• Ariella

Bostadsbidrag,inneboende hos föräldrar

Hej
    Jag är 25 år och måste bo hos mina föräldrar ett tag. Jag studerar och har ingen inkomst förutom CSN så det räknas som ingen inkomst/ 0kr. Jag kan få 1300 kr i månaden för bostadsbidrag som max. 

Mina pappa är pensionär och min mamma får aktivitetsersättning eller vad det nu är. Deras gemensamma inkomst är 330 000kr per år. De får inget bostadsbidrag för lägenheten. Jag har också ett syskon under 18 år som bor här. I vilket fall...

Måste de betala skatt för att jag är inneboende här. Och i så fall hur mycket? Hur mycket ska de betala om jag har en hyra på 3000-3500?
  • Svar på tråden Bostadsbidrag,inneboende hos föräldrar
  • Ariella

Eller man kanske inte kan få bostadsbidrag som inneboende? tråkigt.. 

• Grappa

Dina föräldrar kan hyra ut ett rum och tjäna 40000 kr/år på det utan att skatta för det.

• Ariella
    Grappa skrev 2014-10-19 12:49:56 följande:

Dina föräldrar kan hyra ut ett rum och tjäna 40000 kr/år på det utan att skatta för det.

aha ok men tyvärr såg jag att det inte gick att få bostadsbidrag som inneboende.

Däremot verkar det gå att söka bostadstillägg men det är svårare att hitta information om . 

Någon som vet hur mycket man kan få som student? Eller om man ens kan få något?

• Ariella

Ja alltså jag har pluggat tidigare så har bara 2 års CSN kvar. Men 4 års studier kvar. Jag kan därför inte ta ut fullt. Så nej det räcker inte. 

Men i vilket fall så har jag alltså rätt till bostadsbidrag om jag har en egen lägenhet men inte nu eftersom jag bor inneboende. 

• Ms H

Bostadstillägg, det får man väl vid sjukersättning?

• Ariella
    Ms H skrev 2014-10-19 19:52:42 följande:

Bostadstillägg, det får man väl vid sjukersättning?

Jaha ok. Jag vet inte. Jag tycker det var svårt att få fram information då jag bara hamnade på pensionsmyndighetens hemsida. Men det kanske bara är för pensionärer och sjuka då?
  • Ms H

Ja, det är jag relativt säker på.