• Randig

1,5 åring VÄGRAR borsta tänderna.

Hur i hela friden ska jag göra:(??

Min 1,5 åring vägrar bli borstad, han stoppar den inte ens i munnen längre, han ser tandborsten och vet vad som väntas! Vi har mer eller mindre fått tvångsborsta han och det känns inte alls bra, såklart förstärker ju det bara has hat till tandborstning.
    Jag vill inte behöva kränka hans integritet genom att brotta ned ungen och borsta:(

Idag försökte vi i 15 min, men gav upp, inga borstade tänder blev det.

Vi har försökt med att leka, att vi borstar samtidigt med våra, att han borstar våra och vi försöker borsta hans. Men nä. Inget funkar.

What to do??

• Svar på tråden 1,5 åring VÄGRAR borsta tänderna.
  • Långbenopluto

Vinner han den här striden så vet han att han kommer vinna mååånga i framtiden.

Så ni väljer, antingen låta han vinna eller brotta ihop och borsta.

• Detoxtjejen

Jag är tandläkare och tycker att det är viktigt att ni fortsätter. Föreställ dig att han vägrar byta blöja; givetvis byter ni ändå, eftersom konsekvensen är stank och illröd hud. Med tandborstning är det annorlunda; konsekvenserna kommer först efter lång tid, men utebliven tandborstning leder ofta till karies och att behöva genomgå tandbehandling i låg ålder är mycket värre än att ha en fajt med sina högst älskade föräldrar två gånger per dag.

Min dotter vill inte heller alltid borsta, men vi sjunger oss igenom det hela och tänker på att fluorets närvaro är viktigare än att avlägsna plack...

• Drottningen70
    Tines skrev 2014-10-19 19:22:58 följande:

Vinner han den här striden så vet han att han kommer vinna mååånga i framtiden.

Så ni väljer, antingen låta han vinna eller brotta ihop och borsta.

Det var det mest sinnessjuka resonemang jag hört i samband med en 1,5 åring.
  • Långbenopluto
    Drottningen70 skrev 2014-10-19 19:26:04 följande:
    Det var det mest sinnessjuka resonemang jag hört i samband med en 1,5 åring.
    Hahahaha, jasså?
  • Randig