aldrig nånsin att samsova av flera skäl och jag ser rött när såna som du påstår att man i det närmast misshandlar sitt barn om man inte samsover. Alla gör som de vill,barnen överlever ändå.

ts: vagga kan av utrymmesskäl vara praktiskt i början också,men det är ju inte länge de kan ligga där.
  • MissPin

Vi samsov iofs första månaderna, hade inte alls planerat att ha honom i vår säng, men sen blev det så i alla fall. :)

• Anonym (Anna)

Vi köpte en spjälsäng men sen fick vi även en vagga. Dottern låg knappt i vaggan då hon under den tiden ammade konstant under nätterna (nästan iaf). Sen vid 9-10 månader började hon med spjälsäng och den älskade hon..har inte haft henne i vår säng på 6 månader (både skönt men tråkigt). Så visst kan en vagga vara bra men i vårt fall var den onödig. Speciellt som vi fick en alldeles ny och fin en. Så svårt att ge råd.

• Mika86

Vi har haft spjälsäng, sen ammat på natten o då ha bebisen somnat i vår säng.
    Ha sovrum uppe o nere ha vi använt vagnen istället o då kunnat lägga mer bebisen i det rummet man är

• Anonym (Johanna)

Så tacksam för era svar!

• Dr Mupp

Vi köpte en spjälsäng. Använde den aldrig. Alla sov ju bäst om de fick sova med oss.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Påven Johanna

För oss var samsovning det enda rätta.

• Natulcien

Sånt är ingen idé att bestämma innan bebisen har kommit, tycker jag.
    Jag hade bäddat i ordning en så fin liten vagga intill vår säng, men när sonen kom så kunde jag inte ens stå ut med att ha honom så långt borta som en  halvmeter bort, så vi samsov de första månaderna.
    Därefter sov han på en madrass på golvet, intill vår säng, för att det var så mycket mer praktiskt än en instängd spjälsäng...konstigt, tyckte vissa...
    ...men sällan har en bebis sovit så gott...

• Tuvstarr
    Anonym (Men hallå!) skrev 2014-10-17 13:56:02 följande:

Du tycker det just för dig och ditt barn,men du kan ju inte påstå att det är det enda rätta för alla! Jag planerar barn nu och kommer aldrig nånsin att samsova av flera skäl och jag ser rött när såna som du påstår att man i det närmast misshandlar sitt barn om man inte samsover. Alla gör som de vill,barnen överlever ändå.

ts: vagga kan av utrymmesskäl vara praktiskt i början också,men det är ju inte länge de kan ligga där.

Lite ot men jag blir så upprörd när jag läser sånt här.. är ditt mål i livet att ditt barn bara ska överleva? Det viktigaste för en förälder borde vara att skapa en trygg anknytning med sitt barn. Och det b0gör man INTE om man sover i separata sängar!
  • Anonym (PO)
    Tuvstarr skrev 2014-10-21 14:08:15 följande:
    Lite ot men jag blir så upprörd när jag läser sånt här.. är ditt mål i livet att ditt barn bara ska överleva? Det viktigaste för en förälder borde vara att skapa en trygg anknytning med sitt barn. Och det b0gör man INTE om man sover i separata sängar!
    Vad är det för dumheter?? Inte behöver man sova i samma säng för att barnet ska få en trygg anknytning! Lika dumt som att man måste amma för att barnet ska kunna knyta an. Klarar man inte av att skapa förutsättningar för barnet att knyta an utan att sova i samma säng eller ha barnet vid bröstet konstant är man en rätt usel förälder.
Svar på tråden Nyfödd - vagga eller spjälsäng?