• Anonym (@)

7-årings hår växer inte

Jag har en dotter på 7 år som har fint, lite tunt hår med lite självlockar. Nu är det så att min dotters hår verkar inte växa alls. Om man jämför med bilder som är tagna för ungefär ett halvår år sen och nu så är håret lika långt, och håret når knappt axlarna. Kan tillägga att vi inte har klippt det någonting under den perioden.

Tycker det är jättekonstigt då min dotters vänners hår växer som snabbt som attan. Antar att det är väldigt indviduellt, men håret bör ju växa nånting? Kan hon ha brist på något som gör att håret i växer? Hennes hår har alltid varit lite speciellt och var väldigt stripigt när hon var mindre, vilket gjorde att jag klippte henne, och detta var kanske tre år sedan eller så, och håret växte ut igen och var lika långt efter kanske ett halvår igen.

Någon som känner igen sig och varit med om liknande?

• Svar på tråden 7-årings hår växer inte
  • Anonym (Frisör)

Ditt barns hår växer. Alla kan dock inte få långt hår, varje individs hårväxt har en viss livslängd som påverkar hur långt det blir innan håret faller av, samtidigt växer nya strån ut i olika faser varför det kan upplevas som att hårets tillväxt stannar men det gör det inte, det växer hela tiden men det som når axlarna har växt klart och tappas. 
    Tillväxtfasen pågår mellan 2-6 år, din dotters verkar ligga kring 2 år sedan går det i i övergångsfasen, sedan vilofasen innan det faller av. Det är genetiskt betingat och går således inte att påverka nämnvärt. 
    Hade din dotter fått kortare hår och tunnare hade jag rekommenderat att kolla upp vitamin och mineralbrister. Men eftersom håret är till axlarna jämt, tyder det på att nytt hår växer ut.

Man kan hjälpa håret att bli liiite längre genom att fläta innan läggdags(så slits det inte lika mycket, det sliter att ligga mot kudden) Äta vitamintillskott och viktigt att massera hårbotten för att stimulera blodcirkulationen som är A och O för hårväxt. 

• viseversa

Som ovan skriver så kan inte lös få långt hår. Mitt hår har också en maxläng. Det blir aldrig längre än till skuldrorna. Min kompis kan spara sitt hår så det räcker en bra bit nedanför midjan om hon skulle vilja. Mina barn är likadana. Min 7åring har långt tjockt hår som går en bra bit ner på ryggen. Min 6åring har inte alls samma "tur" varken vad gäller kvalité eller längd. Sonen kan också få väldigt långt hår. Yngsta dottern vet vi inte. Hon är bara 1,5 ännu men har nu en tjock page en bit nedanför axlarna. Får se hur långt det blir.

Svar på tråden 7-årings hår växer inte