• Anonym (Självhushållning)

Slaktar kanin för kött.

Hej vet att det är mycket tabu kring detta med skulle ändå vilja diskutera detta.

Kanin för kött.

Kanin är den bästa foder omvandlaren och använder mycket lite vatten, för varje kilo kött. Kaninen har ett gott kött. Är enkel att föda upp och lever på mat som vi människor inte kan tillgodo göra oss.

Kaninens gödsel är ett väldigt bra gödsel i klass med hönsgödsel.

Hela kaninen kan användas inget går till spill.

Kaninen är enkel att hantera, enkel att föda upp enkel att få en bglad kanin, enkeal att slakta och ta tillvara på köttet.

Kanin är det miljövänligaste kött om vi bortser får villt kött.

Kanin är ett vilt djur i sverige som ofta träffas på i vilt tillstånd.

Fåret är ett husdjur som inte går att träffa på i vilt tillstånd i sverige.

Om man är ute på jakt är det troligare att man kommer hem med en kanin än ett får.

Kaninen kan hållas på små ytor i förhållande till kor och gris och kaninen är könsmogen och slaktklar efter 12 - 16 v vilket gör att man på samma yta kan få ut några kullar på samma yta.

Hur ställer du dit till att det idag äts mera kanin i Sverige?

• Svar på tråden Slaktar kanin för kött.
  • Anonym (anonym)

Tycker att det är bra att det äts mer kanin igen i Sverige, mina föräldrar och många andra födde upp slaktkaniner till husbehov början på 60-talet.
    Enkla att föda upp, slaktkaniner lever samma liv som sällskapskaniner gör förutom kortare tid kanske tom. ett bättre liv när de föds upp i större inhägnader tillsammans i en mindre flock än vad kaniner till sällskap gör.

• Haskel

Mycket bra. 
    Jag har själv nyligen investerat i några kaniner för det ändamålet.

• Anonym (Gott)

Kanin är GOTT! Har själv unga problem att äta kanin. Dock ser många kaninen som sällskapsdjur som hund och katt och man äter ju inte hund och katt i Sverige.

• Drottningen70

Är kaninkött tabu? Det har du drömt. Däremot har vi ingen stark tradition av att äta kanin. Hare förekommer ändå flitigt hos de som har jägare i familjen.

• Anonym (lite kött)

Tabu är det väl inte men nackdelen som jag ser det med kanin som mat är att det blir mycket dödande för förhållandevis lite kött. Och det är måttligt "roligt" att döda så många så ofta och få ut så pass lite mat för det.

Blir det däremot kris med mat i landet av någon orsak kommer jag helt klart att införskaffa kaniner av lämplig ras för mat.

• sextiotalist

Så länge du inte bjuder mig på det så får du göra vad du vill. Jag har smakat kanin och jag tyckte inte om det
    För mig är kanin ett husdjur, skulle lika lite äta kanin, som katt, hund eller häst. 

• Common sense

Kaninkött är gott och nyttigt.

Jag hade inte kunnat föda upp kaninen själv dock eftersom jag hade fäst mig vid dem. (Hade inte kunnat föda upp egna kor, får eller grisar heller). 

Om jag hade haft höns för äggproduktion hade jag inte kunnat äta hönorna heller när de gick hädan.

Dubbelmoral? Kanske, men de djur jag tar hand om fäster jag mig mycket vid. Enklara att äta ex. vilt som fått leva fritt i sitt naturliga habitat och sedan pang bom, skjutits av en jägare utan att hinna fatta vad som hänt.

• Themis

Vårt problem med kanin är väl mest att det är så meckigt att bereda den det fåtal gånger man har kommit över en, annars hade vi kanske försökt få tag i fler.

Äter gärna häst också men det får man bara utomlands. Min kompis som är uppväxt på hästgård har principen att hon inte skulle äta en häst som hon känner och har haft hand om, annars inget problem.

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Haskel
    puss skrev 2014-10-19 11:34:50 följande:

Kanin är inte tabu att äta.

Håller delvis med.
    Nästan ingen tycker det är konstigt om man äter kanin från "frysdisken på Konsum".
    Dock blir många väldigt förfärade om jag berättar att jag slaktar mina egna kaniner.
Svar på tråden Slaktar kanin för kött.