• Anonym (undrar)

inlasad - hur funkar det i praktiken?

Min första känning av inlasning var tidigt under utbildningen när det mumlades om något som vissa ev skulle kunna tillgodoräkna sig. När jag själv blev av med ett vikariat med hämvisning till HR-avd känkde jag attt jag ville tar reda på hur många LAS dagar jag har. Ringde således HR som skulle återkomma.

1 Vecka senare fick jag mail från chefem som sade att jag får en fast tjänkt för jag har blivit inlasad.

1) Måste man själv hålla ordning på detta för att få sina rättigheter?
    2) vad händer med de tjänster jag sökt under hösten och fått nej till? Om jag varit inlasad redan då skulle jag väl haft förtur? Eller är det endast om man hävdar sin rätt?
    3) Kan man få skadestånd om de valt bort mig fast jag skulle haft rätt att bli inlasad?

Jag förstår inte att inte mer sådant här ingår in grundutbilningen.

• Svar på tråden inlasad - hur funkar det i praktiken?
  • Anonym (+)

Vill inte dom som du sökt tjänst hos inte ha dig så spelar det ingen roll om du varit inlasad...... arbetsgivaren val av person går alltid först.

Så du kan inte be om skadestånd eller så.....

Googla!

• missan75

Förturen till tillsvidaretjänst är nog bara hos den arbetsgivare du redan jobbat/jobbar hos. Eller är det där du sökt jobb?

Hur menar du skadestånd? På vilket sätt är du "skadad" av detta?

• Freckels
    Anonym (+) skrev 2014-10-19 22:07:44 följande:

Vill inte dom som du sökt tjänst hos inte ha dig så spelar det ingen roll om du varit inlasad...... arbetsgivaren val av person går alltid först.

Googla!

fast det där stämmer ju inte alls.. har man blivit lasad måste arbetsgivaren anställa en.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (+) skrev 2014-10-19 22:07:44 följande:

Googla!
    De är tvingade att anställa även om de vill ha någon annan hellre, efter vad jag förstår.
  • Anonym (undrar)
    missan75 skrev 2014-10-19 22:27:32 följande:
    Förturen till tillsvidaretjänst är nog bara hos den arbetsgivare du redan jobbat/jobbar hos. Eller är det där du sökt jobb?

Hur menar du skadestånd? På vilket sätt är du "skadad" av detta?
    Kan vara så, men om man jobbar tex inom en region och söker jobb inom denna på annan arbetsplats borde samma sak gälla.

Min kollegas man fick skadestånd av facket för att de valt annan sökande trots att han haft rätt att bli inlasad.

Jag vill veta mer om hur detta fungerar, men det verkar som om FL är fel ställe att få info.
  • Litet My

Omplacering går också före LAS så det är inte säkert att någon "gjort fel". Jobbar man kommunalt så finns det ju (tyvärr) väldigt många som kan tänkas vilja byta jobb.

• Anonym (undrar)
    Litet My skrev 2014-10-20 14:23:27 följande:
    Omplacering går också före LAS så det är inte säkert att någon "gjort fel". Jobbar man kommunalt så finns det ju (tyvärr) väldigt många som kan tänkas vilja byta jobb.
    Ja, men just dessa tjänster jag sökt är inte sannolikt att någon velat bli omplacerad. Det är egentligen mindre viktigt med min specifika situation. Jag vill veta generellt vad som gäller.

Är det allts så att om jag har fullt antal LAS-dagar, en tjänst inom mitt område kommer ut, och jag söker den, men ändå kan de ge platsen till någon annan? Måste de inte skapa en separat tjänst till mig då? Har de inte en skyldighet att fastanställa mig? Annars är ju LAS i praktiken tomma ord.

Min fråga var också - måste jag själv påtala att jag har många las dagar, eller skall de hålla reda på sådant själv genom HR-avd?
  • Anonym (Oskar)

Där jag arbetar så får vi som arbetsgivare stå vårt kast om vi har haft en person på intermittent timanställning (exempelvis) inne på arbete så pass många dagar att vederbörande har rätt till en tillsvidare tjänst. Det är bara att skaka fram en tjänst för vi håller oss helt till LAS.
    Den verksamhet där personen har arbetat dag 721 är den arbetsplats där hen blir anställd.
    Men jag kan tycka att har man haft så god behållning av personen i sin verksamhet att man alldeles uppenbart har ringt in honom/henne vid 720 tillfällen så är det väl inte mer är rätt. Behovet finns helt klart.

Huruvida omplaceringar går före, vilka tjänster som omfattas osv kan det finnas lokala överenskommelser om. Där måste du prata med din arbetsgivare eller fackliga representant. Hos oss kan det vara så att en medarbetare har arbetat 715 dagar inom parkförvaltningen. Sedan får hen kontakt med en skola och går in som resurs på fritids 6 dagar. Då är det på fritids som hen blir anställd.

