• Anonym (BR-ägare)

Grannen skaffat hund som ylar på natten, vad göra?

Min granne har skaffat en hund som nu har börjat yla på natten, eller gnäll-skäll-yyl-gläfsa snarare. Dagtid ylar den ibland också, men som nu börjar jag bli lite irriterad eftersom den väckte mig lite före fem i morse. Väl en sak om man hör den på dagarna, men ska man nu behöva få nattsömnen förstörd också?! Första gången jag vaknar av den, men tänker att ska det behöva vara så här i fortsättningen?

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Grannen skaffat hund som ylar på natten, vad göra?
  • Alexandre Nayle

Jag bor i ett kollektiv. Och lösningen stavas: öronproppar.

• Sophan

Vaknar inte ägaren av det också? Kan tänka mig att din granne i så fall försöker få den att sluta, för hen vill väl också sova.

Jag hade definitivt pratat med grannen om det - så att grannen vet om att du vaknar av det. Syrrans hund ylade på dagarna när syrran var iväg och hunden var ensam. Hon visste inte om det förrän grannen sa till och då löste hon det med en katt som sällskap. Det man inte vet kan man inte lösa, tänker jag.

• Anonym (BR-ägare)
    Sophan skrev 2014-10-19 13:40:35 följande:

Vaknar inte ägaren av det också? Kan tänka mig att din granne i så fall försöker få den att sluta, för hen vill väl också sova.

Jag hade definitivt pratat med grannen om det - så att grannen vet om att du vaknar av det. Syrrans hund ylade på dagarna när syrran var iväg och hunden var ensam. Hon visste inte om det förrän grannen sa till och då löste hon det med en katt som sällskap. Det man inte vet kan man inte lösa, tänker jag.

Visst, jag har tänkt säga det till henne nästa gång jag ser henne men vet bara inte HUR jag ska säga det, på ett bra sätt?! Vill ju inte göra mig till ovän med henne.

Ofta, ofta hör jag den låta dagtid. Man kan direkt veta när hon är hemma o inte, med tanke på hur ljudlig den är (o hur tunna väggar vi har).

Hon har tidigare haft hund hemma som stått på balkongen o skällt, vet inte om hon låser ut den eller så.
  • Anonym (Wildrat)

Bor du i hyreslägenhet så klagar du hos hyresvärden. Hunden får aldrig störa, varken på dagen eller natten. I bostadsrätt får du klaga till styrelsen, hunden får inte störa grannar där heller.

• Anonym (granne)

Jag har två hundar varav den ena är i slutlöp och hanen kan inte acceptera att den andra inte vill så han gnyr/gläfsar/ylar.. Vi gör allt vi kan för att få honom tyst för att ej störa grannarna

Men detta är oxå något kortvarigt och så kan de även vara för er granne så bästa är att bara säga rakt ut och förklara :)

Svar på tråden Grannen skaffat hund som ylar på natten, vad göra?