• mellimalli

Olivolja = mirakel

Jag har väldigt fet hy.. eller ja.. egentligen blandad. Blir sjukt flottig i pannan, på näsan och runt näsbenet.(Är väldigt torr runt munnen) Har alltid köpt och använt ansiktstvätt för fet hy, mattande ansiktsvatten, skippat att smörja de feta delarna osv.. Ända fram tills nu!

Jag fick nog. Det är så sjukt jobbigt att behöva tänka på hyn hela tiden. Att man måste gå in på toa för att torka pannan osv.. sminket smälter.. BLIR GALEN! Skrikandes

Jag läste att man inte skall använda produkter som är för fet hy. Eftersom huden producerar mer fett när man tar bort det.. 

Jag läste att man kan använda olivolja i ansiktet över natten.. Först var jag lite skeptisk och tänkte att jag kommer bli ännu fetare och få finnar osv.. men icke då!

Jag sköljde ansiktet med vatten (hade inte haft något smink) och hällde en klick olja i handen och smetade på i hela ansiktet och masserade samtidigt huden innan jag gick och la mig. Dagen efter kände jag hur LEN jag var. Fortfarande ganska oljig men LEN. Jag tog en handduk och höll den under kokhett vatten och lät den svalna innan jag torkade av överflödet av oljan i hela ansiktet. Det kändes jättebra! Var alldeles mjuk! Var inte alls torr runt munnen och min panna var helt matt. 

Jag åkte till jobbet som vanligt och efter några timmar var jag fortfarande matt! Jag stod och log för mig själv i spegeln.. vilken lättnad! Äntligen! Och det höll sig hela dagen!

Man kan tydligen även ha det som sminkborttagning så jag köpte en liten reseflaska på apoteket och hällde i pytte lite vatten och resten olivolja. Fungerade jättebra! Sminket går bort hur lätt som helst!

Nu blev det lite långt för att bara prata om olja ^^ var verkligen tvungen att skriva av min lycka haha! Rekommenderar iaf verkligen detta! Var inte rädda för att bli oljiga! Flört

Det är bra att ha i ansiktet eftersom det:

Ger huden fin lyster, man får mindre rynkor, stärker ögonfransarna, bra för ögonbrynen, man får inte torra läppar! 

Tack för mig!  

P.S Tänk på att det skall vara kallpressad! 

• Svar på tråden Olivolja = mirakel
  • Anonym (mm)

Inflik: Att du reagerar på bra på olivolja kan bero på att du inte har fet hy, du kan ha fuktfattighy eller fettfattighy. När du matar hyn med uttorkande produkter eftersom du blir blank - så producerar hyn mer fett för att skydda sig, och så blir det en ond cirkel där ingenting funkar. gå gärna till en hudterapeut så får du svart på vitt vilken hudtyp du har :)

Annars: Härligt att olivoljan funkade iallafall och trevlig helg på dig! :)

• mellimalli

Kanske jag skall göra :) Tror jag har fet hy iaf ^^ men kan ju kolla upp det! Tack för svar!

Trevlig helg på dig med! :)

Svar på tråden Olivolja = mirakel