• Kejkej91

Behöver hjälp (borra)

La nog tråden helt fel, ursäkta för det. 

Jag behöver hjälp med hur man borrar, har nyligen blivit lämnad med hyllor och tavlor som ligger med golvet, han skulle hjälpa mig. 
    Men nu får jag klara mig själv helt enkelt, så jag behöver tips och råd. Dels över hur jag skall våga, för jag är så feg och rädd att göra fel. 

Det jag skall borra i är både i betongvägg och i "vanlig" vägg, alltså en tunn, kanske är gips? 
    Förstår att man måste använda en slagborr för borrning i betongväggen, kan man använda denna borr då på den tunna väggen också? Det som skall upp är en lackhylla från IKEA och en tavelhylla. 

Alla tips och ideer mottages gärna, gärna tips på borr också så jag kan åka och inhandla en idag :) Gärna en billig eftersom jag inte kommer borra så mycket mer.

• Svar på tråden Behöver hjälp (borra)
  • puss

I gips måste du ha plugg. Nu kommer nåt stolpskott och säger emot, givetvis, men de har fel.

• Annelie 76

Du behöver plugg i både gipsväggen och betongväggen. Ta hjälp på en bygghandel så du får rätt för det är olika plugg till olika väggar.

Till gipsväggen finns metallplugg som man inte behöver borra för innan. De är bra. De skruvas i direkt i väggen med skruvmejsel eller skruvdragare, sen skruvar man fast hyllan med de medföljande skruven i pluggen. Nackdelen är att det blir stora hål bär man tar bort dem (så sätt dem rätt från början) fördelen att de faktiskt går att ta bort och är enkla att använda.

Till betongväggen använder du slagborrmaskin, som kan vara billig, och dyra kvalitetsborr i rätt dimension. Du har ok grejer om en borr kostar runt 200kr. Borrmaskinen behöver vara av den kraftigare sorten med två handtag.

När du borrar ska du helst bara styra, borren ska slå sig in i väggen själv annars bränner du både borr och maskin. Håll ordentligt, det är lätt att borren glider åt sidan och det blir fula märken. Använd hörselskydd och vila mellan varje hål, blir man trött i armarna är det lätt att borren glider iväg...

En borr i dimensionen 5,5 och plugg i dimensionen 6mm brukar vara lagom till det mesta. Köp lagom långa skruv, gärna med platt huvud (platt på baksidan).

Det låter svårt att borra men det är inte så farligt, mest jobbigt iaf hårda betongväggar. Lycka till, bra kvinna reder sig själv.

• Kejkej91

Tack så jätte mycket för era tips.

I gipsväggen skall jag bara sätta upp gardinfästen över min sovalkov och det bör jag inte behöva ta bort vid flytt så då slipper det bli fula hål om jag använder den där metallpluggen, vilket lät som ett ganska skönt och smidigt alternativ för att slippa borra för mycket ;p 

Men ja, jag är livrädd haha. 

• Annelie 76
    Kejkej91 skrev 2014-10-18 19:11:47 följande:

Tack så jätte mycket för era tips.

I gipsväggen skall jag bara sätta upp gardinfästen över min sovalkov och det bör jag inte behöva ta bort vid flytt så då slipper det bli fula hål om jag använder den där metallpluggen, vilket lät som ett ganska skönt och smidigt alternativ för att slippa borra för mycket ;p 

Men ja, jag är livrädd haha. 

Det är läskigt första gången. Men mät två ggr och borra en så brukar det gå bra.

När du flyttar så tar du bort pluggen så gott det går och petar i lite spackel i hålen. Är man försiktig så blir det snyggt även när det är lagat.
  • SupersurasunkSara
    puss skrev 2014-10-18 12:32:57 följande:

I gips måste du ha plugg. Nu kommer nåt stolpskott och säger emot, givetvis, men de har fel.

Njaaaaaaaaaaaaaaa ska man hänga upp en liten tavla på några gram räcker en spik om man inte är där och pillar. Men annars måste man ha plugg. Jag föredrar Mollyplugg.

Svar på tråden Behöver hjälp (borra)