• Anonym (Matten)

Fri tillgång till torrfoder -funkar det verkligen för era katter??

Det sägs ju att katten ska kunna ha fri tillgång till torrfoder och att katten ska kunna gå och äta lite då och då under dagen.
    Jag har provat det ett tag men jag märker just hon gått upp i vikt bara efter några dagar!

Funkar det verkligen för er eller struntar ni i om katten går upp lite?

• Svar på tråden Fri tillgång till torrfoder -funkar det verkligen för era katter??
  • Tiiara

Vi har alltid haft det framme hela tiden och mina katter har inte gått upp i vikt (snarare tvärtom). Vad äter katten förutom torrfoder, och hur ofta?

• korvinella1

Jag har ingen katt så jag vet inte. Men får jag fråga dig.. varför har du katt?

• isabelless

Mina föräldrar har alltid haft så för deras katt och det har fungerat bra, vilket har gjort att jag och sambon fortsätt på samma sätt för vår katt. Det fungerar bra, han är frisk och inte alls stor!

• Dr Mupp

Inga problem. Gav blötfoder två gånger om dagen och sen fri tillgång till torrisar.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Emma)

Det funkar för de flesta katter att ha torrfoder framme men det finns ju alltid undantag. Har själv en hund som får hela dagens mat på morgonen och sen går han och småäter lite då och då under dagen...  :)

• Anonym (Kia)

Är uppväxt med katter i familjen och har själv två katter och vi har alltid låtit katterna ha fri tillgång till kattfoder.

• Harmagedon

Min katt äter bara torrfoder ( allergisk så det är allt han inte blir sjuk av) och har fri tillgång till det. Han är 14 år och i trim så för honom funkar det. Men det är väl lika olika för katter som för människor?

• Drottningen70

Har alltid funkat.

• Anonym (nja)

Vi har adopterat två katter i år. Den ena är underviktig, den andra överviktig. Svårt det där med att lösa matfrågan!

• Anonym (Funkar toppen)

Vi har en stor kastrerad hankatt. Han får enbart* torrfoder och det står alltid framme så han har fri tillgång. Han är perfekt i kroppen, reglerar sitt intag bra. 

* ibland får han en äggula, lite kött- eller fiskrens, slicka ren en yoghurttallrik osv

• Olyckan

Brukar funka för de flesta katter utan att de blir överviktiga. Men om du precis börjat att ha fri tillgång kanske din katt är van att få på bestämda tider och blir lite till sig nu när hon kan äta hela tiden? Ge det någon vecka eller två och se om hon inte tröttnar på torrfoder lite efter ett tag, fortsätter katten gå upp i vikt får du dra in på det igen.

• Anonym (Matten)

Jösses så det funkar för alla andras katter haha!!

Tiiara skrev 2014-10-17 22:08:19 följande:

Vi har alltid haft det framme hela tiden och mina katter har inte gått upp i vikt (snarare tvärtom). Vad äter katten förutom torrfoder, och hur ofta?

Hon äter bara torrfoder. Ibland något annat, något blötfoder, någon köttbit från min mat osv...men ingen annan mat regelbundet så att säga.

Torrfodret är från djuraffär.
    korvinella1 skrev 2014-10-17 22:08:57 följande:

Jag har ingen katt så jag vet inte. Men får jag fråga dig.. varför har du katt?

Varför jag har katt? För att jag gillar katter och de ger bra sällskap...vad ska jag svara liksom?!
  • Baktakt

Enligt vår veterinär ska man absolut inte låta katter ha fri tillgång, speciellt inte kastrerade innekatter, så våra får en begränsad mängd mat varje dag.

De enda vi känner som låter sin katt ha fri tillgång har en katt som knappt kan röra sig pga kraftig övervikt. De går med katten på dyr simning(!) istället för att begränsa maten och säger för jämnan att de inte förstår varför han är så fet.

• Anonym (Matten)
    Olyckan skrev 2014-10-17 22:36:11 följande:

Brukar funka för de flesta katter utan att de blir överviktiga. Men om du precis börjat att ha fri tillgång kanske din katt är van att få på bestämda tider och blir lite till sig nu när hon kan äta hela tiden? Ge det någon vecka eller två och se om hon inte tröttnar på torrfoder lite efter ett tag, fortsätter katten gå upp i vikt får du dra in på det igen.

Ja det kan hända att det är stundens hetta. Får väl låta henne gå upp i vikt då ett tag och se om hon sen minskar till sin ursprungsvikt.

Hon väger ju inte så mycket så det krävs ju inte mycket alls förrän de gått upp ganska mycket i procent!
  • Anonym (*)

Det funkar med rätt foder. För oss har det funkat bra med t.ex Acana. Vissa torrfoder (typ friskies och dyl.) funkar ju typ som att ställa fram en skål chips -dvs katten får inte nog/blir tjock.

• Anonym (Matten)
    Anonym (*) skrev 2014-10-17 22:43:49 följande:

Det funkar med rätt foder. För oss har det funkat bra med t.ex Acana. Vissa torrfoder (typ friskies och dyl.) funkar ju typ som att ställa fram en skål chips -dvs katten får inte nog/blir tjock.

Hon käkar bra foder från djuraffär.
  • Aniiee
    Baktakt skrev 2014-10-17 22:38:46 följande:

Enligt vår veterinär ska man absolut inte låta katter ha fri tillgång, speciellt inte kastrerade innekatter, så våra får en begränsad mängd mat varje dag.

De enda vi känner som låter sin katt ha fri tillgång har en katt som knappt kan röra sig pga kraftig övervikt. De går med katten på dyr simning(!) istället för att begränsa maten och säger för jämnan att de inte förstår varför han är så fet.

Jag måste väl säga att här är det skillnad på "fri tillgång" och "fri tillgång". Det är en sak att ge en katt dagsransonen en gång om dagen, och när den är slut är den slut och så blir det inte mer förrän imorgon, och en annan sak att fylla på skålen så fort den är tom.

Farmors katt är tjock som Gustav, och hon fyller den där skålen stup i kvarten. Den katten får dagsransonen flera gånger om. Syrrans katter är små smala varelser, de får dagsransonen EN gång om dagen. Den brukar ta slut nån gång vid midnatt.

Alla katterna har fri tillgång till sin mat, de bara tolkar orden "fri tillgång" lite olika.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Långbenopluto
    Anonym (Matten) skrev 2014-10-17 22:49:29 följande:
    Hon käkar bra foder från djuraffär.
    Ge foder för kastrerade/innekatter, då går dom inte upp i vikt.
  • Anonym (nja)
    Tines skrev 2014-10-18 13:39:05 följande:
    Ge foder för kastrerade/innekatter, då går dom inte upp i vikt.
    Vi gör det och vår ena katt har gått upp i vikt i alla fall. Men det är lite speciellt för oss, andra katten har haft problem med viktnedgång och uttorkning så vi har behövt ha framme mat.

TS, pröva lite längre och se hur det går.
Svar på tråden Fri tillgång till torrfoder -funkar det verkligen för era katter??