• Limaliie

2,5 månader och vill inte ligga själv

Samsover med vår dotter och det är inget problem egentligen mer än att hon börjat vakna varje timma nu helt plötsligt och det 'är jobbigt att somna om för mig.

Men på dagarna hade jag velat att hon kunde ligga själv och sova i vagnen i alla fall men hon vägrar, vaknar efter några min och skriker. Hur får vi henne att sova i vagnen på dagen i alla fall? Grejen är också att jag inte kan sova själv vilket jag hade behövt då hon vaknar så mkt på natten för så fort jag lägger ner henne och ligger jämte börjar hon gnälla och är klarvaken.

Vad ska vi göra?

• Svar på tråden 2,5 månader och vill inte ligga själv
  • Anonym (åäö)

Pröva med att låta henne sova med något som doftar av dig, en använd t-skjorta t.ex. Det funkade hos oss, den enda gången jag hade ett problem som ditt.

• Eleonor01

När min son var så lite så sov han på mig på nätterna å i bärsele hela dagarna. Du kan inte lära en 2,5 månaders någonting. Det är bara att anpassa sig. De ändrar sig hela tiden

• Soffan
    Eleonor01 skrev 2014-10-17 18:27:13 följande:

När min son var så lite så sov han på mig på nätterna å i bärsele hela dagarna. Du kan inte lära en 2,5 månaders någonting. Det är bara att anpassa sig. De ändrar sig hela tiden

Håller med, det ÄR jobbigt i början men bit ihop och anpassa dig till det som funkar just nu.
  • vampyria2

Ett tips är att läsa på lite om barns utvecklingsfaser, då förstår man lite bättre varför de kan verka lite mer krävande i perioder

Det handlar om när hjärnan växer och utvecklas så kan det vara jätte jobbigt för dem att tex vara själva av olika anledningar och just kring tre månader brukar de ha en sån

• Limaliie

Ja jag får väl stå ut med sömnbristen. Jag vt att man inte ska köra några sömnmetoder och det vill jag inte heller...bara tänkte om det fanns nått man kan försöka göra. Men ska prova en tröja från mig

Har också funderat på om det kan ha med tredje utvecklingssprånget att göra....hon har dock endel ont i magen och haft sen hon föddes. Äter inte mjölkprotein då hon antagligen inte tål det/överkänslig så det kan inte ha med det att göra heller. Hoppas magen stabiliserar sig snart.

• Limaliie

Vore bara skönt om man kunnat sova liiiite på dagarna med henne men det går ju inte.

• Anonym (!)
    Eleonor01 skrev 2014-10-17 18:27:13 följande:

bra förklarat!
  • Baktakt
    Limaliie skrev 2014-10-17 18:47:59 följande:

Vore bara skönt om man kunnat sova liiiite på dagarna med henne men det går ju inte.

Jag liggammade vår dotter och så slumrade vi båda en stund under dagen. Då låg vi i vår relativt fasta soffa, istället för den mjuka sängen med täcken och grejer, så det kändes lite tryggare.

Hade jätteproblem att somna med dottern i sängen, mycket pga oro över att lägga mig på henne, få täcket över osv, men soffan funkade.
Svar på tråden 2,5 månader och vill inte ligga själv