• Anonym (JagVetattJagGjortFel)

Preskribering?Återkalln.av körkort för rattfylla

Jag vill börja att säga att jag avsäger mig från dumma kommentarer och påhopp som att jag "får skylla mig själv" osv.. jag har verkligen stått mitt kast... men hur som helst

Den 9 dec 2009 blev jag dömd för grov rattfylla.
    Jag har efter det lämnat negativa prover fram till 2013 då jag ej hade råd längre och därför blev mitt lemp återkallat igen. (Jag överklagade men det gick inte igenom)
    Nu den 9 dec 2014 så har det gått 5 år sedan jag blev dömd. 
    Stämmer det att domen blir preskriberad efter 5 år?
    Enligt min handläggare på Transportstyrelsen, så tyckte hon, när jag ansökte nu i Augusti om mitt lemplighetsintyg, att jag skulle ta tillbaka min ansökan och göra en ny efter den 9 dec 2014, då hon menade på att dom inte längre kan se min dom, då det gått 5 år.
    Hon sa även att det dom isf gör, är att dom kontaktar de sociala myndigheterna och kollar om jag har något förflutet med dom. Vilket jag vet att jag inte har. Allt detta för att slippa alla dyra prover som isf skulle tagits i ett år till (Jag har redan lagt ut närmare 10 000 för att få tillbaka mitt lemp och behålla det, första ggn)
    Jag vet att jag gjort fel och jag har verkligen stått mitt kast och min dom. Och jag ångrar det av hela mitt hjärta....
    Men det jag undrar är, om det min handläggare sa till mig, verkligen stämmer?
    Tacksam för svar. <3

• Svar på tråden Preskribering?Återkalln.av körkort för rattfylla
  • Anonym (för lite)

ja i i det registret kommer du stå med i 5år.. precis som alla andra som är dömda.. för nåt grovt..
    i ett annat kommer du stå med i hela 10år..

o ett helt annat står du med för Life...

Så ja.. vänta tills det gått 5år och helst en månad också... orkar inte förklara den!

o tänk på att det är från den dagen domen vunnit laga kraft. Asso inte den dagen du var i domstolen eller den dagen du fick besked.. utan den dagen som det vunnit laga kraft...

Alla har rätt till EN chans i de flesta fall.. så hoppas du tar den chansen och inte kombinerar bil o berusning... inte för din egna skull först och främst... utan för alla andras skull...

lycka till... du fixar det ska du se

lyssna på din handläggare.. hen har ingen anledning att hitta på eller ljuga för dig...

• lilly

Vad fick du för straff utöver körkortsindragning? Fängelse eller böter?

lilly skrev 2014-10-19 19:14:02 följande:

Vad fick du för straff utöver körkortsindragning? Fängelse eller böter?

Jag fick gå ett program på 5 veckor som heter Prime for life, jag fick göra 50h samhällstjänst och straffavgift på 500:-...
    Jag får dessutom göra om hela körkortet från start... och jag fick lämna prover på obestämd tid... (uppenbarligen)
  • LeiaBus2010
    Anonym (för lite) skrev 2014-10-19 19:06:36 följande:

Så ja.. vänta tills det gått 5år och helst en månad också... orkar inte förklara den!

Jag är nyfiken på detta :) Varför vänta en månad extra? Har det med deras datorsystem att göra kanske ? 

Jo, jag blev dömd den 9 dec i tingsrätten 2009, så det är väl den dagen som räknas? Så bäst för mig är att vänta till den 9 Jan då kanske? 

Jag får ju betala den höga ansökningsavgiften igen dock på 1670:- (Betalade in den i Augusti också) 

Men det är det värt, då jag sparar flera tusen om jag slipper dessa onödiga prover. 

Leia 2010-09-19
  • lilly

Då samhälltjänst alltid kombineras med skyddstillsyn eller villkorlig dom så kommer uppgifterna att gallras ur belastningsregistret 10 år efter domen. (Då jag antar att du var över 18 år) annars gallras uppgifterna efter fem år. Att du förlorade körkortet är inget som står i belastningsregistret då detta är ett beslut tagit av transportstyrelsen och inte domstol.

