• NizzY

första löpningen , vad göra och inte göra RÅD TACK

Ella är 11 mån, för ett par dagar sen började hon löpa, vi hade läst det där med trosor o allting men ej inhandlat nån då vi tyckte att hon klara av det gansk abra själv , hon ligger ej i soffan eller sängen och det som skulle råka droppa ner det städar hon upp har vi sett , hon blev lite lös i magen de första dagarna men nu är et helt ok ... men så berättade svärmor att det inte var bra för de att slicka upp det , hon visste dock inte varför...
    hur skulel de annars göra i naturen då ? om det var farligt för de? hon pratade nåt om infektions risken osv, men är inte hundens mun ganska ren ändå ?
    hur få ni i så fall trosorna att sitta där ? dra de inte av de ? jag har svårt att tänka mig att det skulle funka på Ella med trosor men är det verkligen farligt för de att ta han dom det själv ?
    alla tips, råd tankar o åsikter välkommnas ....

• Svar på tråden första löpningen , vad göra och inte göra RÅD TACK
  • Mika86

Ingen fara om de rengör sig.
    En del tikar tar av sig trosorna pga att de är obehagliga men en del låter de va.
    jag tycker att om man kan ska man låta bli o ha trosor på de, hundar är ju VÄLDIGT renliga i munnen

• bambigirl

Mammas tik gör precis som din och städar själv, inga trosor... Det enda tipset jag kan tänka mig är att akta henne för hanhundar närmaste tre veckorna, valpar vill du kanske inte ha och i vilket fall är det inte bra då det är första löpningen...

• Kalina

Inte behöver hunden ha någonting på sig när ni går ut. Inomhus är ju upp till er själva med tanke på hur mycket hon städar efter sig.
    Annars är bra att tänka på ute att inte låta henne hälsa på andra hanhundar, Hanhundarna mår psykiskt dåligt av löptiks doft särskillt i hög löpet som är ungefär mitt i löpet.
    Möter du en hanhund så ropa att du har en löptik så väljer antragligen den hundägaren att hålla avstånd.
    Gå gärna ett annat promenadstråk än vanligt så hanhundarna som ev också rastas där slipper bli helt kocko av vittringen av en tjuisig tjej..
    Nåt allmänt att tänka på är ett misstag som jag gjorde då jag hade en tik. När det var som kallast ute tänkte jag inte på att hon blir kall i stjärten av att sitta i snön så hon fick blåskatarr.

• NizzY

skönt at veta
    ja jo det där med killarna det vet jag jo att de kan bli helt tossiga, vi väljer att gå på promenader där ingen annanfinns så gott det går... i alla fall så länge hon lopper + litet till, trist då hon älskar leka med andra vovvar men det gå jo inte nu
    men då kan jag slappna av o låta henne ta han dom det sjä'lv , va bra tack

• Silverdraken

Uppfödaren sa att det är bra att aktivera hunden om hon skulle bli skenis efter ett löp, så att hon får tänka på annat.

• NizzY

ja ,kan vara nåt att tänka på ju men hon märker man att de är skengravida då ?

• LabLover

Min erfarenhet är att de oftast inte blir det vid första löpet.

På mina hundar märker jag det eftersom de blir; slöa och hängiga, äter mindre och får till slut mjölk. Det enda som egentligen hjälper är mycket mer motion och mindre mat.

Hoppas du slipper det, jag har valt att kastrera min ena tik pga att hon mådde så dåligt!

• minislängtan

hon kan bli lite förändrad i humöret under o efter löpning. kan rymma för hon vill para sig men det är kanske mer vid nästa löp

• NizzY

oj då , ja jag få nog läsa på här ordentligt ser jag , man är ganska grön så där i början
    Hon är mer rastlös nu o efterhängsel o tarrar katten me rän vanligt ,äter lite mindre sens ett tag innan löpet men annars pigg än så länge

• minislängtan

min hund fick för sig hon skulle sätta katterna på plats så de fick inte gå in i sovrummet men som tur det fick vi bort från henne vid nästa löp kom hon i trots som fortsatte med att hon var osäker i skällde ut alla hundar nu efter femte löpet så är hon lugnare o där var bara mer villighet från hennes sida. men nu kommer hon in i två års trotsen i stället.

• NizzY

ja dte är väl nåt med de alltid det är väl därför vi älskar de så

• babytrin

Höglöpet är inte i mitten av löpet!

en hund löper i ca tre veckor, då droppar det blod. Efter det kommer hon in i höglöpet som vara ca 3-5 dagar(beroende på ras), det är då parningen sker! i höglöpet brukar det oftast bara droppa genomskinliga droppar..

• NizzY

droppa det blod i 3 v ? så länge ? o sen typ 5 dagar till , då löpper d ei 4 v allat som allt eller ? förvirad

• NizzY

alltså jag känner mig så jäkla grön ,finns det nån bra info på nätet om allt det där ? vet nån ? jag behöver bli upplyst här så jag kan vara en duktigt o ansvarigt hundägare för just nu känner jag bara mig helt vilse

• NizzY

hur svårt var det dåååå att hitta lite vettigt info om löpningen fanisken , ingen som ha ett tips ?

• Rövardottern

nä de blöder inte i 3 v...
    Höglöpet är på dag 10-11 efter att löpet satt igång har jag fått lära mig. Iaf enligt min syster som fött upp ett par kullar.. :)

Men som sagt det kan säkert variera lite från hund till hund precis som för människor.
    Min hund är väldigt renlig och jag har aldrig haft skydd på henne. Märker att lpet är på gång då hon börjar slicka sig massor... så då brukar jag kolla med papper med jämna mellanrum för att veta när det är igång.

Sen är det iaf 3 v då hon inte får umgås med hanar.

HAr du otur och hon blir skendräkig så sätter det igång ungerfär 2 månader efter löpet. Hunden är ju normalt dräktig i 63 dygn.

Det är dock normalt att de blir skendräktiga men jobbigt för hunden. Och gå inte på myten att hunden behöver få en kul valpar för att bli av med det. det funkar INTE.

Vet många hundar som inte blivit skendräktiga förrens efter de haft valpar.
    Kan vara svårt att hitta information kanske. men maila annars en uppfödare.. svenska kennelklubben har länkar till de flesta. www.skk.se säkert många som snällt svara på dina frågor och de har nog bra koll på löp osv :)

Svar på tråden första löpningen , vad göra och inte göra RÅD TACK