• Triceratops

Vad är rätt?

Hej! (Mitt första inlägg här) Önskar någon som kan hjälpa tankesättet hos mig då jag helt kört fast i orättvisan och huruvida det börjar bli synd om mig och framförallt ett treårigt barn. För att inte skriva ett milslångt inlägg och blotta en sådan infekterad och jobbig situation har jag bara några frågor. Och kan man läsa mellan raderna förstår man kanske hur situationen faktiskt sett ut ifrån första början.

Det börjar med en vårdnadstvist och pappan i detta faller kräver vårdnad och umgänge varannan helg. Han har tidigare pga våld fått träffa barnet via familjerätten och stöd. Domen döms till hans fördel och han får både gemensam vårdnad och umgänge varannan helg och skriver hej villt på forum hur han "vunnit en evig kamp" och "äntligen är helvetet över". Upptrappning börjar och barnet visar tydligt sitt missnöje då det är en stor omställning. Trots försök ifrån mig mamman så trappas det inte ner med orden "domen skall följas, fortsätter du förstöra så går jag till min advokat igen och ber om ensam vårdnad, du saboterar" Veckorna går och det börjar gå bra för både barn och oss föräldrar. Snart börjar fler å fler sms om att pappan är "sjuk" just på umgängeshelger och jag kan inte annat en å skriva tillbaka att han skall krya på sig och eventuellt byta helger med mig. Han hör inte av sig och när jag får tag i honom säger han att han nu planerat annat och att det inte går att byta helger. Nu till frågorna: Han som kämpat så hårt för denna domen, varannan helg åker nu iväg 1,5 månad till Thailand och tror och förväntar sig att barnet självklart skall få vara hemma hos mig denna månaden han är bortrest. (Självklart ska hon och får hon det) men är det verkligen en självklarhet? Får man faktiskt åka iväg på en så lång semester efter att man så stenhårt har krävt varannan helg utan den minsta justering i domen? Kan jag vara så korrekt och fråga honom vem som nu skall ha vårt barn varannan helg nu när han är bortrest? När umgänget med familjerätt varade var det två tillfällen jag inte kunde ta mig dit. Då krävde han och rätten att jag skulle hitta en ersättare som kunde ta barnet dig. Borde det korrekta här vara att han får hitta en "ersättare" han med? Jag får också tillägga att jag glatt fått hem barnet tidigare många helger för att pappan varit tvungen att åka iväg. Jag har haft barnet hemma på hans helger då han varit sjuk. Han kunde inte ha barnet en hel vecka i streck i somras som vår dom sade. Och en gång frågade jag om han kunde hämta henne en dag tidigare för jag fått arbete som var guld värt, men han skrev ett rakt och konkret nej.

Hur kan jag som mamma göra precis som han utan att det drabbar mitt barn? Jag önskar så att jag kunde säga nej till att ha henne en helg när han är sjuk. Hur rolig är en förälder när han är sjuk? Då har barnet det väll roligare hos en pigg frisk mamma? Och vad kommer hända nu när jag säger att det inte är självklart att barnet under 1,5 månad skall få vara hemma med mig under hans helger då han är bortrest. (Bör tillägga att pappan förra året åkte på en sådan lång resa men tog upp det i rätten och fick godkännande av dom att få åka.

Tack för mig!

• Svar på tråden Vad är rätt?
  • Anonym (Z)

Vad är ditt problem? Du vill kunna göra som pappan visst men ser du inte hur fel han gör ja då ska inte du heller ha ungen, då har ungen bättre i ett familjehem

• MrsC74
    Anonym (Z) skrev 2014-10-19 07:26:36 följande:

Vad är ditt problem? Du vill kunna göra som pappan visst men ser du inte hur fel han gör ja då ska inte du heller ha ungen, då har ungen bättre i ett familjehem

Vad ? Dummaste svaret någonsin.
  • MrsC74

Han är i mina ögon inte en ansvarsfull och mogen föräldrar. Men du måste kontakta socialen eller familjerätten. De som ni jobbat med tidigare för att reda ut detta.

Här inne får du mest gissningar. Eller korkade svar.

• Anonym (Z)
    MrsC74 skrev 2014-10-19 06:56:12 följande:

Vad ? Dummaste svaret någonsin.