å där ser ni vem jag är. Fick första barnet 2010 och andra barnet 2012...har absolut gjort endast detta enda misstaget i hela mitt liv. aldrig dömd för något innan och efter denna händelsen så tog jag tag i mitt liv. Så ja, jag förtjänar den där andra chansen.

lilly skrev 2014-10-19 19:25:07 följande:

Då samhälltjänst alltid kombineras med skyddstillsyn eller villkorlig dom så kommer uppgifterna att gallras ur belastningsregistret 10 år efter domen. (Då jag antar att du var över 18 år) annars gallras uppgifterna efter fem år. Att du förlorade körkortet är inget som står i belastningsregistret då detta är ett beslut tagit av transportstyrelsen och inte domstol.

Jag förstår inte, så det kommer alltså att synas i transportstyrelsens register även sen? 
  • lilly
    Anonym (JagVetattJagGjortFel) skrev 2014-10-19 19:26:22 följande:
    Jag förstår inte, så det kommer alltså att synas i transportstyrelsens register även sen? 
    Det beror på hur lång gallringstid de har. Vet faktiskt inte hur lång den är, ring och fråga.
    lilly skrev 2014-10-19 19:29:13 följande:
    Det beror på hur lång gallringstid de har. Vet faktiskt inte hur lång den är, ring och fråga.
    Hon på Trans.Styrelsen. Sa att det är 5 år. 
  • lilly
    Anonym (JagVetattJagGjortFel) skrev 2014-10-19 19:40:50 följande:
    Hon på Trans.Styrelsen. Sa att det är 5 år. 
    Ja, det verkar rimligt om de påstår det. I vilket fall så finns domen kvar i belastningsregistret men detta borde inte vara ett hinder för att söka körkortstillstånd igen.
  • Anonym (?+)

Varför har du lämnat prover i så många år?

Själv skaffade jag alkolås i bilen och behöll körkortet! 

lilly skrev 2014-10-19 19:52:56 följande:
    Ja, det verkar rimligt om de påstår det. I vilket fall så finns domen kvar i belastningsregistret men detta borde inte vara ett hinder för att söka körkortstillstånd igen.

Jag hoppas verkligen inte det. Men mest av allt så hoppas jag att jag slipper dessa hemska prover... det är lite det som hela tråden handlar om. 

Eftersom att jag aldrig tidigare blivit dömd, har skött mina "uppgifter" och gjort/tagit de straff som jag ska, och det nu snart har gått 5 år... Jag har verkligen inte råd att lämna prover i ett helt år till efter min nya ansökan om lemp.. Och kan tycka att alla prover som jag tidigare lämnat under 3 år, innan jag inte kunde betala mer och blev av med lempet, borde säga sitt att jag varken knarkar eller dricker.  :/ 

Anonym (?+) skrev 2014-10-19 20:00:28 följande:

Varför har du lämnat prover i så många år?

Själv skaffade jag alkolås i bilen och behöll körkortet! 

Det hände under prövotiden så jag fick inget alkolås... och dom sa "tillfälligt" till mig i domen... med andra ord skickade dom ut "ordrar" om läkarintyg lite när dom själva kände för det... kändes det som.... det känns som att man bara blivit blåst på pengar när man bevisat om och om igen att man inte har några problem... första ordern kom i jan 2010 (450:-*4 + 400:- för urinprov=2200
    , andra kom i aug 2010 (2200 , tredje kom i Juli 2011 (2200 , fjärde kom i jan 2012 (1800 ... Sen kom en till i Juli 2012 efter den kommit så överklagade jag...då pengarna var slut till detta.... 
    Anonym (JagVetattJagGjortFel) skrev 2014-10-19 20:08:37 följande:
    Det hände under prövotiden så jag fick inget alkolås... och dom sa "tillfälligt" till mig i domen... med andra ord skickade dom ut "ordrar" om läkarintyg lite när dom själva kände för det... kändes det som.... det känns som att man bara blivit blåst på pengar när man bevisat om och om igen att man inte har några problem... första ordern kom i jan 2010 (450:-*4 + 400:- för urinprov=2200
    , andra kom i aug 2010 (2200 , tredje kom i Juli 2011 (2200 , fjärde kom i jan 2012 (1800 ... Sen kom en till i Juli 2012 efter den kommit så överklagade jag...då pengarna var slut till detta.... 
    Det ska inte vara smilegubbar det ska vara :- haha

Jag vill gärna veta varför det är bättre att vänta en månad efter domen lades, innan jag ansöker efter lempet igen ? Varför är det bättre?

Min handläggare sa till mig att jag skulle vänta någon dag och sedan ansöka på nytt och då ringa henne direkt. 

Svar på tråden Preskribering?Återkalln.av körkort för rattfylla