• LindaMamman

Bästa vinterkängorna?

Hej!

Båda barnen har Kuomastövlar men jag undrar om det inte finns bättre? Vi var ute ett par timmar idag, det var 0 grader ute och yllesockar på. Den minsta på 1,5 år hade svala fötter när vi kom in och storebror som är 5 år var blöt om fötterna av att vi gått i skogen med fukt i löv och gräs. 
    Vilka är de bästa vinterskorna för barn? Då vi bor i Jämtland måste de tåla riktig kyla, men även väta. 

• Svar på tråden Bästa vinterkängorna?
  • Orkide

Förra året hade min son Kavats Vindeln. Han var aldrig kall eller blöt om fötterna så vi har köpt de i år igen. Bor i Sthlm.

• NLAL

Vi kör på kavat, varm och go om fötterna (enbart vanliga sockar i) utan att bli svettig. Och vi har varit ute varje dag denna vecka i -2 till -4,

• NLAL

Kavats är varma, vattentäta och känns ordentliga. Sonen har haft dom nu i höst också då det varit blött ute och gått i vattenpölar - inte det minsta blöt.

• whitestar

Kuoma passar nog bra längre upp i norr där det inte är lika blött o regnigt på vintrarna. Vi har dom till sonen o bor i norrbotten. Vi är då nöjda med dom.

• NLAL

Vars i norrbotten bor ni? Känns som att kavaten är varmare, tror inte kuoman skulle vara bra hoss oss högst uppi norr.

• pigglet

Har 3 barn med iskalla fötter. Har frågat runt i affärer efter de allra varmaste skorna. Det ska inte finnas något varmare än just kuoma.

Däremot är de ju inte vattentäta. Jag har en teori: Den billigaste modellen, den man bl.a. kan köpa om man åker upp till IKEA Haparanda och över till Finland för 350 kronor, den är verkligen inte vattentät. Det är den modellen som inte har en liten gore-tex-flärp framme ovanför tårna.
    Köper man i stället den andra, med flärpen, så verkar de vara mer vattentäta?

• Baktakt

Jag kan INTE rekommendera Ecco iaf. Kallare skor får man leta efter.

Har däremot bra erfarenhet av kavat. Fyraåringen vägrade andra skor långt in i april och vi bor i Skåne. Vi hade 15 grader varmt i skuggan och gick i kortärmat. Tydligen andas de där vinterskorna bra, förutom att de håller värmen på vintern Och hon tycker inte vi behöver köpa nya till vintern heller, utan vill ha sina gamla...jo, men du har ju växt, snäckan....

• Duckan

Ajdå, jag har precis fått min mamma att köpa ett par Kuoma åt mig och vi bor i Sthlm. Nu är det ju inte blött hela vintern, så alla torra, kalla dagar torde de funka eller?

• fluu

De här: www.zalando.se/stups-vinterstoevlar-bla-s2114k00d-k11.html  brukar vi ha. Vi bor visserligen i södra Sverige, men jag har en liten tunnis som blir kall jättelätt. Speciellt då om fötterna, men i dessa stövlar har hon alltid kommit in varm. Brukar peta i yllesulor med när det är riktigt kallt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Bästa vinterkängorna?