• SkyttensTecken

Obligatoriska fderskapstest

Anser att man borde införa obligatoriska faderskapstest vid alla nya födslar.Inte på grund av någon misstro mot kvinnan i sig, utan för att jag anser att mannen har en lika stor rätt att vara säker på att det är hans eget barn som mamman. Detsamma gäller barnet rätt att veta om sitt biologiska ursprung.En del hävdar att det kan röra sig om så mycket som 10% av dom utpekade fäderna som inte är far till barnet. Själv tror jag att dom siffrorna antagligen är en aning överdrivna. 
    Men än då! Det skulle vara till gagn för alla inblandade parter om mannen skulle bli lika säker på att han var biologisk förälder som kvinnan är. 
    Jag tror att många mäns tvivel i frågan skapar slitningar i relationen med barnet, som kan generera till att vissa män inte engagerar sig i den utsträckning som dom egentligen skulle vilja. 
    Vi har kommit så pass långt i utvecklingen nu, att det inte borde vara några problem att införa obligatoriska blodprov istället för att gå på moderns godtyckliga utpekande av fader. Enligt min mening har dom flesta män någon gång funderat på om dom faktiskt är pappan till barnet dom skrivit på faderskapsbekräftelsen till. Vore det inte bättre att från början räta ut alla ev. frågetecken och få ett klart besked om vilken den biologiske pappan är?
  • Svar på tråden Obligatoriska fderskapstest
  • SkyttensTecken

Det är inte på grund av misstro till kvinnan utan istället en rättighet för framför allt barnen att vara säkra på sitt ursprung..att slippa leva i en livslögn.. samt att män att som kvinnor ska/kan vara 100% säkra på att dom är förälder till barnet. Det finns rent juridiska aspekter på det hela också, när det gäller arv, underhållsskyldighet och vårdnadstvister osv. Även rent medicinska själ finns ju. Om tex. transplantation av organ familjemedlemmar emellan skulle bli aktuellt. Eller när det gäller att spåra och behandla genetiskt ärvda sjukdomar. Kostnaderna skulle ju bli minimala om det blev obligatoriskt, då det systematiskt skulle göras i samband med övriga blodprov vid födseln. Om kvinnan är helt säker på vem som är far till barnet behöver hon ju inte oroa sig. Det skulle bara bli bekräftelse på ett papper, som hon inte behöver bry sig om, om hon inte vill. Som sagt kommer även barnet att veta vilka sina biologiska föräldrar är till 100%. Jag förstår inte vad som är fel med detta resonemang? Då det inte skadar någon utan är till fördel för hela samhället.

• Chrysabelle

Alltså, är mannen inte säker på att han är pappan kan han redan idag begära faderskapstest. Det är inte så att han kommer bli skriver som far enbart för en kvinna pekar ut honom. Tror du verkligen det?

• Fru Sveden

Jag kan tycka att det är väldigt gammalmodigt att när man är gift blir pappan automatiskt den man är gift med. Samhället har hindrats då måste även lagen ändras.

• Kaxelsson

Jag tycker faderskapstest borde tas i samband med födsel. För precis som du säger Ts, så kan ju en far aldrig veta till 100%. Förhoppningsvis så liknar ju det nyfödda barnet sin far - så att han på det kan känna sig lite säkrare men det är ju inte alltid det blir så.

Jag har 2 barn med min fd och jag tror aldrig att han har tvivlat på att han är barnens biologiska pappa, det syns ganska väl, men jag tror ändå att ett blodprov hade gjort alla fäder mer säkra på sin sak. Nu lägger dom all sin tilltro till kvinnan och jag kan tyvärr ramla upp flertalet kvinnor som inte alltid är trogna och kanske inte kan vara helt 100 säkra.

Väntar mitt 3dje barn nu med min pojkvän. Då jag inte har varit med någon annan än just honom så är jag ju inte det minsta osäker på vem som är pappan, men jag tycker synd om alla pappor som måste lägga tilliten till sin kvinna...

(¯`♥.¸♥ ☆ Axel 081116 & Emil 110221 ☆ ♥¸ .♥´¯)
  • dfuoih
    Chrysabelle skrev 2014-10-18 07:51:13 följande:

Alltså, är mannen inte säker på att han är pappan kan han redan idag begära faderskapstest. Det är inte så att han kommer bli skriver som far enbart för en kvinna pekar ut honom. Tror du verkligen det?

Finns nog många fall där mannen är säker på att han är pappa, fast han inte är det, så jag förstår poängen med ett obligatoriskt test.
  • SkyttensTecken
    Är helt övertygad om att DNA-test inte förespråkas mer är av den enkla anledningen att ~10 % av kvinnorna inte fått barnen med dem de säger sig fått dem med. Tio procent. Det är rätt mycket. 10 % mer ensamstående mammor är absolut ingenting ett samhälle vill ha, då försörjningsbördan då går ut över samtliga människor, istället för enbart den "bedragne fadern".
    Moraliskt är det oförsvarbart, men rent ekonomiskt kan man inte göra så mycket åt det, då det skulle kosta samhället på tok för mycket. Så cyniskt och krasst är  det ligger inte i samhällets intresse, det viktigaste är att ha en försörjare till barnen fixad.
  • Anonym (ED)

Ren idioti! Vad händer då med alla som gjort donatorinsemination eller ÄD/ED? Vare sig jag eller min man kommer vara genetiska föräldrar till vårt/våra barn-ska soc. ta barnet då ifall ett prov visade "fel" svar?

• Elake
    Anonym (ED) skrev 2014-10-18 16:28:07 följande:

Ren idioti! Vad händer då med alla som gjort donatorinsemination eller ÄD/ED? Vare sig jag eller min man kommer vara genetiska föräldrar till vårt/våra barn-ska soc. ta barnet då ifall ett prov visade "fel" svar?

Då finns det förklarliga och bakomliggande orsaker som är accepterade. Inget konstigt med det
Svar på tråden Obligatoriska fderskapstest