• Ariella

Bostadsbidrag,inneboende hos föräldrar

Hej
    Jag är 25 år och måste bo hos mina föräldrar ett tag. Jag studerar och har ingen inkomst förutom CSN så det räknas som ingen inkomst/ 0kr. Jag kan få 1300 kr i månaden för bostadsbidrag som max. 

Mina pappa är pensionär och min mamma får aktivitetsersättning eller vad det nu är. Deras gemensamma inkomst är 330 000kr per år. De får inget bostadsbidrag för lägenheten. Jag har också ett syskon under 18 år som bor här. I vilket fall...

Måste de betala skatt för att jag är inneboende här. Och i så fall hur mycket? Hur mycket ska de betala om jag har en hyra på 3000-3500?
  • Svar på tråden Bostadsbidrag,inneboende hos föräldrar
  • Ariella

Eller man kanske inte kan få bostadsbidrag som inneboende? tråkigt.. 

• Grappa

Dina föräldrar kan hyra ut ett rum och tjäna 40000 kr/år på det utan att skatta för det.

• Ariella
    Grappa skrev 2014-10-19 12:49:56 följande:

Dina föräldrar kan hyra ut ett rum och tjäna 40000 kr/år på det utan att skatta för det.

aha ok men tyvärr såg jag att det inte gick att få bostadsbidrag som inneboende.

Däremot verkar det gå att söka bostadstillägg men det är svårare att hitta information om . 

Någon som vet hur mycket man kan få som student? Eller om man ens kan få något?

• Ariella

Ja alltså jag har pluggat tidigare så har bara 2 års CSN kvar. Men 4 års studier kvar. Jag kan därför inte ta ut fullt. Så nej det räcker inte. 

Men i vilket fall så har jag alltså rätt till bostadsbidrag om jag har en egen lägenhet men inte nu eftersom jag bor inneboende. 

• Ms H

Bostadstillägg, det får man väl vid sjukersättning?

• Ariella
    Ms H skrev 2014-10-19 19:52:42 följande:

Bostadstillägg, det får man väl vid sjukersättning?

Jaha ok. Jag vet inte. Jag tycker det var svårt att få fram information då jag bara hamnade på pensionsmyndighetens hemsida. Men det kanske bara är för pensionärer och sjuka då?
  • Ms H

Ja, det är jag relativt säker på.

Vad är det som gör att dina föräldrar inte får bostadsbidrag?

• MalinA87

Jag skulle satsa på att skaffa ett extrajobb. Jag jobbade extra under mina 4 år av studier. Vissa månader mer, vissa mindre.. Men det är mycket bättre än bostadsbidrag!

• Ariella
    MalinA87 skrev 2014-10-21 08:49:55 följande:

Jag skulle satsa på att skaffa ett extrajobb. Jag jobbade extra under mina 4 år av studier. Vissa månader mer, vissa mindre.. Men det är mycket bättre än bostadsbidrag!

Pluggar du till läkare??? Nej man hinner inte med det samtidigt. Jag hade ett extrajobb första året och det slutade med att jag var tvungen att gå om en termin eftersom det var för mycket. Vi läkarstudenter pluggar kvällar och helger också för att hinna med. Finns det hjälp att få så söker jag det givetvis. Det är inte så att jag utnyttjar systemet eller fuskar precis. Nästan alla kursare till mig får bostadsbidrag vilket jag också skulle ha rätt till om jag hade en egen lägenhet.
  • Ariella
    Ms H skrev 2014-10-20 20:18:47 följande:

Ja, det är jag relativt säker på.

Vad är det som gör att dina föräldrar inte får bostadsbidrag?

De har en inkomst över 306000 tillsammans per år. (330000). Men frågan handlade om mig. Jag ingår ju inte i deras hushåll precis.
  • Aniiee
    Ariella skrev 2014-10-21 10:48:14 följande:
    Pluggar du till läkare??? Nej man hinner inte med det samtidigt. Jag hade ett extrajobb första året och det slutade med att jag var tvungen att gå om en termin eftersom det var för mycket. Vi läkarstudenter pluggar kvällar och helger också för att hinna med. Finns det hjälp att få så söker jag det givetvis. Det är inte så att jag utnyttjar systemet eller fuskar precis. Nästan alla kursare till mig får bostadsbidrag vilket jag också skulle ha rätt till om jag hade en egen lägenhet.
    Du hinner inte. Jag känner flera som hann/hinner. Men det är tuff utbildning så jag förstår om du inte vill/orkar jobba på sidan om. 

Jag vet inte hur mycket du har kvar att plugga, men att ställa sig i kö till en studentlägenhet kanske vore något.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Chianti
    Ariella skrev 2014-10-21 10:48:14 följande:
    Fast då skulle du ju ha en hyra också och det har du inte.
Svar på tråden Bostadsbidrag,inneboende hos föräldrar