• Anonym (elin)

Jag jobbar med personal på ett relativt stort företag och jag har hanterat en del inlasningar. Hos oss behöver man inte räkna sina dagar själv utan det håller jag och HR koll på. Sedan har våra medarbetare ofta stenkoll på ungefär hur länge de har kvar innan inlasning.. om det är 1 år eller 2 månader..
    Du lasas in automatiskt när du när den dagen att du har arbetat 2 år inom samma anställningsform. 2 år som timanställd eller 2 år som vikariatanställd, dock kan du inte blanda anställningsformerna.
    Att du blir inlasad innebär att du blir tillsvidareanställd i företaget - det innebär inte att du får förtur till vissa tjänster. Det kanske är detta du har blandat ihop? Du har helt enkelt en tillsvidareanställning, med allt vad det innebär. Det innebär inte heller att det är 100% utan det beror på hur mycket du har jobbat innan.
    Du kan inte få skadestånd för att någon har missat din inlasning, dock har du ju ex. rätt till lön retroaktivt om du har månadslön.

• Anonym (Oskar)

Jag har liknande syn på saken som dig (elin)
    Det enda vi har som verkar skilja är att har du både vikariatsdagar och ava-dagar så behövs bara 1080 dagar.
    Dvs
    allmän visstid 720
    eller
    vikariat 720
    eller
    vikariat + allmän visstid 1080

Så det gäller att hålla koll på dagarna!
    Hos oss är det personalredogörare och HR som har koll på las genom HR-systemet som vi har. Det räknas automatiskt. Och medarbetare kan även ringa och få en las-rapport utskriven om de har frågor, den uppdateras med all tid som är bokad och fastställd så den skall alltid vara dagsfärsk.

• Anonym (undrar)

Tack så mycket för vettiga svar!

• Anonym (undrande 2)

Vad gäller om vikarien inte är utbildad och krav finns på utbildning vid tillsvidareanställning?

• Anonym (elin)

Du blir inlasad i företaget ändå. Sen eventuellt kan man få en annan tjänst eller att de får vidareutbilda dig. Men om man nu är vikarie för en person får man ju se till att matcha kompetensen. Du kan alsrig ha utbildning som krav bara vid tillsvidareanställning utan isf gäller det ju även vikariatet.

• Anonym (undrande 2)

Säkert? Trodde det krävdes för lärare.

• Litet My

Anonym(undrande2): Hos oss slutar man ringa in dem strax före LAS. Hårt men sant. Dock tror jag de får veta det när de börjar.

• slemtorsk i din bralla
    Litet My skrev 2014-10-20 19:06:21 följande:

Anonym(undrande2): Hos oss slutar man ringa in dem strax före LAS. Hårt men sant. Dock tror jag de får veta det när de börjar.

Jag jobbade tidigare på vikariat inom skolan och där stod det i mitt avtal att jag får jobba max 320 dagar, sen måste man i "karantän" som hr-chefen lite halvvitsigt sa innan de skriver nytt avtal eller börjar ringa in igen (om man är timmis)
  • Anonym (undrande 2)

Hmm undrar hur många dagar jag jobbat. Är dock varken timvik eller outbildad.

• Anonym (elin)
    Anonym (undrande 2) skrev 2014-10-20 19:00:26 följande:

Säkert? Trodde det krävdes för lärare.

Just lärare jobbar jag tyvärr inte med så kanske är något speciellt med den typen av tjänster som jag inte känner till. Men för en ekonom tex när vi har anställt vikarier så har vi alltid krav på utbildning även då om det annars krävs för tjänsten.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (elin) skrev 2014-10-20 19:21:53 följande:
    Just lärare jobbar jag tyvärr inte med så kanske är något speciellt med den typen av tjänster som jag inte känner till. Men för en ekonom tex när vi har anställt vikarier så har vi alltid krav på utbildning även då om det annars krävs för tjänsten.
    för ngr år sedan när jag gick på lärarvik i en större stad så kunde vi lasas in, dock inte som lärare utan som något annat inom skola.....allt från lokalvårdare till elevassistent. Tackade man nej till erbjuden tjänst så började man om på noll. dock märktes det ganska direkt när man närmade sig inlasning för då blev telefonen tyst
  • Anonym (Oskar)

Vår verksamhet har en uttalad policy att inte outbildade lärare eller outbildade barnskötare ska ha tillsvidare tjänster. Men det vet jag att man tummar på.
    Det är lite samma resonemang som det jag skrev innan, alldeles uppenbart har ju den här läraren eller barnskötaren kunnat bokas in vid 720 tillfällen (minst!) och gjort ett bra jobb, annars hade hen inte blivit inringd igen. Ska hen då inte ha en tillsvidare tjänst? Inom läraryrket tycker jag inte att det är ok, för där finns ändå regler och lärare skall ha legitimation mm. Där tycker jag att outbildade vikarier ska vara just vikarier, inte fast återkommande personal.

Svar på tråden inlasad - hur funkar det i praktiken?