Det får stå för dig men ts skriver uttryckligen att han inte sköter sig och nu vill hon köra samma stil att lämpa över ungen på div tider för ts "ska vara upptagen" fine men då är man av samma skrot och korn som den hon gnäller om och då är ingen av dem lämplig att se till ungens bästa så är den krassa verkligheten.
    MrsC74 skrev 2014-10-19 06:57:32 följande:

Han är i mina ögon inte en ansvarsfull och mogen föräldrar. Men du måste kontakta socialen eller familjerätten. De som ni jobbat med tidigare för att reda ut detta.

Fr kommer lyssna så går det till oss på tr helt i onödan om nån av föräldrarna agerar vuxet sen verkar du själv bra lustig som rättfärdigar inställande av ug för dåliga div anledningar som ansvarsfull det säger bra mycket om dig som människa
  • Anonym (???)

Men jag uppfattar det som att du egentligen tyckte att det var för mycket för din dotter att vara där varannan helg? I så fall är det väl bara bra om det blir mindre i praktiken?

Nä, ge dig inte in i nya fighter i onödan. Det finns liksom inga vinnare då, bara en förlorare, och det är er lilla dotter :(

Om ditt ex inte kan vara en bra och ansvarsfull pappa så tycker jag du ska lägga all din energi på att vara världens bästa mamma :)

• Anonym (Z)
    Anonym (???) skrev 2014-10-19 07:37:07 följande:

Men jag uppfattar det som att du egentligen tyckte att det var för mycket för din dotter att vara där varannan helg? I så fall är det väl bara bra om det blir mindre i praktiken?

Nä, ge dig inte in i nya fighter i onödan. Det finns liksom inga vinnare då, bara en förlorare, och det är er lilla dotter :(

Om ditt ex inte kan vara en bra och ansvarsfull pappa så tycker jag du ska lägga all din energi på att vara världens bästa mamma :)

• Anonym (Pinsamt)
    Anonym (Z) skrev 2014-10-19 07:26:36 följande:

Det var på riktigt ett förbannat dåligt svar.

Pinsamma människa.
  • Anonym (Vad skriver du?)
    Anonym (Z) skrev 2014-10-19 08:27:00 följande:
    Det får stå för dig men ts skriver uttryckligen att han inte sköter sig och nu vill hon köra samma stil att lämpa över ungen på div tider för ts "ska vara upptagen" fine men då är man av samma skrot och korn som den hon gnäller om och då är ingen av dem lämplig att se till ungens bästa så är den krassa verkligheten.
    MrsC74 skrev 2014-10-19 06:57:32 följande:

Fr kommer lyssna så går det till oss på tr helt i onödan om nån av föräldrarna agerar vuxet sen verkar du själv bra lustig som rättfärdigar inställande av ug för dåliga div anledningar som ansvarsfull det säger bra mycket om dig som människa
    Ursäkta ?
  • Anonym (Wildrat)

Du kan inte tvinga honom att träffa sin dotter om han inte vill. Men jag skulle ändå råda dig att dokumentera det bristande umgänget på nåt vis. Om han börjar bråka igen är det ju bra att kunna bevisa att han eg inte bryr sig utan bara vill bråka.

• Anonym (L)

Mitt barns pappa är också väldigt duktig på att ställa in umgänge, han ska också ha henne varannan helg men det har inte hänt många gånger att det har blivit så.

Det blir väl mer kanske 1 helg i månaden.

Jag börjar ledsna ordentligt på honom men det finns inget jag kan göra åt saken. Jag kan inte tvinga honom så dottern får helt enkelt stanna hemma.

Jag tycker dock att du ska dokumentera de helger han ställer in så att du har det svart på vitt om du skulle behöva det någon gång i framtiden.

Jag förstår frustrationen du har, det är samma här. Han ställer in umgänge för att han ska göra ditt och datt, inte harP några pengar, bilen är trasig osv. Även om jag försöker lösa saker åt honom och hjälpa honom. Ge honom halva barnbidraget, skjutsa barnet dit och även hämta, så kommer det någon annan ursäkt. Han vill helt enkelt inte. Han är omogen, oengagerad och oansvarig. Dottern verkar dock inte bry sig nämnvärt när hon inte ska till hennes pappa, vilket är skönt. Det hade varit jobbigare om hon hade blivit ledsen och besviken när hon inte ska dit.

Svar på tråden Vad är rätt?