• Wicsen

Dop eller konfirmation för en andra gång?

Jag är döpt som bäbis och konfirmerade mig som tonåring. Därefter har jag inte varit intresserad av den kristna tron fram till nu som 35-åring. Nu går jag Alpha-kurs  för att lära mig mer om den kristna tron. Jag undrar om någon av er vet ifall man får döpa eller konfirmera sig igen, för en andra gång, som vuxen? Jag tänker att detta hade känns meningsfullt att få göra för att jag själv väljer och vill göra för att bekräfta min tro.

NIMITZ - never imagined myself in this zoo
  • Svar på tråden Dop eller konfirmation för en andra gång?
  • Vibban01
    Wicsen skrev 2014-10-17 16:43:33 följande:

Jag är döpt som bäbis och konfirmerade mig som tonåring. Därefter har jag inte varit intresserad av den kristna tron fram till nu som 35-åring. Nu går jag Alpha-kurs  för att lära mig mer om den kristna tron. Jag undrar om någon av er vet ifall man får döpa eller konfirmera sig igen, för en andra gång, som vuxen? Jag tänker att detta hade känns meningsfullt att få göra för att jag själv väljer och vill göra för att bekräfta min tro.

Var i Guds ord finner du stöd för detta ?
  • pgw

Om det är inom lutherska kyrkan du är döpt och konfirmerad, så tror jag inte att du kan göra det en gång till inom samma kyrka. Du får se det som att det dröjde lite innan du uppfyllde ditt löfte. :) Om du däremot vill gå med i en församling som inte accepterar barndop, t.ex. en baptistförsamling, då blir du döpt en gång till.

• Vibban01
    pgw skrev 2014-10-17 19:14:05 följande:

Om det är inom lutherska kyrkan du är döpt och konfirmerad, så tror jag inte att du kan göra det en gång till inom samma kyrka. Du får se det som att det dröjde lite innan du uppfyllde ditt löfte. :) Om du däremot vill gå med i en församling som inte accepterar barndop, t.ex. en baptistförsamling, då blir du döpt en gång till.

Gjorde Jesus så ?
  • Wicsen
    pgw skrev 2014-10-17 19:14:05 följande:

Tack för ditt svar! Jo det är den lutherska kyrkan det gäller, och det var lite det jag misstänkte så som du skriver.
    NIMITZ - never imagined myself in this zoo
  • soolt

Du kan inte göra om vare sig dop eller konfirmation.

Däremot kan man ha en sk doperinran då man får

höra dopets löften igen och liksom bekräfta att "detta har jag fått och detta vill jag". Finns det ingen präst på Alphakursen som du kan prata med?

• Vibban01
    soolt skrev 2014-10-19 21:18:38 följande:

Du kan inte göra om vare sig dop eller konfirmation.

Konvirmering är inget Bibliskt, däremot ett barndop i inte giltigt, enbart ett dop man kan  ta ställning för är giltigt.
Svar på tråden Dop eller konfirmation för en andra gång?